در گزارش اجاره اعلام شد؛ مدیریت پایانه های مرزی از گمرک به وزارت راه منتقل شد

به گزارش اجاره مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شرایط واگذاری مدیریت یکپارچه پایانه های مرزی به این سازمان را شرح داد.

جواد هدایتی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره واگذاری مدیریت یکپارچه پایانه های مرزی به وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در سال ۷۵ شورایعالی اداری کشور مصوبه نظام بخشی پایانه های مرزی را تصویب کرده بود که بر مبنای آن با عنایت به تعدد دستگاه های تصمیم گیرنده در مرزها، مدیریت یکپارچه به وزارت راه و ترابری وقت موکول گردد. این شرایط تا سال ۹۵ ادامه داشت و در ۲۰ سالی که مدیریت واحد پایانه های مرزی به وزارت راه واگذار شده بود زیرساخت های مورد نیاز برای استقرار بیشتر از ۲۰ دستگاه در ۲۴ پایانه مرزی توسعه داده شد ضمن اینکه امکان استقرار رانندگان و عبور و مرور کامیون ها از مرزها هم فراهم گردید.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: از سال ۹۵ تابحال مدیریت یکپارچه پایانه های مرزی در اختیار گمرک بود و به جهت تعدد فرآیندها، قوانین و دستگاه های مرتبط و همینطور توسعه سخت افزاری مرزها، کمتر شاهد تحرک پذیری و توسعه نرم افزاری بودیم، همینطور هر دستگاه رویه و فرایند قانونی خاص خویش را داشت و بعضاً موازی کاری هم پیش می آمد که به کاهش چابکی پایانه های مرزی منجر گردید.
هدایتی خاطرنشان کرد: این وضعیت سبب شد تا در بهترین شرایط در توسعه یافته ترین مرزها حداکثر ظرفیت تردد کامیون ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه باشد.
این مقام مسئول در وزارت راه تصریح کرد: با سقوط ارزش ریال و افزایش تمایل تجار کشورهای همسایه به خرید کالاهای ایرانی به علت ارزانی این کالاها همراه با سیاست کلان دولت در خصوص افزایش تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و نهایتاً کاهش تردد منظم خطوط کشتیرانی و انتقاد بار مضاعف تجارت به پایانه های مرزی برای صادرات و واردات کالا شرایطی پیش آمد که تقاضای ترانزیت و صادرات از مرزهای زمینی افزایش یابد.
هدایتی افزود: اما به علت مشکلات ساختاری و کندی فرآیندهای اداری مرزها هم اکنون چندین هزار کامیون در مرزها معطل ماندند و پایانه های مرزی به گلوگاه تبدیل شدند.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری مرزهای دوغارون، باشماق، بازرگان، تمرچین، پرویزخان و میلک را مهمترین مرزهای زمینی ما عنوان نمود و اضافه کرد: در شرایطی هستیم که توقف کامیون ها در این مرزها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است بنابراین دولت تصمیم گرفت بار دیگر مدیریت هماهنگ و یکپارچه پایانه های مرزی به وزارت راه و شهرسازی با هدف ایجاد امکانات بیشتر و توسعه صادرات واگذار شود.
هدایتی تصریح کرد: قرار نیست جایگزین سایر دستگاه ها در مرز شویم، هر دستگاهی که در پایانه های مرزی مستقر است و نماینده ای دارد، فرآیندهای قانونی خویش را انجام می دهد، بعنوان مثال چه کالایی عبور کند وظیفه ذاتی گمرک است و سازمان راهداری در این مورد دخالتی ندارد اما اینکه هم اکنون هر خودرویی که از مرز تردد می کند هم گمرک مشخصات و کالاهای آنرا ثبت می کند و هم مرزبانی ناجا و هم سازمان راهداری و هم دستگاه های دیگر سبب شده موازی کاری پیش بیاید و مقرر است در مدیریت یکپارچه این موازی کاری ها حذف شود.
هدایتی درباره بازگشایی مرزها میان ایران و ترکیه اظهار داشت: از دهه اول خرداد ورود و خروج ناوگان ما با ترکیه شروع شده و کامیون ها چه برای خروج و چه برای ورود تردد می کنند.
ویدر پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت مرزهای ما با جمهوری آذربایجان و ارمنستان که در مبحث قره باغ درگیر جنگ شده اند، اظهار داشت: هم پایانه مرزی نوردوز میان ایران و ارمنستان و هم چهار پایانه مرزی ایران با جمهوری آذربایجان باز بوده و ترددها جاری است امکان دارد کمی از ترددها به علت شرایط جنگی که عمدتاً شامل ناوگان ورودی جمهوری آذربایجان است کم شده باشد ولی متوقف نشده است.

منبع: