آنچه در مجمع سهامداران ایران خودرو گذشت مقیمی: هر سال یک محصول جدید وارد بازار می نماییم

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ایران خودرو برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ با حضور مجازی بیشتر از ۸۰ درصد از سهامداران برگزار گردید و صورت های مالی به تصویب رسید.
به گزارش اجاره به نقل از ایکوپرس، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در جلسه مجمع که به صورت اینترنتی و غیرحضوری برگزار شد، گزارشی از فعالیت ها و دستاوردهای سال قبل و برنامه های سال جاری ارائه کرد.
فرشاد مقیمی، با بیان این که از شرایط بحرانی سال قبل که تولید روزانه به کمتر از هزار دستگاه خودرو رسیده بود عبور کرده ایم، اظهار داشت: پس از اعمال تحریم های ظالمانه و خروج شرکای خارجی، داخلی سازی تولید را در دستور کار قرار دادیم و توانستیم در میزهای خودکفایی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و برنامه های نهضت خودکفایی و میثاق با قطعه سازان، تولید را به بیشتر از ۲۰۰۰ دستگاه در انتهای سال گذشته برسانیم. درحال حاضر خودمان میزان تولید را مشخص می نماییم و به هیچ کشور خارجی که تعیین کننده باشد، وابستگی نداریم.

وی از شکسته شدن پی در پی رکوردهای تولید خودرو پارسال اطلاع داد و اضافه کرد: رکورد تولید در اردیبهشت ماه سال جاری هم با تولید حدود ۵۱ هزار دستگاه خودرو شکسته شد. بیشتر از ۹۰درصد از برنامه های تولید سال جاری در چهار ماه نخست با وجود تاخیر یک هفته ای در شروع سال کاری به علت بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن محقق شده است. در کنار افزایش تولید، پارسال موفق به ارتقای کیفیت شش محصول شدیم.
وی افزود: تیراژ تولید در چهار ماه ابتدایی سال جاری به میزان ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. سال جاری تولید ۵۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت را در دستور کار قرار داده ایم. پارسال به تولید رونق بخشیده و سال جاری در راه جهش تولید قرار داریم.
حجم تعهدات معوق مان ۲۵ درصد کمتر از سال گذشته است
مدیرعامل ایران خودرو، کاهش تعهدات معوق و افزایش عرضه به بازار را از نتایج افزایش تیراژ تولید برشمرد و اظهار داشت: علاوه بر این که از آبان ماه سال قبل توانستیم تعهدات فروش های فوری را زودتر از موعد، تحویل مشتریان بدهیم، هم اکنون تعهدات معوق در سایر فروش ها به کم تر از ۵۰ هزار دستگاه رسیده است. در حالیکه پارسال بیشتر از ۲۰۰ هزار دستگاه تعهد معوق داشتیم.
مقیمی افزود: سهم بازار محصولات ایران خودرو از ۴۶.۵ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۵۲ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است. خوشبختانه با افزایش عرضه و اقدامات توسعه بازار، درحال حاضر ایران خودرو حدود ۵۴ درصد از سهم بازار خودروی سواری کشور را در اختیار دارد.
وی افزود: در همین حال روند فروش تعدادی در خودرو سواری و وانت هم افزایشی بوده است. کل فروش پارسال ۴۰۸ هزار دستگاه خودرو بوده، درحالی که عدد فروش در سه ماه ابتدایی سال جاری ۷۶ هزار دستگاه بوده که مبین رشد ۴۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
ارزش بازار سرمایه ایران خودرو؛ ۱۹۰ هزار میلیارد تومان
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، افزایش حجم سرمایه شرکت ایران خودرو از راه ارزیابی مجدد دارایی ها برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت را اقدامی بسیار مهم در ارتقای اعتبار این شرکت برای تأمین مالی عنوان نمود و اظهار داشت: سرمایه شرکت را حدود ۲۰ برابر افزایش دادیم. الان ارزش بازار سرمایه ایران خودرو با بیشتر از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان، در صدر خودروسازان داخلی قرار دارد.
وی از واگذاری ۲۱۰۵ میلیارد تومان دارایی های غیرمولد برای سرمایه پروژه های توسعه ای در سال ۱۳۹۸ اطلاع داد و اظهار داشت: این سرمایه در توسعه محصول و قوای محرکه مورد استفاه قرار گرفته است.
مقیمی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۰ پروژه توسعه ای به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است و سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای دیگر به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال هم در دست بررسی و تصویب است. برای تأمین مالی از شرکت های گروه و بازار سرمایه هم استفاده می نماییم.
وی، تدوین نقشه راه محصول و قوای محرکه را از اقدامات بسیار مهم و موثر در برنامه های توسعه ای ایران خودرو برشمرد و اظهار داشت: توسعه گیربکس، موتور و پلت فرم و محصول با همت مجموعه ایران خودرو دنبال می شود.
تولید تمامی خودرو های بنزینی برپایه استانداردهای یورو۵
او در اینباره اظهار نمود: طراحی و توسعه گیربکس های شش سرعته دستی و AMT و توسعه پروژه گیربکس های اتوماتیک AT و DCT در دستور کار قرار دارد. همینطور ارتقای موتورهای جاری از منظر استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت، در کنار طراحی و توسعه خانواده موتور سه استوانه درحال انجام است. درحال حاضر تمامی خودرو های بنزینی برپایه استانداردهای یورو۵ تولید می شود، برای محصولات گازسوز هم اقدامات لازم صورت گرفته و با دریافت تاییدیه ها، این محصولات هم با استاندارد یورو ۵ تولید و عرضه خواهد شد.
هر سال یک محصول جدید وارد بازار خواهیم کرد
مقیمی افزود: توسعه پلت فرم ایران خودرو با هدف توسعه سهم بازار همچون برنامه های توسعه ای در سال ۱۳۹۹ است که نتایج آن بزودی با عرضه محصول جدید به بازار دیده خواهد شد. محصول پروژه K۱۳۲، خودرویی به روز و مدرن ایران خودرو است که تا آخر سال جاری به تولید انبوه خواهد رسید. افزون بر آن کراس اوور و محصول هاچ بک دیگری هم بر روی پلت فرم جدید ایران خودرو عرضه خواهد شد. ایران خودرو هر سال دست کم یک محصول جدید وارد بازار خواهد نمود.
مقیمی از افزایش ظرفیت تولید موتور ملی EF۷ به روزانه هزار دستگاه در سال ۱۳۹۹ اطلاع داد و اظهار داشت: به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل، ون وانا با موتورTC EF۷ هم امسال عرضه خواهد شد. خط تولید اتوبوس شهری هم پس از هشت سال فعال شده که بزودی محصولات آن وارد بازار خواهد شد.
وی توسعه موتور خودرو های تجاری را هم از برنامه های سال جاری دانست و اظهار داشت: موتور ۳۵۵ به استاندارد یورو ۵ و موتور ۴۵۷ به استاندارد یورو ۴ ارتقای خواهند یافت.
۲۰۷ پانوراما و دناپلاس اتوماتیک در راه بازار
مقیمی با بیان این که به منظور عرضه محصول مورد نیاز مشتریان، مبادرت به طراحی و تولید خودروی اتوماتیک کرده ایم، تصریح کرد: راناپلاس، سورن پلاس و سمند سال سال جاری روانه بازار خواهد شد. محصول ۲۰۷ پانوراما و دناپلاس اتوماتیک هم از دیگر محصولاتی است که بزودی به مشتریان عرضه خواهد شد.
وی افزایش همکاری ها با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه و استفاده از توانمندی شرکت های قطعه ساز داخلی را از رویکردهای اصلی ایران خودرو در توسعه محصول عنوان نمود و اظهار داشت: از توانمندی برخی نهادها و ارگان ها مانند صنایع دفاع و معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، در توسعه محصولات بهره خواهیم برد. بومی سازی ECU و کالیبراسیون موتور از دستاوردها مهم این همکاری ها است که در نیمه دوم سال جاری محقق خواهد شد. ایران خودرو از همکاری تمامی نهادها و شرکت های دانش بنیان برای توسعه داخلی سازی و تولید محصول جدید استقبال می کند.
مقیمی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را زمان چیدن میوه های دوران تحریم در صنعت خودروی کشور دانست و اظهار داشت: با همراهی زنجیره تأمین، شرکت های دانش بنیان، نهادهای توانمند، کارکنان و مدیران و متخصصان ایران خودرو بتوانیم مسیر توسعه صنعت خودروی کشور را با سرعت بیشتری طی نماییم.

منبع: