مدیرعامل: سند انتقال واگن پارس به مپنا بالاخره به امضا رسید

به گزارش اجاره مرکزی مدیرعامل واگن پارس از انتقال سند این شرکت به مپنا بعد از سه سال اطلاع داد.
محمدرضا مختاری، چهارشنبه ۲۳ مهرماه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بیان نمود: واگن پارس نخستین و بزرگترین شرکت صنعت ریلی کشور است و بالغ بر ۷۰ درصد توان صنعت ریلی کشور در این شرکت خلاصه شده است.
وی با اشاره به اینکه امروز در بدترین شرایط اقتصادی، بیشتر از ۸۰ درصد آنچه تولید و تحویل می شود و در ناوگان ریلی قرار می گیرد تولید شرکت واگن پارس است، تصریح کرد: بخشی از مسائل و مشکلات انحصارا به خود شرکت باز می گردد و بعضی از بدهی ها سبب بروز محدودیت ها شده است و کار صنعت را قفل کرده به صورتی که در سال ۹۳ و ۹۴ کمتر از ۱۰۰ دستگاه در این واحد صنعتی تولید شده است.
مختاری با اشاره به تلاش استان برای نجات واگن پارس خاطرنشان کرد: با همکاری مسؤلان استان، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک ها، تولیدات واگن پارس امروز به ۵۰۰ دستگاه واگن در سال رسیده است، اما آیا با این که به این تولید رسیده ایم، مشکلات واگن پارس حل خواهد شد؟ بطور قطع پاسخ منفی است. موانعی بر سر راه صنعت ریلی کشور وجود دارد که رفع آنها احتیاج به حمایت دارد.
وی اظهارکرد: شب گذشته بعد از سه سال و هفت ماه خبر دادند که بالاخره سند انتقال واگن پارس از سازمان گسترش و نوسازی صنایع به مپنا، امضا شده است که جای بسی شادمانی دارد چونکه بالاخره شرکت صاحب سهامدار مناسب شد، اما سوال این است که آیا از فردا با ورود مپنا همه مشکلات واگن پارس رفع می شود؟ به جرات بیان می کنم خیر، مسلما با آمدن مپنا و تزریق ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد تومان منابع مالی مشکلات ما با بیمه و تأمین اجتماعی، بانک ها و محدودیت های بوجود آمده به علت بدهی سنواتی حل می شود.
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک بیان نمود: امروز نمی توانیم مواد اولیه بخریم، سهمیه اختصاص یافته به اندازه نیاز شرکت نیست، اگر مواد خام داده نشود باید به بازار آزاد رجوع کنم و بعد از ثبت نام باید سه تا چهار ماه بعد مواد اولیه خویش را تحویل بگیرم. در صنعت ریلی اگر دولت به صورت جدی وارد نشود که در این سال های اخیر وارد نشده است، مشکلات واگن پارس ادامه خواهد داشت. اگر امروز واگن پارس درگیر مشکل است به این علت است که حمایت نشده است. این شرکت توان تولید انواع واگن را دارد، اما به سادگی انواع واگن نو و کارکرده وارد کشور شد و اگر در این دو سال گذشته هم واگنی وارد نشده است به علت محدودیت های تحریم بوده و در غیر این صورت به جرات بیان می کنم که حتما واگن وارد می شد.
وی اظهار داشت: در سال های گذشته به هر شرکت بهره بردار برای خرید واگن زیر ۲۰۰ میلیون تومان ۸۰ درصد تسهیلات با نرخ مناسب داده می شد، اما امروز قیمت واگن به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده که در توان خرید شرکت های بهره بردار نیست. سال جاری ۳۰۰ دستگاه تولید شده، اما ۲۱۰ واگن تحویل دادم، در همین لحظه ۹ واگن مسافربری کف کارخانه باقی مانده است و شرکت رجا توان پرداخت بدهی خویش را ندارد و نمی تواند این واگن ها را تحویل بگیرند.
مختاری با طرح این سوال که چرا بیمه و مالیات به واگن پارس کمک نکردند، اضافه کرد: مساله این نبود که این سازمان ها نمی خواستند به ما کمک کنند، در واقع قوانین حاکم سبب شد که سازمان تأمین اجتماعی و امور مالیاتی نتوانند مصوبات ابلاغ گردیده را اجرا کنند و این محدودیت ها باید از راه مجلس رفع گردد.
مدیرعامل شرکت واگن پارس تصریح کرد: اگر دولت حمایت نکند شاید طی سه اول بتوانیم حقوق، بیمه و مالیات را پرداخت نماییم و کارت بازرگانی صادر شود، اما باردیگر بعد از ۶ ماه وضعیت واگن پارس به همین شکل خواهد بود.