۱۰۰ شرکت صنعتی و معدنی در بورس عرضه می شود

اجاره: معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از انتشار ۱۴۵۰ میلیارد تومان اوراق امسال از طرف سه شرکت بزرگ صنعتی آگاهی داد و اعلام نمود که امسال ۱۰۰ شرکت بزرگ صنعتی برای تامین مالی بوسیله عرضه اولیه یا انتشار اوراق در بازار بورس حضور می یابند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، سعید زرندی امروز در نشستی با اعلان اینکه هم اکنون ساعتی ۶۹ میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود، اظهار داشت: این در حالیست که واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی مواجهند و راه پر کردن این فاصله بهره گیری از بازار سرمایه است.
بگفته وی، مطابق برنامه ریزی انجام شده هر هفته یک شرکت تولیدی در بورس عرضه اولیه یا انتشار اوراق خواهد داشت و هدف گذاری برای ورود ۱۰۰ شرکت به بورس تا اختتام امسال انجام شده است.
زرندی با اعلان اینکه “می خواهیم هر هفته یک اتفاق خوب در بورس بیفتد و هر هفته یک شرکت تولیدی در بورس پذیرش شود”، اشاره کرد: یا هر هفته اوراق یک شرکت منتشر شود اما به شرط اینکه شرکت های تولیدی آماده باشند و هم بورس همراهی لازم را داشته باشد.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت افزود: بدین منظور ۳۸۰۰ شرکت را هدفگذاری کرده ایم که ۱۴۸ شرکت در فراخوان و گام نخست اعلام آمادگی کرده اند و در نهایت برای ورود ۱۰۰ شرکت به بورس برنامه ریزی کردیم. اگر بتوانیم ۱۰۰ شرکت را تا آخر سال به صورت عرضه اولیه یا اوراق مشارکت وارد بورس نماییم تحول عظیمی ایجاد کرده ایم. امسال تابحال ۱۷ درصد انتشار اوراق در بورس مربوط به بخش صنعت و معدن بوده، این در حالیست که این سهم در سال قبل ۲.۵ درصد بوده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشور ۵۲۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد که در بهترین شرایط ۳۰۰ هزار میلیارد تومان توسط سیستم بانکی تامین خواهد شد، اشاره کرد: بر این اساس ناگزیر از حرکت به سمت بازار سرمایه هستیم کرد از شروع امسال تابحال سه شرکت بزرگ کشور توانستند یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان تامین سرمایه داشته باشند.

۴۱ هزار اشتغال مستقیم ایجاد می شود
وی با اعلان اینکه با وجود فضاسازی انجام شده برای تولید داخل در سال قبل و مطابق آمارهای بانک مرکزی، بخش صنعت کشور ۲.۱ درصد و بخش معدن ۱.۲ درصد رشد داشته است و ردیف کالهایی که با ممنوعیت واردات مواجهند از ۱۶۰۰ در سال قبل به ۲۵۰۰ امسال رسیده است، اظهار نمود: در دو ماهه نخست امسال با وجود بحران کرونا، از بین ۴۴ قلم کالای صنعتی ۱۶ قلم همچون ماشین لباسشویی، محصولات پتروشیمی، یخچال و فریزر، سیمان، کامیون و کامیونت با رشد تولید مواجه بوده است. همین طور از اسفند ماه پارینه تا ۲۷ خرداد ماه گذشته تعداد ۷۹ میلیون عدد ماسک، ۲۷۱ میلیون جفت دستکش و ۲۲۸ میلیون لیتر الکل در کشور تولید شد.
همین طور بگفته زرندی، بهره برداری از ۲۰۰ پروژه بزرگ صنعتی، معدنی و بازرگانی تا سال ۱۴۰۰ در چارچوب پویش هفتگی «تولید مستمر – اشتغال مؤثر – صادرات پایدار» هدف گذاری شده است که برای آن حدود ۱۶۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و با شروع به کار این طرح ها برای نزدیک به ۴۱ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
وی ادامه داد: صنایع پیشران در ۹ بخش صنعت پیش بینی شده که در ۵ تا ۱۰ سال باید به این سمت برویم و اولویت این صنایع جایگزینی واردات، ارزش افزوده و صادرات بالاتر است. این طرح ها که به صورت هفتگی افتتاح می گردد در بخش های کانی غیرفلزی، شیمیایی، پتروشیمی و دارویی، سلولزی، نساجی و غذایی، خودرو ماشین سازی، فلزات اساسی و برق، فلزی و تجهیزات پزشکی برنامه ریزی شده است.
زرندی با اعلان اینکه این ۲۰۰ طرح که دارای شاخص هایی چون تکمیل زنجیره ارزش، کاهش واردات، صادراتی بودن، استفاده از فناوری و کمک به رفع محرومیت شناسایی شده، بعنوان پروژه های ملی انتخاب شده اند، اظهار داشت: از نظر تعداد کرمان با ۲۶ پروژه و از نظر حجم سرمایه گذاری ها استان خوزستان با نزدیک به ۳۶ هزار میلیارد تومان، بیشترین سهم را در کشور در این طرح دارند.

۱۰۲۰ معدن راکد فعال می شود
زرندی با اعلان اینکه در حوزه معدن پنج برنامه جهت راه اندازی معادن غیرفعال بعنوان مکمل طرح معادن کوچک اضافه شده، گف: امسالبرای فعالسازی ۱۰۲۰ معدن غیرفعال و احیا ۲۲۰۰ واحد صنعتی غیرفعال برنامه ریزی شده و در حوزه صنعت بجای ایجاد کارخانه جدید، اگر کارخانه ای زیر ظرفیت کار می کند روی ارتقای ظرفیتش کار می نماییم.
وی ادامه داد: هم اکنون ۹۸۰۰ واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد که در سال گذشتهحدود ۱۰۰۰ واحد به چرخه تولید برگشتند.

۱۲ طرح برای استان های کم برخوردار
او همینطور از برنامه ریزی در ۱۲ استان که بعنوان استانهای کم برخوردار بخش صنعت، معدن و تجارت انتخاب شدند در شش محور آگاهی داد و اظهار داشت: در این ۱۲ استان، تکمیل ۱۰۳ طرح نیمه تمام، ۱۴۷ فعالیت زیرساختی، ۲۲ طرح ایجادی و ۱۸ فعالیت بازرگانی را هدف گذاری کردیم.
همین طور بگفته معاون طرح و برنامه وزارت صمت تکمیل و راه اندازی ۲۹ طرح معدنی، ۱۷۷ واحد راکد در ۱۲ استان کمتر برخوردار، هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون طرح های با پیشرفت کاری بالای ۸۰ درصد ۳۹۰۰ طرح، بالای ۶۰ درصد ۱۲ هزار و ۸۰۰ طرح و بالای ۲۰ درصد ۱۹ هزار و ۹۶۰ طرح است و توزیع بخش های مهم سرمایه گذاری طرح های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد شامل ۳۰ درصد صنایع معدنی، ۳۰ درصد محصولات شیمیایی و فراورده های حاصل از نفت، ۹ درصد غذایی و آشامیدنی ها، ۷ درصد منسوجات، ۴.۵ درصد ماشین سازی وتجهیزات، ۴.۵ درصد لاستیک و پلاستیک و ۱۵ درصد سایر بوده است.

۱۱ میلیارد تومان درخواست تسهیلات کرونایی ثبت شد
زرندی در ادامه با اعلان اینکه کل تسهیلات پرداختی بانکها در سال قبل ۹۷۵ میلیارد تومان بوده که ۳۱۷ میلیارد تومان آن مربوط به بخش صنعت بوده است، اشاره کرد: در سال قبل ۳۲ درصد تسهیلات پرداختی بانکها مربوط به حوزه صنعت بوده است. همین طور تا امروز ۱۱ هزار میلیارد تومان درخواست تسهیلات کرونا را ثبت شده است.
وی ادامه داد: تسهیلات ارائه شده به بخش صنعت از ۳۲ درصد باید به ۴۰ درصد برسد که عمده این تسهیلات تمدیدی است. همین طور ازمحل تبصره ۱۸ تابحال ۸۰۲ طرح با بیش از ۴۴۵۰ میلیارد تومان تامین مالی شد که در چارچوب سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تامین مالی شده است.

۷۳۳ ثبت نام برای جواز تاسیس رمزارز
زرندی در ادامه با اعلان اینکه تابحال برای صدور جواز تاسیس در حوزه استخراج رمز ارزها ۷۳۳ مورد ثبت نام کردند که ۵۳۶ شرکت جواز تاسیس گرفتند، گفت ۱۰ شرکت هم اکنون در پروسه صدور پروانه بهره برداری رمز ارزها هستند و مبنای دادن مجوز به رمز ارزها استفاده از برق حداقل ۲۵۰ کیلووات حد صنعتی است و این شرکتها باید در محدوده شهرکهای صنعتی قرار بگیرند.
این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود درباره سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: در سه ماهه امسال ۲۴ مجوز سرمایه گذاری خارجی مصوب شد که رشد ۱۹ درصدی نسبت به زمان مشابه پارینه داشته است. در این سه ماهه، استانهای اصفهان، البرز، تهران و سیستان و بلوچستان مجوز سرمایه گذاری خارجی داشته اند و حجم سرمایه گذاری خارجی سه ماهه امسال ۴۴۰ میلیون یورو بوده است.

منبع: