سخنگوی انجمن تایر در واکنش به برخی اظهارات درباره توزیع لاستیک آشفتگی بازار تایر ناشی از قصور تولیدکنندگان نیست

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر در واکنش به برخی آمارهای اعلامی توسط یکی از مسؤلان در خصوص اینکه تایرسازان از هفت میلیون حلقه تایر سنگین تولید شده، تنها حدود ۷۰۰ هزار حلقه را در سامانه جامع تجارت ثبت کرده اند، آمارهای اعلامی را غیرواقعی و نادرست دانسته و مدعی است که باتوجه به نیاز حداکثر ۲.۵ میلیون حلقه لاستیک در کشور و ۳۲۵ هزار حلقه تایر سنگین تولید شده در پنج ماهه سال جاری، معلوم نیست که این ارقام از کجا آمده است.
چند روزی است که بحث تایرها، نحوه توزیع در بازار و قیمت آنها در بازار داغ شده است. در حالی از بازار تایر هم با عنوان “بازار آشفته لاستیک یا بازاری نابسامان” یاد می شود که به قول معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت، تولید لاستیک به اندازه نیاز کشور است، اما توزیع لاستیک در سطح عرضه باید هماهنگ شود.
در این حوزه مصطفی تنها- سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر- در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: در کل بنا به آمار موجود که مستمراً به مراجع مختلف ارسال می گردد. مجموع تولید پنج ماهه اول سالجاری تایرهای باری- اتوبوسی صنعت تایر ایران، ۳۲۵ هزار و ۵۰۰ حلقه بود است. این در شرایطی است که کل مصرف سالیانه تایر سنگین کشور در شرایط جاری از ۲.۵ میلیون حلقه فراتر نمی رود. ازاین رو معلوم نیست که مبنای آمار عرضه شده مقام مذکور چیست و از کجا آمده است؟!
وی ادامه داد: ضمن آنکه پارسال با خروج صدها میلیون دلار ارز از کشور حدود ۲۰۰ هزار تن تایر وارد کشور شده که به تنهایی حدود ۷۰درصد کل مصرف یکسال تایر کشور است و کسی از آن سخن نمی گوید؛ معلوم نیست این انبوه تایر وارد شده به کجا رفته و ظاهراً تمایلی به پیگیری آنها در گفت وگوهای خبری و اظهارات مسؤلان محترم دیده نمی گردد.
این مقام صنفی با اشاره به اینکه مجموع تولید تایر انواع خودرو شامل سبک، سنگین، کشاورزی و صنعتی صنعت تایر کشور در پنج ماهه گذشته حدود ۱۰ میلیون حلقه بوده است، اظهار داشت: این میزان تولید حدود ۲۸درصد به نسبت سال قبل افزایش را نشان داده است.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر خاطرنشان کرد: متأسفانه باوجود این همه تلاش و کوشش خستگی ناپذیر دست اندرکاران صنعت تایر برای افزایش مستمر تولید آن هم در شرایط سخت حاصل از تحریم ها، کم توجهی های مبذوله به موانع و مشکلات این صنعت، بعضی از مسؤلان به جای تشویق صنعت گران و پشتیبانی از صنعت برای رفع موانع و تنگناها مداوماً انگشت افترا را به سمت آنان گرفته تا کم کاری ها و ناتوانی در کنترل بازار و عوامل موثر بر افسار گسیخته شدن قیمت ها در سطح بازار را به گردن تولیدکنندگان بیاندازند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، براین اساس در یک برنامه تلویزیونی حمید محله ای -معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) ضمن اشاره به اینکه لاستیک های سنگین با ارز نیمایی به تازگی وارد بازار شده است و رانندگان می توانند سهمیه خویش را دریافت نمایند، تاکید داشت که اما تولیدکنندگان همکاری لازم را نداشته و تولیدات خویش را در سامانه درج نمی کنند. شبکه توزیع لاستیک سبک مشتمل بر حدود ۲۰۰۰ عمده فروش است که اکثراً نمایندگان هشت تولیدکننده کشور و واردکنندگان هستند و باید آمارهای خویش را از راه سامانه جامع تجارت عرضه کنند.
طبق ادعای وی، بر مبنای اظهارات تولیدکنندگان ۶۰۴ هزار لاستیک نیمه سنگین و نیسانی(وانتی) در پنج ماهه اول تولید شده است. همینطور بر مبنای آمار سایت بهین یاب تا ۲۴ شهریورماه ۶۹۹ هزار و ۹۸۸ اظهار تولید شده است.
محله ای ضمن تاکید بر لزوم ایجاد شفافیت در زنجیره از تولید تا توزیع، اعلام نمود: در لاستیک سنگین و کالاهای اساسی این را آزمایش دادیم و به نتایج موفقیت آمیزی هم رسیده ایم.

منبع: