در جریان سوال نماینده تهران از وزیر کشاورزی؛ خاوازی: برای مصرف داخل گندم نیازی به واردات نداریم

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که به میزان مصرف داخل گندم در کشور تولید می شود و نیازی به واردات وجود ندارد اما برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور گاها واردات صورت می گیرد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، کاظم خاوازی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن پاسخ به سوال نماینده تهران در مورد علت حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ و انحصار واردات گندم برای بعضی از افراد خاص چیست؟ بیان نمود: این سوال به سال های ۹۳ و ۹۴ بازمی گردد و همان گونه که آگاه هستید بنده از اردیبهشت ماه وارد وزارتخانه شدم اما به احترام آقای خضریان همه اسناد را عادلانه بررسی کردم. برپایه ماده ۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت طرح های تملک دارایی در بازه زمانی مشخص شروع شده و در زمان مشخصی هم آخر می یابد. طرح خودکفایی گندم هم از سال ۸۲ شروع شده و در سال ۹۲ آخر یافته است. هدف از این طرح تولید ۱۱۷.۳ میلیون تن گندم بوده است که در این طرح ۱۴۱ میلیون تن گندم تولید شده است.
ایشان در ادامه اظهار نمود: طرح خودکفایی گندم در فاصله سال ۸۲ تا ۹۲ اجرایی شده است و طرح دیگری تحت عنوان ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی از جانب سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسیده و جایگزین این طرح شده است.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: برپایه بررسی هایی که بنده انجام داده ام در پنج سال پایانی طرح خودکفایی گندم ۴۹.۵ میلیون تن گندم تولید شده است که به صورت میانگین سالیانه ۹.۹ میلیون تن می شود اما در پنج سال پس از آخر این طرح و آغاز طرح خوداتکایی در محصولات راهبردی، تولید گندم به ۶۵.۲ میلیون تن رسیده است که به صورت میانگین سالانه ۱۲ میلیون تن می شود. از نظر خرید هم در پنج سال پایانی طرح خودکفایی گندم ۹۲ میلیون تن گندم خریداری شده است و در پنج سال پس از آخر این طرح ۴۵ میلیون تن خرید گندم داشته ایم.
ایشان در ادامه تاکید کرد: در حوزه واردات هم در پنج سال پایانی طرح خودکفایی گندم ۱۹ میلیون تن واردات داشته ایم و در پنج سال پس از آخر این طرح و آغاز طرح جدید میزان واردات به ۵.۴ میلیون تن رسیده است. این نگرانی که به تولید گندم صدمه وارد شود برپایه آمار رد شده و اعتبارات طرح خودکفایی در طرح جایگزین مورد حمایت قرار گرفته است.
ایشان در ادامه بعد از استماع صحبت های نماینده تهران بیان نمود: بنده با نکاتی که آقای خضریان مطرح نمودند موافقم اما چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. زمانی که ردیف اعتباری برای خوداتکایی در محصولات راهبردی به وزارتخانه تزریق شد شاهد اتفاقات خوبی در تهیه بذر، مکانیزاسیون، در تهیه کود و تهیه سایر نهاده های کشاورزی بود که سبب تثبیت تولید گندم شد. ما برای مصرف داخل هیچ نیازی به واردات نداریم و به میزان مصرف در داخل کشور تولید گندم صورت می گیرد.
ایشان در ادامه با تاکید بر اینکه به میزان نیاز کشور گندم در داخل تولید می شود، خاطرنشان کرد: هر کشوری باید ذخایر استراتژیکی در زمینه محصولات راهبردی داشته باشد که میزان آن بین ۳ تا ۵ میلیون تن می باشد. وارداتی که توسط شرکت بازرگانی دولتی صورت گرفته به منظور تأمین ذخایر استراتژیک کشور بوده است و باید در نظر داشته باشیم که از برج ۵ سال ۹۸ مدیریت واردات از جهاد کشاورزی خارج شده است. اما آنچه که واضح است به میزان تقاضای داخل و مصرف مردم تولید گندم در کشور محقق شده است. برخی از دوستان می گویند اعداد و ارقام مصرف شده با میزان خرید فاصله دارد. باید در نظر داشت که ما هر ساله در اسفندماه وزن خوشه های گندم را در کل کشور برآورد می نماییم و البته هیچ کشاورزی الزامی برای فروش گندم خود به دولت ندارد. ما حدود ۶۷ درصد از وزن گندم برآورد شده بر روی خوشه ها را خریداری می نماییم که البته عوامل مختلفی بر روی آن تأثیرگذار است.
ایشان در ادامه تصریح کرد: ۶۷ درصد گندم به صورت خرید تضمینی خریداری می شود. ۸.۵ درصد آن بعنوان بذر در اختیار کشاورز قرار می گیرد. ۱۰ درصد آن مصرف خوراک دام و طیور است و ۷ درصد آن به صورت ضایعات از بین می رود و ۱۵ درصد آن توسط کارخانجات خریداری می شود. اما آنچه که مسلم است تولید گندم به اندازه نیاز کشور در پنج سال قبل تثبیت شده است. ما ۷۰ درصد از گندم مورد نیاز کشور را از راه کشت آبی به دست می آوریم. هم دولت و هم مجلس باید کمک کنند تا سرمایه گذاری در این عرصه برای مکانیزاسیون کردن کشاورزی و تهیه ماشین آلاتی نظیر کمباین، تراکتور و سمپاش صورت گیرد تا تولید گندم افزایش یابد. در سال های گذشته برای مکانیزاسیون کردن تولید گام های خوبی برداشته شده است اما تا حد مطلوب فاصله دارد.
وی ادامه داد: بحث قیمت گذاری هم می تواند در این عرصه موثر باشد. بنده سال جاری تمام تلاش خویش را در دولت به کار گرفتم تا قیمت خرید تضمینی از کشاورزان بگونه ای باشد که کشاورز ترغیب به کاشت گندم شود. در مورد کود هم بنده با جدیت این مورد را در دولت دنبال می کنم. در زمینه کودهای نیتروژنی مشکلی در تولید داخل وجود ندارد و جلوی افزایش قیمت آن گرفته شده است اما در کودهای فسفاتی و پتاسی که به ترتیب ۴۰۰ هزار تن و ۲۰۰ هزار تن نیاز واردات داریم در حال رایزنی برای تأمین آن به اندازه کافی بوده ایم. همینطور در حال تهیه کودهای ترکیبی هستیم تا قیمت کودهای مذکور کاهش پیدا کند.
او در آخر بیان نمود: از نمایندگان هم انتظار داریم تا در بودجه سال آینده ما را یاری کنند. بنده در حال رایزنی هستم تا کارهایی برای تأمین نهاده ها در اختیار کشاورزان قرار گیرد. وارداتی که در حوزه گندم صورت می گیرد صرفاً برای تأمین ذخایر استراتژیک است. در حوزه نهاده های دامی هم ما مشکلی نداریم.

منبع: