شرکت های کیش تا ۵۰۰۰ میلیارد ریال ضمانت نامه دریافت می کنند

به گزارش اجاره بر مبنای امضای تفاهم نامه میان سازمان منطقه آزاد کیش و بانک صادرات ایران، شرکت های پیمانکاری می توانند از انواع ضمانت نامه، تسهیلات ریالی و ال سی به شکل های مختلف استفاده کنند و این اقدامات طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از جانب سازمان منطقه آزاد کیش قابلیت اجرا دارد.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، جلسه گشایش اعتبار اسنادی ریالی برای پیمانکاران جزیره کیش به همت معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری و با همکاری بانک صادرات ایران، با حضور مصطفی خانزادی معاون عمرانی و زیر بنایی و معراج نادری فصیح، مدیر سرمایه گذاری و بعضی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، محمدعلی اسماعیلی زاده مدیر شعب استان هرمزگان بانک صادرات و عباس خرازی افرا رئیس اداره کل بانکداری جامع این بانک و شرکت های پیمانکاری کیش در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار و امکان صدور ضمانت نامه ریالی تا سقف پنج هزار میلیارد ریال برای شرکت های معرفی شده از جانب این سازمان فراهم گردید.

در این جلسه محمدعلی اسماعیلی زاده بعد از اشاره به سوابق درخشان و پتانسیل های بالای بانک صادرات ایران در عرضه خدمات بانکی و توسعه تعاملات فی درخلال بر اجرایی شدن هر چه سریع تر مفاد تفاهم نامه تاکید کرد.

عباس خرازی افرا، رئیس اداره کل بانکداری جامع بانک صادرات ایران هم در این جلسه از گشایش اعتبار اسنادی ریالی تا سقف پنج هزار میلیارد ریال برای شرکت های پیمانکاری در کیش اطلاع داد و اظهار داشت: یکی از مزیت های این تفاهم نامه بهره مند شدن از ال سی و تخفیف سی درصدی کارمزد برای دریافت انواع ضمانت نامه بدون داشتن گردش و معدل موجودی حساب است.

وی با اشاره به بخشنامه های بانک مرکزی در مورد شرکت های ثبت شده در کیش و بهره مندی آنان از انواع تسهیلات ریالی و تضمینی نزد بانک صادرات ایران، اظهار نمود: با دریافت مجوزهای مورد نیاز شرکت های پیمانکاری که در سرزمین اصلی به ثبت رسیده اند با داشتن مجوز فعالیت اقتصادی از سازمان منطقه آزاد کیش و معرفی سازمان در قالب تفاهم نامه فی درخلال می توانند از مزایای بانکی در منطقه آزاد کیش شامل انواع تسهیلات ال سی، ضمانت نامه، خرید دین (تنزیل) اسناد و اوراق تجاری و طرح های متنوع همچون طرح های طراوت، طرح همیان، طرح ۶۷، طرح تبسم، اعتبار سپهر، طرح حساب جاری طلایی، سامانه سپهریار و انواع خدمات بانکداری الکترونیک بهره مند شوند.

خرازی در ارتباط با تسهیلات ریالی صدور انواع ضمانت نامه و ال سی برای مدت یک سال آتی در کیش اظهار داشت: شرکت های پیمانکاری طی درخواستی می توانند پس از فرایندهای کارشناسی از تمام خدمات عرضه شده به مدت یک سال بهره مند شوند و دیگر نیازی به سپری کردن فرایندهای مجدد کارشناسی و بروکراسی اداری برای هر کدام به صورت مجزا نیست.

رئیس اداره کل بانکداری جامع بانک صادرات بر اهمیت و کاربردی بودن اجرای طرح های مذکور همچون طرح طراوت در تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش و کاهش هزینه های شرکت های تولیدی و پیمانکار معرفی شده از جانب سازمان (درخواست کنندگان ال سی) و فروشندگان (ذینفعان ال سی)، کمک به رونق و جهش تولید در داخل کشور از راه گشایش اعتبار اسنادی توسط خریدار و امکان تنزیل ال سی از جانب فروشنده در شعب بانک صادرات اشاره داشت و اعلام نمود: شرکت های تولیدی و معرفی شده از جانب سازمان که در پرداخت حقوق و دستمزد خود با مشکل رو به رو شده اند می توانند در چارچوب طرح همیان بانک صادرات نسبت به دریافت تسهیلات با بازپرداخت شش ماهه اقدام نمایند.

مصطفی خانزادی هم با بیان این که در اساسنامه سازمان منطقه آزاد کیش امکان گشایش اعتبار بانکی وجود ندارد، اظهار داشت: تمام مبحث های “ال سی” شرکت های پیمانکاری را سازمان منطقه آزاد کیش بر عهده گرفته و شرکت ها می توانند نسبت به گشایش اعتبار در بانک صادرات ایران اقدام نمایند و از تسهیلات متنوع این بانک بهره مند شوند.

وی بر لزوم انجام پروژه ها و فعال شدن چرخه اقتصادی در سطح جزیره کیش اشاره نمود و اظهار نمود: سازمان منطقه آزاد کیش برای دست یافتن به درآمدهای پایدار از روش های نوین استفاده می نماید. “ال سی” هم اکنون یکی از راهکارهای سریع برای پیشبرد پروژه های موجود در جزیره کیش است.

معراج نادری فصیح مدیر سرمایه گذاری معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش هم ضمن تشکر از مسئولین بانک صادرات ایران که در بالاترین سطح ممکن، کاربردی و عملیاتی همکاری لازم را با این سازمان داشتند، اظهار داشت: بانک صادرات ایران هم فراتر از بخش نامه های خود پیشنهادهای مناسبی را به منطقه آزاد کیش اختصاص داده و شرایط استثنایی را برای این تفاهم نامه بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: تا چهارشنبه هفته آینده ۲۱ خرداد تمام متقاضیان نسبت به افتتاح حساب در شعبه بانک صادرات کیش واقع در خیابان سنایی کد ۸۶۱ اقدام نمایند، در غیر این صورت دیگر سرویس دادن بر طبق این خدمات برای سازمان ناممکن خواهد بود.

رئیس اداره بانک، بورس و بیمه معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش در مورد پروژه های جاری و آتی سازمان منطقه آزاد کیش هم در این جلسه، اظهار داشت: از پیمانکاران پروژه ها و قراردادهای آتی سازمان، تضامینی برای گشایش اعتبار اسنادی دریافت خواهد شد؛ ولی هیچ تضمینی برای گشایش اعتبار اسنادی پروژه های جاری که سازمان و شرکت های تابعه به پیمانکار بدهی دارند، دریافت نخواهد شد و سازمان منطقه آزاد کیش، این شرکت ها را جهت گشایش اعتبار تضمین می نماید.

محمد امام اضافه کرد: در ارتباط با هزینه ها، سازمان منطقه آزاد کیش پیش پرداخت ها و کارمزدها در صورت داشتن میان پرداخت را با عنایت به مبالغی که باید تسویه شود، پرداخت خواهد نمود. با حمایت های صورت گرفته از این طرح که سازمان برای تعاملات با شرکت های پیمانکاری در مورد دریافت ها و پرداخت ها در نظر گرفته، سریع تر عملیاتی خواهد شد و در آینده می توان طرح ها و امتیازات جدیدتری از جانب سازمان منطقه آزاد کیش با همکاری بانک صادرات ایران برای این شرکت ها پیش بینی نمود.

در جلسه مذکور بعد از عرضه فرآیند صدور و چگونگی عملیات گشایش اعتبار اسنادی در چارچوب پاورپوینت توسط کارشناسان و تیم همراه بانک صادرات ایران به سؤال ها و ابهامات شرکت های پیمانکار پاسخ داده شد.