در گفت وگو با اجاره مطرح شد توسعه تکنولوژی هایی برای توانبخشی از راه دور در ایام انتشار کرونا

مدیر توسعه فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این که انتشار کرونا سبب ایجاد رکود و ضرر برای شرکت های دانش بنیان فناور شد از روی آوردن این شرکت ها به توسعه تکنولوژی های روز برای توانبخشی از راه دور اطلاع داد.
دکتر امیرسالار جعفرپیشه در گفتگو با ایسنا، درباره تأثیر انتشار کرونا بر شرکت های دانش بنیان حوزه توانبخشی اظهار داشت: انتشار کرونا سبب ایجاد رکود و ضرری برای شرکت های دانش بنیان فناور شد. از آن جایی که افراد صدمه پذیر به کلینیک های توانبخشی رجوع می کنند، طبیعتا یکی از نخستین جاهایی که به علت انتشار کرونا با زیان مواجه گردید کلینیک های توانبخشی بودند. متعاقبا شرکت هایی که با کلینیک های توانبخشی طرف حساب بودند هم متضرر شدند.
وی ادامه داد: طبیعتا ما نمی توانستیم دست روی دست بگذاریم تا شرایط بهتر شود. در نتیجه، به سمت استفاده از تکنولوژی های روز حرکت کردیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این که «استفاده از تکنولوژی هایی برای توانبخشی از راه دور همانند واقعیت مجازی منجر به این می شود که مریض نیازی به جابه جایی در سطح شهر نداشته باشد و در منزل خود تمرینات توانبخشی را دریافت کند»، اظهار داشت: فرد درمانگر هم می تواند از کلینیک یا منزل خود بدون تماس مستقیم با بیمار از بستر اینترنت و یا بسترهای مخابراتی با بیمار در ارتباط باشد. بیمار از این روش می تواند درمان خویش را دریافت کند و یا مورد ارزیابی بالینی قرار گیرد. شرکت های دانش بنیان خیلی خوب توانستند خویش را با شرایط جدید وفق دهند و از تکنولوژی های روز استفاده کنند.
جعفرپیشه در توضیح چگونگی استفاده از واقعیت مجازی اظهار داشت: ما تمرینات توانبخشی را در چارچوب بازی های جدی به بیماران عرضه کردیم.
مدیر توسعه فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه با اشاره به تأثیر انتشار کرونا بر وضعیت اقتصادی شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان نمی توانستند مطالباتی را که از مدت ها پیش از کلینیک ها داشتند، وصول کنند؛ چونکه کلینیک های توانبخشی درآمدهای خویش را از دست داده بودند. علاوه بر آن، شرایط تحریمی هم برای ما مشکلاتی را به وجود آورده است.
وی ادامه داد: بعضی از قطعات و مواد اولیه وارداتی است و به علت شرایط تحریم نمی توانیم آنها را وارد نماییم. گاها مجبور می شویم این قطعات را چند برابر گران تر خریداری نماییم یا چندین بار طراحی محصول را تغییر دهیم تا ابزار خویش را با وسیله ای که هم اکنون موجود است، روانه بازار نماییم. اگر هم بخواهیم خرید خارجی انجام دهیم و کسی حاضر به معامله با ما باشد، در حواله کردن پول مشکل داریم.
جعفرپیشه که مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه توانبخشی هم است، در پاسخ به پرسشی درباره صادرات محصولات اظهار داشت: طبیعتا به صادرات محصولاتمان علاقمند هستیم، اما متاسفانه مجوزهای لازم به سرعتی که باید، صادر نمی گردد. برای شرکت های دانش بنیان حلقه گمشده ای در تسهیل صدور مجوزهای لازم برای صادرات وجود دارد. راهکار این مساله این است که قانونگذاران مختلف و مسؤلان نهادهای مختلف رگولاتوری هم اندیشی کنند. نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد که از فناوران حمایت می کند، اما بخشی که باید مجوزهای لازم را صادر کند و از تولید حمایت کند خویش را مستقل از ماجرا می داند.

منبع: