دستیابی پژوهشگران کشور به فناوری تولید نبات رژیمی کم کالری

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از دستیابی به فناوری تولید نبات رژیمی کم کالری توسط پژوهشگران این موسسه آگاهی داد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، دکتر قدیر رجب زاده با بیان این خبر اظهار داشت: این فناوری حاصل اجرای پروژه مشترک این موسسه با بخش خصوصی بود که با هدف دستیابی به فناوری تولید نبات با کالری کاهش یافته انجام شده است.

وی ادامه داد: به سبب پیچیدگی پروسه کریستالیزاسیون قندهای کم کالری و تفاوت آن با ساکارز، در این پروژه پس از جایگزینی کامل ساکارز با قندهای کم کالری و اصلاح فرمولاسیون، پروسه کریستالیزاسیون با قندهای انتخابی طراحی و بهینه سازی شد.

رجب زاده اشاره کرد: در این پروژه برای نخستین بار کریستال بزرگ رشدیافته به هم پیوسته از قندهایی غیر از ساکارز و با کالری کاهش یافته به شکل نبات تولید شد.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی بیان کرد: محصول نهایی تولید شده در این پروژه قابل مصرف برای همه افراد جامعه خصوصاً افراد حساس به مصرف ساکارز و قندهای پرکالری است.

در ادامه دکتر سمیرا یگانه زاد، مدیر گروه فرآوری مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و مجری این طرح پژوهشی بیان اینکه نبات علاوه بر ایران در آمریکا و برخی دیگر از کشورها تولید می شود، اظهار داشت: یکی از محصولات پر مصرف که امروزه به صورت صنعتی تولید می شود و در جهان و خصوصاً در کشور ایران به میزان زیادی بعنوان شیرین کننده نوشیدنی هایی نظیر چای استفاده می شود، نبات است. نبات کریستال رشد یافته ساکارز است که مکان اولیه تولید آن ایران و هندوستان ذکر شده است، در پروسه تولید نبات کریستال های درشت ساکارز در اثر سردشدن محلول فوق اشباع شکر تولید می شوند.

وی بیان کرد: عوامل مختلفی نظیر دما، درجه فوق اشباعی و تلاطم در زمان فرایند، بر شکل، اندازه و ظاهر کریستال نهایی موثر است.

برمبنای اعلام وزارت علوم، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: از آنجائیکه ساکارز قند اصلی تشکیل دهنده این محصول است، مصرف آن برای خیلی از افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و افراد مبتلا به عارضه چاقی و اضافه وزن مضر است، این درحالی است که می توان با تولید نبات حاوی قندهای کم کالری این مشکل را برطرف کرد.