کاهش شدید تقاضا برای خودرو در بازار

اجاره: رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اعلان اینکه روند کاهشی قیمت خودرو شروع شده اما تقاضای واقعی برای خرید وجود ندارد، معتقد می باشد که روند بازار خودرو کاملا وابسته به عرضه خودروسازان خواهد بود؛ میزان بالای ثبت نام ها نشان میدهد که همچنان فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار، جذاب است؛ اما اگر فاصله ۱۰ درصدی ابلاغی که با افزایش عرضه رخ می دهد، اجرا شود بازار از دلالی ها دور می شود.
در ارتباط با آخرین وضعیت بازار، سعید موتمنی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: در حقیقت بازار آرام است. باوجود اینکه در بازار خودرو کاهش قیمت شایان توجهی رخ داده است و قیمت خودرو های داخلی از زمان اعلام قیمت های جدید حدود ۲۰ الی ۳۵ درصد کاهش یافته است اما حقیقتا در بازار تقاضا و مشتری وجود ندارد و خرید وفروش صورت نمی گیرد. بطور مثال پرایدی که این اواخر قبل از اصلاح قیمت های کارخانه ۹۰ میلیون تومان بر روی کاغذ قیمت گذاری می شد، حالا به حدود ۷۰ میلیون تومان رسیده است یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۶۰ میلیون تومان در محدوده زیر ۱۲۰ میلیون تومان قرار گرفته است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اعلان اینکه هنوز در بازار، خرید و فروش با فرمول ۱۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب صورت نمی گیرد، اشاره کرد: همین معاملات محدود بازار با قیمت های توافقی صورت می پذیرد. ضمن اینکه تابحال هیچگونه بخشنامه یا ابلاغیه ای برای نمایشگاه داران ارسال نشده است؛ بدین سبب سقف قیمتی برای خودرو وجود ندارد و اجرایی نشده است؛ پس معاملات کماکان توافقی صورت می گیرد. یک دلیل آن مثال این است که فروشنده فعلی خودرو را در اوج قیمت ها خریداری نموده و الان نیز تمایل دارد برای جلوگیری از ضرر با همان قیمت بالاتر هم بفروشد.
وی در ارتباط با علت نبود تقاضا در بازار و اینکه آیا به موضوع طرح های فروش خودروسازان ارتباط پیدا می کند یا خیر، اظهار داشت: کاهش تقاضا برای خرید حدودا از اسفندماه و با شیوع ویروس کرونا شروع شد. در سال جدید هم باوجود اینکه قیمت ها بر روی کاغذ افزایش پیدا می کرد اما عملا تقاضای واقعی وجود نداشت اما همیشه هستند عده ای که خودرو ها را دپو کرده و هر چند وقت یکبار، بازار را تحریک می کنند. ضمن اینکه همچنان همه کسب وکارها بطور کامل فعال نشده اند.
این مقام صنفی تایید کرد: اما در ثبت نام طرح های فروش خودروسازان تقاضا بسیار زیاد است. این تقاضای کاذب به این علت است که علاوه براینکه افراد بسیاری که گاهی پول کافی را هم ندارند اما تمایل دارند تا شانس خودرا امتحان کنند و حال اگر اسمشان درآمد، به شکلی در اصطلاح مبلغ را جور کنند؛ ضمن اینکه همچنان فاصله قیمتی بازار و کارخانه جذاب برای سرمایه گذاری است. البته که این مساله به برنامه های وزارت صمت و قول خوردوسازان برای افزایش تولید برمی گردد؛ چنانچه افزایش تولید حاصل شود و خودروسازان بموقع عرضه داشته باشند و جوابگوی تقاضاها باشند؛ بدین سبب فاصله اختلاف قیمتی کم خواهد شد.
موتمنی اشاره کرد: با افزایش عرضه فاصله قیمتی بسیار کمتر خواهد؛ بدین سبب تقاضاهای کاذب برای سرمایه گذاری هم از بین خواهد رفت و قیمت ها کاهش پیدا خواهد. هرچند که طی دو هفته اخیر هم باتوجه به اینکه عرضه وجود نداشته است، قیمت ها به قیمت های اواخر فروردین بازگشته است. با صورت گرفتن عرضه در این شرایطی که تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است، قیمت ها پایین خواهد آمد.
وی پیش بینی کرد: در این صورت همین افرادی که تقاضا کاذب برای ثبت نام به وجود آورده اند، وقتی ببنید اختلاف بازار و کارخانه ۱۰- ۱۵ درصد است و سودی چندانی برایشان فراهم نمی گردد، رفته رفته فاصله گرفته و تقاضاها واقعی خواهد شد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در ارتباط با امکان ایجاد دلالی هایی همچون اجاره کدملی افرادی که شرایط ثبت نام دارند اما پول آنرا ندارند، اظهار نمود: تابحال آماری دراین زمینه به ما گزارش نشده است اما بعید هم نیست. به هر حال هرکجا که دو نرخی و فاصله قیمتی یک کالا در بازار با قیمت مصوب آن وجود دارد، نیاز به اجاره کدملی هم نیست و افراد در همان خانواده خود تحریک برای ثبت نام و امتحان کردن شانس خود در قرعه کشی خواهند شد. آیا همه این افرادی که ثبت نام کرده اند، خریدار واقعی هستند؟ البته که خیر.

منبع: