ورود رادیاتورهای ایرانی حاوی نانوذرات به ۳ کشور همسایه

اجاره: با کاربردی شدن نانو ذرات زیرکونیوم به رادیاتور تولیدی یکی از شرکت های فناور علاوه بر آنکه رتبه اتلاف انرژی آن از C به B ارتقا یافت، موفق به صادرات آن به ۳ کشور همسایه نیز شد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا مهرابی، مدیر کنترل کیفی و مهندسی یکی از گروه های تولیدکننده رادیاتور با اشاره به اینکه ما از نانو پوشش زیرکونیومی برای تولید رایاتورهای خود استفاده کردیم، اظهار داشت: به علت استفاده از این نانوپوشش امکان استفاده از رنگ های لایه نازک روی رادیاتورها فراهم می شود و ازاین رو انتقال حرارتی در رادیاتورهای تولید شده با این نانو ذرات کارایی بالایی خواهد داشت و این مورد برای کشورهایی که قیمت انرژی در آنها بالا است، اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی با اشاره به صادرات این محصول به کشورهای عراق، افغانستان و آذربایجان، اظهار نمود: در افغانستان که از ذغال سنگ برای تولید انرژی استفاده می شود و مبحث کاهش مصرف انرژی خیلی حیاتی می باشد، این رادیاتورها بازار بسیار خوبی پیدا کرده است. همینطور ما صادرات به کشور آذربایجان را هم از آذر ماه سال قبل آغاز کردیم ضمن آنکه از این رادیاتورها در یکی از شهرک های تازه تاسیس در اربیل عراق هم استفاده شده است. ما در مناقصه مربوط به پروژه این شهرک سازی شرکت کردیم و در حالی رقبایی از کشورهای مختلف نظیر ترکیه در این مناقصه حضور داشتند، برنده این پروژه شدیم.
مهرابی با اشاره به اینکه هم اکنون روزانه ۲۵۰۰ متر رادیاتور تولید می نماییم که نسبت به سال قبل افزایش ظرفیت داشته ایم، افزود: از آذر ماه سال قبل هم نرخ فروش شرکت افزوده شده و این رادیاتورها از اقبال بیشتری در بازار برخوردار شده است.
پوشش های استفاده شده در این رادیاتور ضخامت کمتری نسبت به رقیب آلمانی خود دارد و بنابراین انتقال حرارت در رادیاتور با کارایی بالاتری انجام می شود. رنگ های مورد استفاده در رادیاتورها در پایه اپوکسی بوده که خود نوعی عایق به حساب می آید. ازاین رو کاهش ضخامت رنگ و زیرلایه می تواند به افزایش ضریب انتقال حرارت کمک نماید و کارایی رادیاتور را افزایش دهد.
بر مبنای اعلام ستاد نانو، قبل از استفاده از این نانوپوشش زیرکونیوم تولید داخل، رادیاتورهای این شرکت از نظر اتلاف انرژی در رده C دسته بندی می شد، اما با استفاده از این فناوری ایرانی و با کاهش ضخامت پوشش و رنگ روی رادیاتور، محصولات این شرکت موفق به دریافت رتبه B در اتلاف انرژی شد.

منبع: