وزارت نیرو چاه های غیرمجاز را رها کرده است

به گزارش اجاره معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اعلان اینکه بیش از۳۵۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز و حدود ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور وجود دارد، اظهار داشت: چندین مکاتبه با وزارت نیرو برای تعادل بخشی منابع آب زیرمینی و انسداد این چاه های غیرمجاز در کشور داشتیم که متاسفانه پیگیری نشده و وزارت نیرو نیز چاه های غیرمجاز را رها کرده و به دنبال اصلاح پروانه چاه های مجاز است.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، علی مراد اکبری در نشست خبری که بامداد امروز به مناسبت هفته جهاد کشاورزی انجام شد با اعلان اینکه شعار جهش تولید و اقتصاد مقاوتی شعار این هفته است، اظهار نمود: کشور ما خشک و نیمه خشک است و سهم ما از آب شیرین یک دهم درصد است. کشورما بیش از ۱۰ سال در دوران خشکسالی به سر برده و ترسالی و خشکسالی از مشخصه های مناطق خشک و نیمه خشک است.

وی افزود: ۷۰ درصد بارش ها در زمانی اتفاق می افتد که فصل کشاورزی نیست و یا در ۳۰ درصد مناطق کشور است. دمای کشور حدود ۲ درجه در ۴ سال اخیر افزایش یافته است. به ازای افزایش یک درجه حرارت نیاز آبی گیاه بیش از ۱۰ درصد افزایش می یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: سهم آب های سطحی کشور ۲۱ درصد، آب قنات ۵.۲ درصد، آب چشمه ۱۷.۵ درصد و چاه ها ۵۶.۲ درصد است. همین طور تنها ۱.۳میلیون هکتار از ۱۸ میلیون هکتار خاک کشور محدودیت ندارد و می توان در آن کشاورزی کرد. مابقی نیز مشکلاتی از قبیل شوری یا قلیایی بودن دارند. از طرفی ۶۰ درصد از خاک های ما کمتر از یک درصد مواد آلی دارند و اگر یک درصد به مواد آلی خاک اضافه شود بیش از ۳۰ درصد در آب صرفه جویی می شود و بیش از ۲۰ درصد به سطح زیرکشت اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اهداف کلان ما حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و خاک، افزایش راندمان و بهره برداری، تقویت امنیت غذایی در قالب توسعه پایدار می باشد و هراقدامی بدون توجه به توسعه پایدار اشتباه است.

به گفته وی استفاده از تکنولوژی های جدید آبیاری و هوشمندسازی سیستم ها، همکاری با سازمان هایی مختلف نیز می توان در این راستا موثر باشد.

اکبری در ادامه با اشاره به اینکه سال قبل ۵۰۰ هزارتن برنج در خوزستان تولید شد، اظهار داشت: ممنوعیت کشت برنج در استان های کشور به جز گیلان و مازندران وجود دارد و برای خوزستان نیز مصوبه ای به هیات دولت بردیم که کشت برنج به شرطی صورت گیرد که آب کافی پشت سدها وجود داشته باشند. امسال هم پیش بینی کردیم که ۵۰۰ هزارتن برنج از آن منطقه برداشت شود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: در افتتاح پروژه ۳۲ هکتاری سیستان وزیر نیرو اعلام نمود که ۳۰ درصد آب مازاد دارد که به بخش کشاورزی اختصاص می دهد. قرار بود اعلام گردد که این ۳۰ درصد به کدام بخش ها ارسال خواهد شد ولی هنوز پاسخی داده نشده است.

وی اشاره کرد: در پروژه آبیاری و زه کشی غرب و شمال غرب در سامانه کرمانشاه ۱۰ هزار هکتار زیر بار رفت و برنامه داریم در سه مقطع حدود ۱۱۰ هزارهکتار از آب شبکه که هنوز آبگیری نشده، آبگیری شود. همین طور ۳۲ هزارهکتار از پروژه سیستان راه اندازی شد و قول دادیم که ۱۴ هزارهکتار بعدی را برای کشت پاییزه آماده نماییم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سطح آبیاری تحت فشار در کشور ۲.۴ میلیون هکتار است، اظهار داشت: ۱.۶ میلیون هکتار زه کشی در کشور انجام داده ایم.

اکبری با اعلان اینکه بیش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز و حدود ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور وجود دارد، اظهار داشت: احساس می نماییم چاه غیرمجاز رها شدند. در چندسال گذشته انسداد انجام شده است اما خیلی کم بوده، برای اینکه کار سختی است و با معیشت برخی مردم گره خورده است. البته چندین مکاتبه با وزارت نیرو برای تعادل بخشی منابع آب زیرمینی و انسداد این چاه ها داشتیم که متاسفانه پیگیری نشده و وزارت نیرو نیز چاه های غیرمجاز را رها کرده است و به دنبال اصلاح پروانه چاه های مجاز است.

منبع: