صادرات ۱۵۴ میلیون دلاری پسته در سه ماه بهار

به گزارش اجاره سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: در ۳ ماهه اول سال ۹۹ میزان ۲۱ هزار و ۷۲۰ تن پسته بوسیله گمرکات کشور صادر گردیده است که این میزان برابر با ۱۵۴ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۰۱ دلار است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، سید روح اله لطیفی تصریح کرد: در ۳ ماهه اول سال ۹۹ میزان ۲۱ هزار و ۷۲۰ تن پسته از راه گمرکات کشور صادر گردیده است که این میزان برابر با ۱۵۴ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۰۱ دلار است. در این زمان کشورمان به بیشتر از ۵۴ کشور جهان صادرات پسته داشته است که در این میان اصلی ترین مقاصد پسته ایرانی، کشورهای چین با ۵ هزار و ۵۴۷ تن و با ارزش ۳۵ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۷۱۰ دلار و آلمان با ۲ هزار و ۹۸۲ تن، عراق با یک هزار و ۸۶۶ تن، روسیه با یک هزار و ۴۵۵ تن و قزاقستان با یک هزار و ۱۲۹ تن هستند.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در تشریح وضعیت جهانی تجارت پسته اضافه کرد: پسته تازه و پسته خشک بر مبنای (pcI) شاخص پیچیدگی محصول جزئی از این قبیل محصولات جهانی است که خوشبختانه کشور ما و محصول ایرانی پسته سهم بزرگ و جدی از این تجارت را داراست، صادرکنندگان برتر پسته جهان بر مبنای آمارهای سال ۲۰۱۹ ایالات متحده آمریکا (۱.۵۶ میلیون دلار)، ایران (۵۸۶ میلیون دلار)، هنگ کنگ (۳۰۳ میلیون دلار)، آلمان (۱۱۲ میلیون دلار) و ترکیه (۵۲.۳ میلیون دلار) هستند.
وی در مورد کشورهای واردکننده پسته اظهار داشت: هنگ کنگ با ۷۲۶ میلیون دلار، آلمان با ۳۵۹ میلیون دلار، چین با ۲۴۱ میلیون دلار، ویتنام با ۱۹۰ میلیون دلار، بلژیک و لوکزامبورگ با ۱۸۰ میلیون دلار، کشورهای مهم واردکننده پسته در جهان هستند.
لطیفی در ادامه ضمن سفارش به صادرکنندگان پسته به رعایت استانداردهای لازم برای صادرات، توضیح داد: خیلی از استانداردها در مورد آزمایش های مربوط به محصولات کشاورزی، بر پایه تاکید بر کیفیت مواد غذایی هستند به صورت مثال استانداردهای مواد غذایی در کشور آلمان بسیار نسبت به مقادیر آفلاتوکسین سخت گیر هستند، به همین جهت فقط پسته های با مقادیر بسیار پایین آفلا توکسین به این کشور راه پیدا کنند، بنابراین صادرکنندگان وفعالان تجارت محصولات کشاورزی و خشکبار می بایست قوانین و مقررات کشور هدف و استانداردهای واردات خشکبار را بدانند و گواهی سلامت محصولات را بر مبنای شیوه نامه های این کشورها دریافت کنند.
سخنگوی گمرک ایران اضافه کرد: ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای تولیدکننده پسته در جهان است و پسته جز با ارزش ترین محصولات کشاورزی ایران به شمار می آید.
وی در مورد قدمت تجارت پسته در ایران تصریح کرد: صادرات پسته ایران به کشورهای دیگر جهان سابقه زیادی دارد و به نحوی از تجارت های سنتی ایران به حساب می آید. در سال های اخیر و با ورود آمریکا به بازار صادرات پسته، رقابت تنگاتنگی میان ایران و آمریکا بر سر این تجارت پر سود در گرفته است و آمریکا با توسعه ی مزارع پسته ی خود در ایالت کالیفرنیا توانسته است تولید خویش را به سطح ایران و حتی بیشتر برساند، برای ازدست ندادن سهم ایران در تجارت این محصول، باید کشاورزان، تجار و سازمانهای در رابطه با تجارت خارجی تلاش خویش را در حوزه کمی و کیفی و بازاریابی بالا برند.
وی اضافه کرد: در همین راستا، گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تسهیلات لازم برای تسهیل امر صادرات پسته به کشورهای مقصد در اقصی نقاط دنیا را برای تجارو تولید کنندگان فراهم آورد.

منبع: