رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ خبر داد افزایش جعل و کلاهبرداری

اجاره: رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ جزئیاتی از اقدامات این پلیس در بهار ۹۹ را شرح داد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، سردار علیرضا لطفی در تشریح عملکرد سه ماه ماموران پلیس آگاهی تهران بزرگ اظهارکرد: مقابله با سرقت یکی از اولویتهای مهم ما در پلیس آگاهی است، همانطور که می دانید در شهر تهران به علت شرایط خاصی که دارد ساختار پیگیری جرم با سایر استانها متفاوت می باشد از همین رو ما دو معاونت سرقت در پلیس آگاهی داریم، معاونت مبارزه با سرقت وسایل نقلیه که شامل لوزام داخل خودرو، موتورسیکلت و خودرو است و سایر سرقتها در معاونت سرقت دوم پیگیری می شود.
وی با اشاره به اینکه اولویت دیگر ما رسیدگی به جرائم جنایی است، اظهار داشت: پلیس نسبت جرایم جنایی به علت تاثیرگذاری شدیدی که در افکار عمومی دارند، حساس است. اولویت سوم ما هم مبارزه با جعل و کلاهبرداری و جرایم یقه سفیدها است.
لطفی اضافه کرد: معاونت تشخیص هویت ما هم بعنوان یک رده پشتیبان کاملا علمی و فنی است و علاوه بر اقدامات لازم برای کمک به تشخیص جرم و هویت در صدور گواهیهای سوءپیشینه هم خدمات زیادی به مردم را عرضه می دهد.
رئیس پلیس آگاهی فاتب با اشاره به آمارهایی از اقدام پلیس آگاهی در بهار سال جاری اظهار داشت: در آمارهای مربوط به سرقت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییرات چندانی نداشتیم اما در حوزه کشفیات در سه ماهه نخست سالجاری ۶.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشتیم. همینطور در این زمان ۷۶.۳ درصد از کل جرائم در همه رده های پلیسی همچون پیشگیری و آگاهی کشف شده است.
وی از کاهش وقوع جرائم مهم اطلاع داد و اضافه کرد: در بهار سال جاری سرقت منزل در این زمان ۱۳.۹ درصد، سرقت مغازه ۲ درصد، کیف قاپی ۵.۲ درصد و جیب بری ۶۰ درصد کاهش داشته است. این درحالی است که کشفیات ما افزایش داشته است.
لطفی با اشاره به اینکه یکی از نگرانیهای ما در حوزه سرقت خودرو است، خاطرنشان کرد: مأموران پلیس آگاهی بر روی این قضیه به شکل ویژه متمرکز شدند، گرچه واقعیت این است که نقش پلیس در وقوع این جرم تنها ۱۸ درصد است و باقی دستگاهها هم مسئولیت دارند. در این عرصه بیشتر از ۸۶.۷ درصد خودرو های مسروقه در سه ماهه اول سالجاری را کشف کردیم و در بین نکته قابل توجه این است که ۶۱ درصد کل خودروهایی که به سرقت رفته بودند فقط متعلق به یک مارک و برند و تولید داخلی بودند.
رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ افزود: نکته دیگر اینکه ۹۲ درصد از آن ۶۱ درصد هم متعلق به سال های پیش از ۸۶ بوده است چون که خودرو های ساخت آن سال ها فاقد سیستم ایمنی بودند و با پیگیریهای پلیس و خودروساز سیستم ایمنی به آنها افزوده شد. همچنان هم موارد ایمنی را به خودروسازان اطلاع می دهیم.
وی افزود: در سه ماهه نخست سالجاری از مجموع سرقت ها ۳۶ درصد سرقت خرد شامل لوازم و قطعات خودرو بوده است که به واسطه پارک خودرو ها در حاشیه خیابانها و پرسه معتادان متجاهر رقم خورده است. به نظر می آید چنانچه شرایط جذب و نگهداری معتادان متجاهر فراهم گردد، آمار سرقت های خرد هم به صورت محسوسی کاهش پیدا خواهد نمود.
لطفی با اشاره به نگرانی شهروندان در مورد کیف قاپی اظهار داشت: یکی از نگرانی های شهروندان در حوزه کیف قاپی است و بیشتر از ۹۰ درصد کیف قاپی ها شامل موبایل قاپی می شود دلیل آن هم افزایش قیمت موبایل و بی دقتی مردم در هنگام استفاده از موبایل در خیابان است. ما در این خصوص باندهایی را دستگیر کرده ایم.
وی در مورد اجرای طرح کاشف هم اظهار نمود: انتشار کرونا منجر به توقف اجرای این طرح نشد و ما سال جاری در اجرای دو مرحله از این طرح که با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام شد، ۱۰۱ باند را شناسایی و منهدم کرده و ۴۹۶ نفر را هم دستگیر کردیم که این افراد به ۴۲۹۸ فقره سرقت اعتراف کردند. اجرای طرح کاشف همچنان ادامه خواهد داشت.
لطفی درباره سرقت های خشن و به عنف و مقرون به آزار هم اظهار داشت: خوشبختانه این دسته از سرقت ها در بهار سال جاری ۱۴.۵ درصد کاهش داشته است.
لطفی درباره آمار پلیس از جرائم جنایی هم اظهار نمود: سال جاری در حوزه قتل عمد سه درصد، آدم ربایی ۳۳ درصد و فقدانی ۱۵ درصد کاهش داشتیم؛ اقدامات مسلحانه قابل توجهی هم در تهران نداشتیم و در مجموع میتوانم بگویم که ۱۶ درصد در کل جرائم مسلحانه، آدم ربایی و قتل کاهش داشتیم. ضمن اینکه ۹۵ درصد مجموعه جرایم جنایی منجر به کشف شده است.
وی اضافه کرد: در نرخ قتل در سه ماهه سال جاری و سال ۹۸ جز استان های آخر در حوزه قتل بودیم اما در حوزه جعل و کلاهبرداری با کمال تأسف با عنایت به شرایط اقتصادی افزایش جرم و کلاهبرداری را در سال ۹۸ و ۹۹ شاهد بود و شرایط خوبی نداریم؛ در این بخش ۳۰ درصد افزایش جرم داشتیم و باآنکه در حوزه کشفیات ۳۵ درصد افزایش داشته و ۹۳ درصد جرم های جعل را کشف کردیم. همینطور در جرائم کلاهبرداری ۴۰ درصد افزایش داشته ایم و کشفیات ما هم در این بخش ۸۶ درصد افزایش داشته است.
لطفی در ادامه به تشریح بعضی از پروندهها پرداخت و اظهار داشت: در وقوع جرائم جعل و کلاهبرداری در سال های اخیر ما با بخش های جدیدی مانند شرکت های لیزینگ خودرو روبرو شده ایم. به تازگی هم یک باند در همین زمینه دستگیر شده که در حوزه لیزینگ خودرو فعالیت نموده و ۵۰ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند. اعضای این باند شش نفره به بهانه پیش فروش خودرو های تولید داخل از ۱۳۰۰ نفر کلاهبرداری کرده و به یکی از شهرهای غربی کشور متواری شده بودند که از جانب همکاران من در پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر شدند.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به فعالیتهای شرکت های هرمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه جرائم جعل و کلاهبرداری فعالیت شرکت های هرمی است. این شرکت ها با سوءاستفاده از جوانان که اغلب آنها ساکن شهرهای دیگر بوده و در رویای پولدار شدن هستند، مبادرت به کلاهبرداری می کنند. ما در این زمان سه ماهه نخست سالجاری تابحال ۳۴ شرکت هرمی را شناسایی و با آنان برخورد کردهایم.
وی از برخورد با برندهای جعلی لوازم خودرو، آرایشی و… هم اطلاع داد و اظهار داشت: پارسال با افزایش قیمت برخی برندهای لوازم آرایشی و هم قطعات خودرو، ما شاهد جعل این نوع محصولات هم بوده ایم که در این خصوص هم باندهایی شناسایی و دستگیر شده اند.
لطفی از شناسایی و انهدام یک باند فروش طلای عیار پایین اطلاع داد و اضافه کرد: در ایام اخیر شکایات مختلفی از مردم در مورد خرید طلاهایی با عیار پایین داشتیم که در بررسی های انجام شده مشخص شد که طلاهای فروخته شده در مناطق جنوبی تهران در کارگاهی با فلزاتی مانند مس و برنج تهیه شده اند. در این خصوص هم نفراتی دستگیر شده اند و این پرونده همچنان جهت بررسی بیشتر باز است.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ هم اظهار داشت: پارسال ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تماس با مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ برقرار شده است که طبق بررسی های انجام شده سرقت در اولویت چهارم مردم در تماسهای گرفته شده با مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ بوده است.
به قول لطفی در مجموع سال ۹۸ بیشتر از ۷۰ درصد جرائم کشف شده و ۱۳۹۷ باند در حوزه های مختلف منهدم شده اند.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به نقش دیگر دستگاهها در کاهش آمار جرائمی نظیر سرقت اظهار داشت: سازمان های مختلف باید در مورد کاهش وقوع جرائم نقش آفرینی کنند تا با کاهش وقوع مواجه شویم. در این حوزه هم جلساتی در شورای تأمین در حال بررسی نقش دستگاه ها همچون شهرداری، خودروسازان و غیره برای کاهش وقوع جرم در حال برگزاری است.
لطفی با اشاره به سرقت موتورسیکلت اظهار داشت: در حوزه سرقت موتورسیکلت، وضع بسیار بد است البته ما اقداماتمان را انجام می دهیم اما با کار پلیسی صرف به نتیجه نخواهیم رسید و گذشته از موارد امنیتی که به شرکت های سازنده اطلاع داده شده است، ما در حوزه اسناد مالکیت موتورسیکلت هم با مشکل مواجه هستیم. همینطور موتورسیکلت در سایر جرائم همچون سرقت های خرد و کیف قاپی نقش بسیار مهمی دارد.