رئیس کل گمرک: وزن اقلام صادراتی در نیمه نخست سال سه برابر واردات بود

به گزارش اجاره رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: از شروع سال تا حالا ۸۳ میلیون تن کالا در گمرکات کشور جابجا شده که وزن کالاهای صادراتی ایران ۳ برابر کالاهای وارداتی بوده است.

به گزارش اجاره به نقل از صدا و سیما؛ مهدی میراشرفی اضافه کرد: ارزش کل تجارت خارجی کشور بیش از ۳۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده که سهم صادرات ما ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: صادرات کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۲۱ درصد کاهش داشته است، اما باتوجه به کاهش ۳۴ درصدی آمار صادرات در شهریور و کاهش ۵۴ درصدی آن در اردیبهشت، امیدواریم که این روند کاهندگی حجم صادرات، کاهش یافته و به مرور به شرایط طبیعی برسیم.
رئیس کل گمرک همین طور میزان واردات کشور را از شروع سال ۱۸ میلیون و ۶۰۰ میلیون تن اعلام نمود و اظهار داشت: این میزان از نظر وزنی نسبت به زمان مشابه سال قبل دو درصد کاهش داشته است و ارزش آنها به ۱۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار می رسد.
به گفته میراشرفی، عمده واردات کشور امسال کالاهای اساسی و کالاهای مواد اولیه اجزای تولید بوده که از نظر ارزشی ۲۱ درصد کاهش را در واردات در مقایسه با سال قبل شاهد می باشیم.
رئیس کل گمرک همین طور با اشاره به ایجاد دو دروازه مشترک مرزی با ترکیه و افغانستان تا آخر سال اضافه کرد: در این دو دروازه، سرعت کنترل مرزی افزایش می یابد چونکه دو بار کنترل در مرز، به یک دفعه کاهش خواهد یافت.
وی همین طور توسعه کنوانسیون گمرکی TIR به شرق و جنوب شرق آسیا بوسیله ایران را یکی از اقدامات مثبت گمرک برای تسهیل عبور مرزی و توسعه ترانزیت دانست و اظهار داشت: عضویت هند، پاکستان و افغانستان و همین طور کشورهای آسیای میانه در کنوانسیون تیر امکانی عالی برای سهولت در حمل و نقل و صادرات کالاهای ایرانی به شرق آسیا و ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای آسیای میانه و شرق و جنوب شرق آسیاست.
میراشرفی توسعه دو کریدور از شروع سال را از دیگر اقدامات گمرک برای توسعه تجارت دانست و اضافه کرد: با ایجاد کریدور کتای متشکل از قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران و همین طور کریدور دیگر شامل ایران، افغانستان و ازبکستان سعی کردیم به کریدورهای ترانزیتی کشور تنوع بخشیم تا گشایش بیشتری در صادرات و ترانزیت کالای کشور ایجاد شود.
وی با اشاره به مزیت اصلی کشور در کالاهای نفتی و گازی و فراورده های ناشی از آنها اظهار داشت: به دنبال این هستیم که با همکاری وزارتخانه های ذیربط صادرات این فراورده ها را بیش از پیش تسهیل نماییم تا کشور از این مزیت خدادادی بیش از پیش بهره مند شود.
به گفته میراشرفی الان صادرکنندگان این فراورده ها در هنگام بروز اختلاف با گمرک درباب ارزش فراورده ها مکلف به سپردن ضمانتنامه نقدی هستند تا این اختلاف رفع گردد، اما گمرک پذیرفته است که صادرکنندگان هنگام بروز اختلاف با گمرک، بتوانند به وزارت نفت تعهد کتبی بدهند و در واقع ضمانتنامه نقدی تبدیل به تعهد کتبی برای صادرکنندگان فراورده های نفتی در هنگام اختلاف با گمرک شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، صادرکنندگان خوشنام می توانند از تسهیلات دیگر گمرک، نظیر استفاده از مسیر سبز گمرکی و ضمانتنامه های کالاهای صادراتی استفاده کنند و همین طور به صادرکنندگانی که مواد اولیه صادرات آنها وارداتی است این امکان داده شده است که تا مدت سه سال از استرداد (درابک) که مشوقی بسیار عالی برای صادرکنندگان شمرده می شود استفاده کنند.
رئیس کل گمرک ایران همین طور از برخورد با صادرکنندگانی که تعهد ارزی خودرا ایفا نکنند آگاهی داد و اظهار داشت: این افراد و دارندگان کارت های صادراتی مشکوک، پایش، شناسایی و لیست آنها به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می شود تا محدودیت ها و پیگردهای مد نظر قانون درباب این افراد اعمال شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همین طور از ۲۴ ساعته بوده گمرکات کشور در امور صادراتی و امکان ارزیابی کالاهای صادراتی در محل تولید برای تولید کنندگان آگاهی داد و اضافه کرد: گمرک می تواند با انعقاد قرارداد با شرکت های بزرگ تولیدی، از انبارهای اختصاصی آنها بعنوان گمرکات اختصاصی که نقش مؤثری در کاهش هزینه های شرکت ها و همچون تخلیه، بارگیری، انبارداری و کاهش هزینه دموراژ کانتینرها دارد، استفاده نماید.
وی افزود: در این موارد، کانتینرها می توانند به سرعت در اماکن اختصاصی شرکت ها تخلیه شوند و کانتینرها به سرعت عودت داده می شود تا هزینه دموراژ کانتینری به سرعت کم شود.

منبع: