صعود کم رمق طلا در بازارهای جهانی

اجاره: قیمت طلا در معاملات روز جمعه تحت تاثیر آمار ناخوشایند شمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا که به افت ارزش دلار و بازده اوراق خزانه منتهی شد، افزوده شد.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۹۴۷ دلار و ۸۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از شروع هفته جاری تابحال ۰.۲ درصد رشد داشته است در صورتیکه در هفته منتهی به ۱۴ اوت ۴.۵ درصد ریزش داشت که بدترین عملکرد هفتگی در پنج ماه اخیر بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۹۵۶ دلار و ۱۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۲۳ دلار و ۸۰ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش، در ۱۹۴۶ دلار و ۵۰ سنت بسته شد و روز چهارشنبه هم ۲.۱ درصد کاهش داشت.

به گفته جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا، وخامت آمار بازار کار آمریکا، کاهش بازده اوراق قرضه و ادامه تنشهای ژئوپلیتیکی همچنان از قیمت طلا پشتیبانی می کنند. ما در کوتاه مدت شاهد معامله طلا در محدوده ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ دلار هستیم و عواملی مانند ریسک پذیری بهتر و پیشرفت در تولید واکسن ویروس کرونا ممکنست تقاضا برای طلا را کمتر کند.

صعود وال استریت که تحت تاثیر درخشش سهام فناوری روی داد، بازارهای سهام آسیایی را در معاملات روز جمعه سبزپوش کرد و موجب شد افزایش قیمت طلا محدود شود.

آماری که روز پنج شنبه انتشار یافت، نشان داد شمار آمریکاییهایی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری شده اند، هفته گذشته بطور غیرمنتظره به بالای مرز یک میلیون نفر رشد کرده است که ضربه بدی به بازار کار فلج شده از شیوع ویروس کرونا شمرده می شود.

این دورنما که روند احیای اقتصادی آمریکا کندتر از تصورات قبلی خواهد بود موجب شد شاخص دلار و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله نزول کنند و طلا به سرمایه گذاری جذابتری برای سرمایه گذاران غیرآمریکایی تبدیل شد.

عامل دیگری که به تردیدها نسبت به احیای اقتصادی سریع آمریکا افزود، اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا بود که روز چهارشنبه هشدار دادند روند احیای اقتصادی مسیر بسیار مبهمی دارد و این اظهارات به بهبود قیمت طلا از ریزش سه درصدی در اوایل هفته کمک کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین دولت ترامپ حاضر نشد درباره طرحهای دیدار با چین درباب فاز اول توافق تجاری صحبت کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۶ درصد رشد کرد و به ۲۷ دلار و ۴۰ سنت رسید و در راه رشد هفتگی ۳.۸ درصد قرار گرفت.

هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۶ درصد صعود کرد و در ۹۲۲ دلار و ۷۷ سنت ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۵ درصد کم شد و به ۲۱۷۰ دلار و ۵۳ سنت رسید.

منبع: