انتقاد اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور از وزارت صمت

اجاره: اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران از رویه جدید وزارت صمت برای تشکیل جلسات با برخی شرکت های خاص که منجر به ایجاد فرصت های ویژه تجاری و رانت برای آنها می شود، انتقاد نمود.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران در نامه ای به «حسین مدرس خیابانی» سرپرست وزارت صمت خواهان لغو رویه های جدید برای تشکیل جلسات خاص با برخی شرکتهای تجاری شد. در متن این نامه آمده است:

استحضار دارید شفافیت، رفع تبعیض و انحصار و ضابطه مند شدن روابط وزارت تحت مسئولیت حضرتعالی با فعالین اقتصادی، اصلی ترین مطالبه و نیاز حال حاضر فضای تجاری کشور محسوب می گردد که در حوزه تامین کالاهای اساسی اهمیت دوچندان می یابد. لکن متاسفانه طی ماه های اخیر برگزاری برخی جلسات با شرکت های خاص تحت عناوین مختلف همچون شرکت های برتر، یا شرکت های توانمند و ارائه اطلاعات یا تصمیماتی که شائبه ایجاد فرصت ویژه تجاری برای شرکت های خاص به دنبال دارد عملا و علنا با انتظارات به حق مندرج در صدر این نامه و شناخت قبلی از رویکرد جنابعالی خصوصاً توجه خاص به اصل تعامل دولت با تشکل های قانونی بمنظور پیش گیری از هرگونه رانت و فساد احتمالی نیز در تضاد می باشد.

در همین ارتباط گزارشات و اعتراضات مختلفی بوسیله اعضا واصل گردیده در خصوص اینکه گاهی شرکت های خوش سابقه هفته ها در انتظار تایید ثبت سفارش بوده و باوجود درخواست این اتحادیه هیچگونه ضابطه مشخصی برای تایید یا عدم تایید درخواست شرکت های مختلف ابلاغ نگردیده است.

همچنین بتازگی نیز جلسه ای با حضور تعداد معدودی از اعضای این اتحادیه در وزارت صمت تشکیل گردیده که اساسا مشخص نمی باشد دعوت از آنها برمبنای چه ضوابطی بوده و آیا دیگر اعضای این اتحادیه مشمول این ضوابط بوده اند یا خیر؟ و کدام مرجع صالحی برمبنای کدام شاخص تطابق این ضوابط را تایید نموده است.

علی ایحال این اتحادیه پیرو گزارشات قبلی و حسب وظایف قانونی تشکل های رسمی از جنابعالی درخواست می نماید نسبت به تدوین و ابلاغ فاکتورهای مورد نظر وزارت متبوع برای ایجاد فرصت های تجاری برابر و امکان استفاده از ظرفیت و توان همه فعالین اقتصادی مجاز در تامین اقلام اساسی کشور را امر به ابلاغ فرمایید و حسب صلاحدید نسبت به اصلاح بعضی رویه های مبهم جاری دستور عاجل مبذول فرمایید.

منبع: