تامین اجتماعی از آزمون هپکو سربلند بیرون می آید؟

اجاره: مرکزی روز گذشته، سه شنبه ۲۸ مرداد، چهاردهمین روز از اعتراض و اعتصاب کارگران شرکت هپکو، البته در محوطه کارخانه بود.
روز گذشته، سه شنبه ۲۸ مرداد، چهاردهمین روز از اعتراض و اعتصاب کارگران شرکت هپکو در محوطه کارخانه بود.
کارگران، عمده دلیل این اقدام خویش را همچون گذشته، نبود کار در شرکت، معوقات کارگری و نارضایتی از عملکرد مدیران عنوان می کنند.
کارگران هپکو هنوز حقوق خرداد و تیرماه خویش را دریافت نکرده اند و مرداد هم در ایام پایانی خود قرار دارد، با این حساب معوقات کارگران شرکت هپکو بزودی سه ماهه می شود.
آنگونه که در خبرها آمد و استاندار مرکزی آن را تایید نمود هپکو در زمانی که خویش را برای انتقال به ایمیدرو آماده می کرد، با تصمیم دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.
استاندار مرکزی ۲۱ مردادماه در گفتگو با ایسنا در مورد اقدامات انجام شده برای تغییر وضعیت در هپکو بعد از واگذاری جدید، بیان نمود: در جلسه هفته گذشته، هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مصوب کرد که ۲۰ میلیارد تومان به هپکو داده شود که ۱۰ میلیارد تومان برای حقوق معوق و ۱۰ میلیارد تومان برای سایر نیازهای جاری و بازپرداخت سنوات است، البته مقرر بود که یکشنبه هفته جاری حقوق پرداخت گردد که امور مالی آن در حال انجام می باشد و امیدواریم این دو ماه حقوق معوق حداکثر تا اختتام هفته(۲۴ مردادماه) پرداخت گردد تا مشکلات کارگران هپکو هم رفع گردد.
پس از اتمام مهلتی که استاندار مرکزی برای پرداخت حقوق اعلام نموده بود، سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، هفته جاری را زمان پرداخت حقوق عنوان نمود و امروز با وجود اینکه اواسط هفته هستیم، هنوز حقوق معوق کارگران هپکو پرداخت نشده است.
خبرگزاری ایسنا، جهت بررسی آخرین وضعیت شرکت هپکو طی تماس تلفنی با رضا عبدلی رئیس شورای اسلامی کار هپکو موفق به صحبت با وی نشد، چونکه وی خاطرنشان کرد در سازمان تامین اجتماعی در حال پیگیری پرداخت حقوق معوق کارگران است.
ابوالفضل رنجبر نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو نیز در مورد اعتراض ۱۴ روزه کارگران شرکت به ایسنا اظهار داشت: اعتراض اصلی کارگران به نداشتن کار و پرداخت نشدن حقوق است، هم اکنون حقوق خرداد و تیر پرداخت نشده و از سویی حقوق معوق مربوط به سال ۹۵ و ۹۶ بخشی از پرسنل نیز پرداخت نشده است.
وی عمده مشکل هپکو را نبود کار عنوان نمود و اظهار داشت: مسلما اگر کار و تولید در شرکت در جریان باشد، کارگران التماس سهامدار، مدیرعامل، هیات مدیره، تامین اجتماعی و بانک و وام را نخواهند کرد، هر چند که در این شرایط، تنها نکته مثبت که جای قدردانی دارد تعامل و همکاری تامین اجتماعی برای تمدید دفترچه های بیمه کارگران است که با وجود بدهی ۷۰ میلیارد تومانی شرکت به سازمان هر ماه دفترچه ها تمدید می شوند.

کسی پاسخگو نیست
بر اساس این گزارش، کارگران مدعی هستند که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ۵۴ روز است که در شرکت حضور ندارند.
رنجبر در اینباره، خاطرنشان کرد: کارگران انتظار داشتند زمانی که کار و تولیدی در شرکت وجود ندارد، مدیرعامل جلسه تشکیل دهد و دلیلهای رونق نداشتن تولید در هپکو را برای کارگران تشریح کند و حداقل بگوید چرا بعد از یک سال حضور در شرکت، نتوانسته اند کار تامین کند.
وی با اشاره به اینکه بعنوان شورای اسلامی کار هپکو به هیچ عنوان اقدام کارگران در خصوص جوش دادن درب دفتر مدیریت شرکت را تایید نمی کنم و حتی بلافاصله درب باز شد، اظهار داشت: مسلما شورای اسلامی کار یک مجموعه صنعتی، وظیفه ای در مورد عدم پرداخت حقوق، تعیین وضعیت سهامدار و تامین کار ندارد و این وظایف به عهده مدیریت و مسئولین مربوطه است، اما شرایط برعکس شده و به جای مدیرعامل و هیات مدیره، این شورای کارگری است که باوجود اینکه وظیفه ای در این عرصه ها ندارد، پیگیر این مسائل شده است.

درد هپکو علاج دارد، اگر بخواهند
نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو تصریح کرد: کارگران داخل مجموعه اعتراض کردند تا بلکه پاسخی دریافت نمایند، اما تابحال اتفاقی نیفتاده است. متاسفانه در شرایطی فعلی مسئولین حمایت های اجرایی از هپکو نداشته اند و تنها با برگزاری جلسات مختلف مصوباتی را بر روی کاغذ تصویب کرده اند که در مورد رونق تولید و رفع مشکلات ریشه ای و اساسی هپکو ثمربخش نبوده و همچنان این شرکت با تصمیمات ناصحیح و غیر کارشناسی گرفتار و درگیر پرداخت حقوق است.
رنجبر تصریح کرد: درد شرکت مادر تخصصی هپکو علاج و درمان دارد، اگر دولت به درستی تصمیم بگیرد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، از ماه ها پیش زمزمه های واگذاری هپکو به ایمیدرو مطرح بود و مجموعه استان و کارگران برای این واگذاری تمام تلاش خویش را کردند و با عنایت به سابقه این هلدینگ، همگان ایمیدرو را مامنی امن برای هپکو می دانستند ولی اواسط تیرماه یک دفعه خبری در خصوص واگذاری هپکو به تامین اجتماعی به جای دیون دولت به این سازمان، رسانه ای شد.
هرچند مجموعه استان از این واگذاری ابزار بی اطلاعی کرد، اما مخالفتی با آن نداشت، ولی بهرحال آمال هپکویی ها ایمیدرو بود که به نتیجه نرسید.
بیش از یک ماه از این واگذاری گذشته و انتظار می رفت که سازمان تامین اجتماعی با عنایت به شرایط خاص هپکو، ضرب شستی نشان دهد و این شرکت را در مدار تولید قرار دهد، اما این سازمان هنوز خودی نشان نداده و حتی معوقات کارگری این شرکت در آستانه سه ماهه شدن است.

درد اصلی هپکو چیست؟
مدیرعامل شرکت در مورد دردهای هپکو به ایسنا اظهار داشت: همه مشکلات شرکت به پول خلاصه می شود، هپکو مشتری دارد، اما پول و نقدینگی وجود ندارد که به جریان تولید تزریق شود.
جمشید غلامی خاطرنشان کرد: برای تامین نقدینگی چالش های زیادی وجود دارد، یک مدت درگیر سازمان خصوصی سازی بودیم، بعد از آن موضوع ایمیدرو عنوان شد و عملا با هپکو بازی کردند و امروز هم سازمان تامین اجتماعی است که هنوز پولی به شرکت تزریق نکرده است.
وی با اشاره به اینکه حداقل باید هزار میلیارد تومان از راه تامین اجتماعی به شرکت تزریق شود و هزار میلیارد هم از راه سهامداران تامین گردد که با فروش ۱۰ درصد سهام در بورس این نقدینگی را می توان تامین کرد، اظهار داشت: با تزریق این دو هزار میلیارد تومان نه تنها بدهی شرکت را می توان پرداخت کرد بلکه تولید هم راه می افتد، ولی متاسفانه کسانی نمی خواهند هپکو راه بیفتد.

مصوبات روی کاغذ مانده
غلامی با اشاره به جلسات مختلف با معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه، اظهار نمود: متاسفانه تا امروز تمام تصمیمات روی کاغذ مانده است، رئیس قوه قضاییه پیشنهاد کرد که سه درصد سهام شرکت فروخته و سرمایه به شرکت تزریق شود، اما این اقدام هم انجام نگرفت.
وی در مورد انتقاد کارگران نسبت به عدم حضورش در شرکت طی ۵۴ روز اخیر اظهار داشت: متاسفانه برخورد کارگران مناسب نمی باشد، حتی درب مجموعه مدیریت را مسدود کردند که بر مبنای آن به استاندار نامه نوشتم و اعلام کردم که تا زمانی که این وضعیت اصلاح نشود در شرکت حضور نخواهم داشت، ۱۰ تا ۱۵ کارگر هستند که فضا را به هم می ریزند و عدم برخورد با آنها موجب ایجاد چنین جوی شده است.

حساب ها رفع توقیف شده/مشتری هست، پول نیست
مدیرعامل شرکت هپکو در پاسخ به این سؤال که طی یک سال گذشته چه اقداماتی در شرکت انجام داده است، بیان نمود: طی یک سال گذشته درصدد رفع توقیفی حساب های شرکت برآمدیم که موفق بودیم، اعتبار شرکت که از بین رفتن آن سبب شده بود مشتریان به هپکو رغبت نداشته باشند، بازگشت، اما همچنان با بی پولی مواجهیم در حالیکه مشتری داریم و حتی آماده عقد قرارداد با ما هستند.
وی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن تقاضای ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات دارد، اما همچنان با بی پولی مواجهیم، بنیاد مسکن ۲۵ درصد قرارداد را پرداخت می کند، اما برای خرید مواد اولیه و قطعات باید ۶۰ درصد مبلغ به حساب فروشنده واریز شود که نقدینگی لازم برای اینکار در اختیار نیست.
غلامی با اشاره به تمایل قرارگاه خاتم الانبیا به همکاری با هپکو و سفارش ۱۸۰ دستگاهی این قرارگاه، قراردادهای سازمان همیاری ها و راهداری و… اضافه کرد: با وزارت راه و شهرسازی قرارداد ۲۲۰ میلیارد تومانی داریم که هفته آینده جلسه ای به منظور ترک تشریفات خواهیم داشت، اما وزارت راه بر طبق این قرارداد باید ۵۰ میلیارد تومان پرداخت کند در حالیکه برای خرید قطعات باید ۱۲۰ میلیارد تومان به حساب شرکت آلمانی واریز شود که هم اکنون چنین مبلغی در شرکت وجود ندارد.

اگر پول باشد؛ هپکو سه ماهه آباد است
وی با تاکید بر اینکه اگر پول باشد، هپکو سه ماهه آباد می شود، اضافه کرد: بعید می دانم سازمان تامین اجتماعی هم بتواند کاری برای هپکو بکند چونکه مسئله پول است، این سازمان تابحال تزریقی به شرکت نداشته است و تا پول ندهند کارخانه راه نمی افتد، اگر پول باشد حداقل در تولید محصول غلطک می توان شرکت را وارد چرخه تولید کرد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، اما باوجود تمام این مسائل و مشکلات، استاندار مرکزی از روزنه های امیدی می گوید که در حال باز شدن به سمت هپکو هستند.
حکایت هپکو که در جریان خصوصی سازی واگذاری ناامیدکننده ای را تجربه کرد، حکایت کودک بدسرپرستی است، که اخیرا از چنگال سرپرست بدش رها شده و حالا به سرپرست جدیدی واگذار شده که می گویند سرپرست خوبی است. استاندار مرکزی که پیگیری مشکلات هپکو، آذراب و واگن پارس و… یکی از موضوعات ثابت فعالیتش از آغاز ورود به استان مرکزی تابحال بوده و بارها بر ضرورت واگذاری درست و اصولی این شرکت تاکید کرده، به این واگذاری امیدوار است.
او شب گذشته بعد از دیدارش با “سالاری” رئیس سازمان تامین اجتماعی و گفت و گو با او در مورد موضوعاتی مختلف همچون شیوه مدیریتی هپکو باهم اندیشی و هماهنگی بین استانداری و سازمان تامین اجتماعی برای سرعت در تولید و انجام قراردادهای در دستور کار و رفع مسائل و مشکلات مالی شرکت هپکو، حل مشکلات و تسریع در اجرای پروژه های درمانی استان، رفع کمبودهای موجود در جهت تکمیل و ترمیم مراکز درمانی و طرح های توسعه ای، رفع مشکلات شرکت آذرآب و رفع موانع در مورد تعدیل و بخشودگی بخشی از جرائم، با انتشار توئیتی، از امیدواری به آینده هپکو سخن گفت.
وی در این توئیت نوشت: “امروز دیدار خوبی با دکتر سالاری در مورد هپکو داشتم. مقرر شد حداکثر تا پنجشنبه حقوق دو ماه کارکنان از راه هپکو اراک پرداخت و مدیرعامل جدید هلدینگ هم طی چند روز آینده منصوب شود.
در مورد تسویه بدهی هپکو به بانک ها مقرر شد از شیوه تهاتر با مطالبات تامین اجتماعی از بانکهای طرف حساب استفاده گردد که کاملا اجرایی و عملیاتی است.
وی اضافه کرد: برای موضوع قرارداد هپکو با سازمان راهداری که ۲۳۰ میلیارد تومان تخصیص نقدی دارد هم تصمیم گیری شد. من به آینده هپکو کاملا امیدوارم”.
او همچنین، چهارم مردادماه در پاسخ به نامه کارگران هپکو که از واگذاری این شرکت به تامین اجتماعی ابراز نگرانی کرده بودند، به ایسنا اظهار داشته بود: “مصوبه دولت در مورد واگذاری سهام هپکو به سازمان تامین اجتماعی یک تصمیم کارشناسی شده و با بررسی تمامی جوانب است و از آنجاکه این مصوبه غیرکارشناسی نیست باید همه دست به دست هم دهیم تا این تصمیم دولت در فاز اجرایی قرار گیرد و با هم افزایی و مشارکت بین بخشی به خوبی اجرایی شود.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی یک دستگاه وابسته به دولت می باشد و با اقتصاد، تولید و خلق پول ارتباط مستقیم دارد و از سویی اشراف و شناخت کافی به صنعت و تولید داشته و به عبارتی با فضای تولیدی کشور به خوبی عجین است.
وی تصریح کرد: انتظار می رود شورای اسلامی هپکو، کارکنان و کارگران این شرکت و همه مسؤلان با پشتیبانی از مصوبه دولت که نتیجه بررسی های کارشناسی برای برون رفت از مشکلات هپکوست، در راه اجرای این مصوبه گام بردارند تا منجر به رونق تولید و احیای این شرکت شود.
آقازاده اضافه کرد: بدیهی است تجربه بالای سازمان تامین اجتماعی در حوزه بنگاه داری می تواند شرکت هپکو اراک را با حداکثر ظرفیت در راه تولید قرار دهد و این مصوبه دولت اتفاق بسیار خوبی در رونق تولید و حل مشکلات این شرکت خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان آشنا به بنگاه داری است، توضیح داد: افزون بر ۵۰ میلیون نفر از جمعیت ایران سهامدار سازمان تامین اجتماعی هستند و این سازمان در بنگاه داری تجربه نسبتا خوبی دارد، ازاین رو می تواند در واگذاری سهام هپکو موفق عمل کند”.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، گرچه وضعیت هپکو به بیماری فرو رفته در کما می ماند، اما این غول صنعتی هنوز نفس می کشد، هنوز نمرده و برای احیای قلب قدرتمندش همچنان فرصت هست، تحقق امیدهایی که استاندار از آنها سخن گفته اساسا روزنه های امید را برای هپکو و کارگرانش بزرگتر می کنند، اما باید منتظر ماند و دید که آیا سازمان تامین اجتماعی از آزمون هپکو سربلند بیرون می آید یا نه و آیا این سازمان که به قول استاندار مرکزی تجربیات فراوان بنگاه داری و سرمایه مالی قابل قبولی دارد و کارگران هم از صبر و همراهی اش با آنها در بخش درمان باوجود بدهی سنگین هپکو به تامین اجتماعی می گویند، می تواند خون را باردیگر در رگ های نزار هپکو که روزی نخستین و بزرگترین کارخانه تولید تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه و همکار و واحد صنعتی مورد وثوق شرکت های عظیم صنعتی جهان همچون “لیبهر، کوماتسو، ولوو، نویستار اینترنشنال، کاترپیلار و…” در خاورمیانه بود و در تامین تجهیزات پروژه های منحصر به فرد بین المللی همچون پروژه “ذره بنیادین” موسسه “سِرن” مشارکت داشت، به جریان درآورده و این غول صنعتی را باردیگر به اوج بازگرداند؟

منبع: