مرکز آمار در گزارشی تاکید کرد دستاورد انقلاب اسلامی در کاهش بار تکفل جمعیت فعال

اجاره: ایران از نیروی کار و جمعیت در سن فعالیت به نام پنجره جمعیتی روبرو است که از آغاز گشوده شدن این پنجره تابحال بیش از دو دهه می­گذرد و لازم است از این فرصت طلایی استفاده بهینه شود.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، اطلاع نگاشت تهیه شده در گروه جمعیت و سلامت مرکز آمار ایران با عنوان “پنجره جمعیتی ایران؛ گامی به سمت جهش تولید” وضعیت تحولات ساختار سنی جمعیت کشور را تا سال ۱۴۳۰ نشان میدهد. از نظر جمعیت شناسی، پنجره جمعیتی دوره ای است که بیشتر از دو سوم جمعیت در سنین کار و فعالیت (۱۵ تا ۶۴ سال) حضور دارند. بر طبق این اینفوگرافیک پنجره جمعیتی ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰ باز شده و از آغاز گشوده شدن این پنجره تابحال بیش از دو دهه می گذرد و لازم است استفاده از این پنجره همچنان در اولویت برنامه های توسعه قرار گیرد.
از سوی دیگر این اطلاع نگاشت روند تعداد جمعیت کشور را از سال ۱۳۳۵ تا ۱۴۳۰ به تصویر می کشد. بر این اساس جمعیت کشور از حدود ۱۹ میلیون نفر در سال ۱۳۳۵ به حدود ۸۰ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده و به عبارتی در یک دوره ۶۰ ساله بطور متوسط سالی یک میلیون نفر بر جمعیت کشور افزوده شده و در صورت کاهش نرخ باروری با شیب ملایم، انتظار می رود تا سال ۱۴۳۰ جمعیت ایران به حدود ۱۰۱ میلیون نفر برسد.
همچنین در این اطلاع نگاشت وضعیت بار تکفل در کشور از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۴۳۰ نشان داده شده است. نسبت وابستگی (بار تکفل) ایران در این دوران با فراز و نشیب هایی روبرو بوده که تحت تأثیر ساختمان سنی جمعیت قرار گرفته است. در این دوران حداقل مقدار بار تکفل در سال۱۳۹۰ با مقدار ۴۱ درصد مشاهده می شود و از بعد از آن این شاخص رو به افزایش گذاشته تا این که در سال ۱۴۳۰ به ۵۹، ۹ درصد می رسد.
بار تکفل در واقع مقدار تکفلی است که یک فرد فعال تامین هزینه های افراد غیرفعال را بر عهده دارد. برای محاسبه این شاخص باید جمعیت زیر ۱۵ سال و جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر را بر جمعیت ۱۵ تا ۶۵ ساله تقسیم کرد که به درصد بیان می شود. پایین تر بودن این شاخص نشان دهنده فشار کمتر بر جمعیت فعال است.
بنابراین گزارش بار تکفل که در سال ۵۵ حدود ۹۲.۵ درصد بوده است بعد از انقلاب به جهت رشد جمعیتی کاهش یافته و در بعضی سال ها به حدود ۴۰ درصد نیز رسیده است اما آمار رشد جمعیت کمی نگرانی را دراین زمینه بیشتر می کند.

منبع: