کیفیت و قیمت جدید کره های ایرانی

به گزارش اجاره عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی با اشاره به اینکه کره از گروه کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است و اگر کسی قصد واردات کره داشته باشد باید از ارز نیمایی استفاده نماید، اظهار داشت: باید در این بخش بر تولیدات داخل تکیه نماییم. بر طبق مصوبه چربی ستاد تنظیم بازار قیمت هر قالب ۱۰۰گرمی کره ۸۰۰۰ تومان خواهد شد.
محمد فربد در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه سال ۱۳۹۷ آخرین سالی بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کره تخصیص پیدا کرد و حدود ۴۵ هزار تن کره در آن سال و ابتدای سال قبل وارد شد، اظهار نمود: این ۴۵ هزار تن از آن زمان تا کنون و تا اختتام شهریور امسال توزیع خواهد شد.
وی افزود: البته تعداد زیادی از کارخانه ها چند ماهی است که تعطیل شده اند؛ برای اینکه دیگر کره وارداتی نداشتند و ارز جدیدی هم برای واردات تخصیص نیافت اما موجودی انبار یک شرکت تا اختتام شهریور کفاف نیاز مصرفی قسمتی از بازار را با همان قیمت قدیم خواهد داد و پس از آن باید برتولید داخلی تکیه نماییم.
قیمت هرکیلو کره با ارز نیمایی ۱۵۰ هزارتومان
عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی با اشاره به اینکه کلا کره از گروه کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است، اظهار داشت: اگر کسی قصد واردات کره داشته باشد باید از ارز نیمایی استفاده نماید که امروز قیمت دلار آن حدود ۲۱هزار و ۳۰۰ تومان است. همین طور قیمت کره ای که با ارز نیمایی وارد می شود کیلویی ۱۵۰ هزار تومان و هر قالب ۱۰۰ گرمی آن حداقل با قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه خواهد شد.
بگفته فربد، برخی شرکتها با وجود آنکه کره وارداتی شان به پایان رسیده بود و با وجود ضرر و زیان، بمنظور جلوگیری از حذف در بازار، اقدام به عرضه کره ۴۵۰۰ تومانی کردند؛ در صورتیکه می توانستند آنرا بین ۶۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان هم عرضه کنند.
قیمت کره از سال ۹۷ تابحال ثابت مانده است
وی اشاره کرد: از شروع سال ۱۳۹۷ تا کنون هر ۱۰۰گرم کره باوجود تغییر پارامترهای هزینه با قیمت ۴۵۰۰ تومان عرضه می شد و کره همچون کالاهایی است که قیمتش گرفتار تغییر نشده است. البته سرانه مصرف سالانه آن نیم کیلو بیشتر نیست.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی در ادامه اظهار نمود: در ستاد تنظیم بازار مصوبه ای در کنار مصوبه قیمت شیرخام وجود دارد که قیمت هر ۰.۱ درصد چربی را ۵۰۰ ریال تعیین کرده است. این چربی به صورت خامه از شیرخام استحصال می شود و در کارخانه های مجهز به دستگاه های مخصوص تبدیل به کره می شود.
هر قالب کره ۱۰۰گرمی ۸۰۰۰ تومان خواهد شد
بگفته وی بر طبق مصوبه چربی ستاد تنظیم بازار، قیمت هر قالب ۱۰۰ گرمی کره ۸۰۰۰ تومان خواهد شد که این رقم نیز بر طبق قیمت روز چربی سودی را عاید شرکتها نمی کند.
فربد اشاره کرد: اگر کسی بخواهد سود قانونی به دست آورد می بایست هر قالب کره را به قیمت ۱۰هزار تومان به فروش برساند اما به سبب اینکه تغییر نرخ برای کارخانه ها و مصرف کننده مشکلاتی ایجاد می کند، کارخانه ها با همان قیمت ۸۰۰۰ تومان تولیدات خودرا به فروش می رسانند.
اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی علوفه قطع شود، کره گران می شود
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان افزایش قیمت کره تولید داخل وجود دارد یا خیر اظهار داشت: هم اکنون برای واردات علوفه دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می شود که اگر این ارز تغییر کند یا حذف شود به تبع آن قیمت شیرخام افزایش خواهد یافت و تحت تاثیر افزایش قیمت شیر خام طبیعتا قیمت کره هم تغییر خواهدنمود.
ادعای رقابت با برندهای خارجی نداریم
عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا کره تولید داخلی می تواند از لحاظ کیفیت با نمونه های وارداتی آن رقابت کند و آیا کیفیت کره مانند قبل خواهد بود؟ اظهار داشت: اصل رعایت کیفیت در کارخانه های تولیدی مطرح است. اگر نتوانیم محصولات با کیفیت تولید نماییم و در جهت بالا بردن سطح کیفی محصولات تلاش نکنیم، مصرف کننده استقبال نخواهد کرد و صنعت لبنیات گرفتار مشکل خواهد شد. شاید در ابتدای کار نتوانیم ادعا نماییم که تولیدات داخلی از نظر کیفی با نمونه خارجی آن و بعضی از برندها مطابقت داشته باشد ولی صنعت لبنیات همه تلاشش را خواهدنمود که محصولات با بهترین کیفیت ارائه شود. البته این نکته را باید اضافه کرد که بر طبق نمونه گیری ها محصولات تولید شده تا کنون از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده است.

منبع: