یک تولیدکننده پرچم: بازار محرم غافلگیرمان کرد

به گزارش اجاره مرکزی مدیر یک شرکت تولید پرچم در خمین اظهار داشت: در محرم سال جاری به جهت شیوع بیماری کرونا و محدودیت های به وجود آمده تصور می گردیم که تولید کاهش داشته باشد، اما بر عکس سفارش ها بسیار قابل توجه بود و نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش تولید پرچم داشتیم.
امیر طالبیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هر سال به برکت ماه محرم میزان تولیدات پرچم در شرکت رشد قابل توجهی دارد، بیان کرد: امسال باتوجه به شرایط کرونایی کشور، پیش بینی ما مبتنی بر کاهش تولیدات بود، اما بر خلاف تصورات شاهد جنبش مردمی در سفارش و خرید پرچم بودیم بطوریکه تعدادی از هیئت داران سفارشات خودرا ثبت کردند.
وی با اشاره به طرح هر خانه یک حسینیه که موجب شد خرید پرچم از طرف مردم افزایش یابد، اضافه کرد: شهرهای بسیاری برای فضاسازی محیط نسبت به سفارش پرچم اقدام نمودند بطوریکه شهر محلات و نیم ور و شهرهای جنوبی کشور در این راستا سرآمد و زبانزد بودند و حتی این حجم سفارشات مردم دور از باورمان بود.
طالبیان با اعلان اینکه امسال نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش تولید پرچم داشتیم، اظهار داشت: ۹۰ درصد پارچه و لوازم جانبی مورد مصرف ما تولید داخلی است، ولی رنگ مورد نیاز به سبب اینکه توان تولید آن در داخل میسر نیست وارد می شود که تغییر قیمت دلار، هزینه تولید را افزایش داده و عملا این شرایط قدری نگران کننده است.
وی اشاره کرد: به سبب این افزایش قیمت ها، از شروع سال جاری تابحال قیمت فروش ۳۰ درصد افزایش یافته است و این شرایط به سرمایه در گردش شرکت نیز لطمه زده بطوریکه به سبب برخی محدودیت ها در تامین مواد اولیه قسمتی از سفارشات پذیرفته نشد، در صورتیکه اگر سرمایه در گردش افزایش یابد، می توان افزایش تولید و اشتغال را رقم زد.
مدیر شرکت تولید پرچم در خمین با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان کوچک، خط مقدم اقتصاد کشور هستند، اما حمایت و پشتیبانی درباب آنها احساس نمی گردد، اظهار نمود: در این شرایط تنها تلاش ما روشن ماندن چراغ این صنعت است در صورتیکه اگر حمایت شویم، می توان با افزایش سرمایه، تولید و اشتغال را افزایش داد بنا بر این خواهان پشتیبانی از صنایع کوچک هستیم.
وی با اشاره به پویایی و در مدار تولید بودن واحد پرچم سازی خمین، اضافه کرد: اگر تسهیلات با نرخ سود چهار درصد در نظر گرفته شود، اساسا می توان طرح توسعه شرکت را عملیاتی کرد، شرکت در سال ۹۵ دارای ۱۱۰ نفر پرسنل بود که امروز به ۴۵ نفر رسیده است و اساسا با حمایت بیشتر می توان راندمان شرکت را ۴۰ درصد افزایش داد.
طالبیان با اعلان اینکه این شرکت در سال های اخیر یکی از واحدهای صادرکننده پرچم به ویژه به عراق و افغانستان بوده است، اما هم اکنون عملا صادراتی صورت نمی گیرد، اظهار داشت: با افزایش قیمت دلار شرایط امیدوارکننده ای برای صنایعی مانند ما به وجود آمد چونکه تصور ما بر این بود که تجار مبادرت به واردات از چین نخواهند کرد و می توان صادرات را در بازارهای کشورهای همسایه توسعه داد و بازار داخلی نیز رونق می یابد، اما چنین نشد.
وی بیان کرد: مقرر بود که به واحدهای تولیدی ارز نیمایی داده شود که متاسفانه این ارز به افراد خاصی تعلق گرفت و عملا با وجود کوشش های بسیار، امکان استفاده پیدا نکردیم و همین موجب شد که روز به روز صادرات شرکت از رونق بیفتد.
مدیر شرکت تولید پرچم در خمین اضافه کرد: هم اکنون میزان صادرات به ۱۰ درصد رسیده است که البته این میزان صادرات هم به شکل چمدانی است و اشخاص با مراجعه انفرادی مبادرت به سفارش و خرید می کنند.

منبع: