آغاز فعالیت جشنواره پانزدهم شیخ بهایی از ۲۸ آبان

به گزارش اجاره دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی از برگزاری پانزدهمین دوره این جشنواره در ایام ۲۸ و ۲۹ آبان ماه سالجاری اطلاع داد و اظهار داشت: در این دوره از جشنواره جایزه دکتر محمود شیخ زین الدین به برترین طرح های فناورانه که به مرحله تولید انبوه رسیده و بر مبنای آن خط تولید یا کارخانه بوجود آمده باشد، اعطا خواهد شد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا دکتر عبدالرضا کبیری در نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی که امروز به صورت مجازی برگزار شد، این جشنواره را قدیمی ترین رویداد فناورانه کشور توصیف کرد و اضافه کرد: این جشنواره از سال ۱۳۸۲ از طرف شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شروع به کار کرد و تا کنون ۱۴ دوره آن برگزار شده و امسال شاهد برگزاری پانزدهمین دوره آن هستیم.
وی با اعلان اینکه این جشنواره زمانی انجام شد که کشور با واژه هایی مانند خلاقیت و نوآوری ناآشنا بود، اظهار نمود: این جشنواره در ضمن ۱۴ دوره دارای ماموریت های مختلفی بوده است، به شکلی که از دوره اول تا ششم ماموریت آن “توسعه کارهای پژوهشی و ترویج فرهنگ کارآفرینی”، “از دوره هفتم تا یازدهم ماموریت ” پشتیبانی از کارآفرینان برتر و از دوره دوازدهم تا چهاردهم ماموریت “شناسایی سرمایه گذاران و تسهیل گری” برای آن تعریف شده است.
کبیری با تاکید بر اینکه جشنواره شیخ بهایی امروز نه یک رویداد فرهنگ ساز بلکه به یک رویداد مکتب ساز تبدیل گشته است، اضافه کرد: این جشنواره اهدافی چون “حفظ و ارتقای جایگاه جشنواره بعنوان یک رویداد فناورانه”، “رونق بخشیدن به کسب و کارهای فناورانه و دانش بنیان”، “زمینه سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش بنیان”، “جهت دهی به فعالیت فن آفرینان در امتداد حل مسایل و چالش های اصلی کشور” و “تقویت مذاکرات دو جانبه” را دنبال می کند.
دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، مخاطبان اصلی این رویداد را شرکت های دانش بنیان و فناور، شرکت های رشد یافته، شرکت های نوپا. صنعتی و واحدهای تحقیق و توسعه دانست و تصریح کرد: همچون حوزه های چالشی که برای دریافت طرح های این دوره از جشنواره در نظر گرفته شد، می توان به حوزه های “رفع نیاز صنعت در دوران تحریم”، “خشکسالی و سیلاب”، “بازیافت پسماند به خصوص در کلانشهرها”، “محیط زیست، آلودگی هوا، آب و خاک”، “صنعت دارو” و “صنایع IT و ICT و هوش مصنوعی” اشاره نمود.

اعطای جایزه دکتر محمود شیخ زین الدین
کبیری با اشاره به اعطای جایزه دکتر محمود شیخ زین الدین در این جشنواره، اشاره کرد: بمنظور گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به پیشنهاد این معاونت جایزه فناوری و صنعت ساز دکتر محمود شیخ زین الدین اعطا می شود.
وی افزود: این جایزه به برترین طرح های فناورانه که به مرحله تولید انبوه رسیده و برمبنای آن خط تولید یا کارخانه به وجود آمده باشد، اعطا خواهد شد.

برگزاری جشنواره ملی در روز جهانی کارآفرینی
کبیری با اشاره به تعویق زمان برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره ملی شیخ بهایی اظهار نمود: در ابتدا قرار بود این جشنواره در ایام ۱۹ و ۲۰ شهریورماه اجرا شود که به سبب شیوع و گستردگی ویروس کرونا این زمان به روزهای ۲۸ و ۲۹ آبان ماه سال جاری موکول شد.
بگفته وی این روزها مصادف با روز جهانی کارآفرینی است و فرصتی خواهد بود تا ایران بتواند فرصت های کارآفرینی را به جهان معرفی نماید.
دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با اشاره به برگزاری ترکیبی این جشنواره به صورت مجازی و حضوری، اشاره کرد: این جشنواره در دو بخش “مسابقه ای” و “غیر مسابقه ای” انجام خواهد شد. بخش مسابقه ای شامل بخش های “طراحان کسب و کار”، “فن آفرینان (“نوپاهای رشد یافته” و “فرصت های سرمایه گذاری”) و بخش غیر مسابقه ای شامل بخش های “فرصت های سرمایه گذاری”، “نشست های انتقال تجربه” و “نمایشگاه” می شود.

بخش مسابقه ای جشنواره شیخ بهایی
وی با اشاره به بخش های مسابقه ای این رویداد فناورانه، تصریح کرد: داشتن طرح های فناورانه امکان سنجی شده، دارا بودن حداقل یک محصول یا خدمت قابل ارائه و عدم تجاری سازی محصول معرفی شده همچون شرایط حضور فن آفرینان در این بخش است.
بگفته این مقام مسوول هدف از برگزاری بخش مسابقه ای فن آفرینان توسعه شرکت های دانش بنیان و صنعت ساز است که در آن برمبنای شاخص هایی چون مدیریتی، فناوری و مالی طرح ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.
کبیری اشاره کرد: شرکت هایی که دارای نوآوری و فناوری تجاری سازی شده باشند و حداقل ۵۱ درصد سهام آنها به بخش خصوصی تعلق داشته باشد، می توانند در این بخش حضور یابند.
وی افزود: شرکت های نوپا برای حضور در این بخش باید از عرضه محصول آنها به بازار کمتر از ۳ سال قبل باشد و این زمان برای شرکت های رشد یافته بیشتر از ۳ سال در نظر گرفته شده است.

آمارهای طرح های ارسالی به جشنواره ملی شیخ بهایی
دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با اعلان اینکه در این رویداد ۵۰۱ طرح در پانزدهمین دوره جشنواره ملی شیخ بهایی دریافت شده است، اظهار داشت: تعداد ۱۶۵ شرکت در این جشنواره ثبت نام اولیه کردند که از این تعداد ۳۷ شرکت (۱۶ شرکت فن آفرین نوپا و ۲۱ شرکت فن آفرین رشد یافته) به مرحله نیمه نهایی بخش کارآفرینان این جشنواره راه یافتند.
وی با تاکید بر اینکه ۶ شرکت کاندیدای جایزه فناوری صنعتی ساز دکتر محمود شیخ زین الدین شدند، تصریح کرد: بعد از انجام داوری ها ۱۶ شرکت به مرحله نهایی بخش فن آفرینان راه یافتند که از این تعداد ۹ شرکت نوپا و ۷ شرکت رشد یافته هستند، ضمن آنکه از این تعداد ۲ شرکت کاندیدای دریافت جایزه فناوری و صنعت ساز دکتر شیخ زین الدین شدند.
کبیری افزود: در بخش طراحان کسب و کار ۳۳۶ طرح ارسال شد که ۶۱ طرح کاندیدا برای راهیابی به مرحله نیمه نهایی شدند که در نهایت ۱۸ طرح برای مرحله نهایی انتخاب شدند.
وی تعداد کاندیداهای راه یافته به مرحله نهایی بخش فرصت سرمایه گذاری را ۳۴ کاندیدا ذکر کرد که از این تعداد ۹ شرکت فن آفرین نوپا و ۷ شرکت فن آفرین رشد یافته و ۱۸ شرکت طراح کسب و کار هستند.
کبیری با اعلان اینکه ۱۵ کاندیدا به بخش نهایی فرصت های سرمایه گذاری این جشنواره راه یافتند، اظهار داشت: هدف نهایی ما از برگزاری این بخش ایجاد ارتباط میان صاحبان سرمایه با صاحبان ایده است.

بخش نمایشگاهی
دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با اشاره به بخش نمایشگاهی این جشنواره، اشاره کرد: این بخش بستری برای ارائه آخرین دستاوردهای فناورانه است که از ۱۷ آبان ماه شروع می شود و تا اختتام آذرماه ادامه خواهد داشت.

برگزاری برنامه های ویژه
کبیری برگزاری برنامه “پل” را از برنامه های ویژه پانزدهمین دوره جشنواره شیخ بهایی نام برد و اظهار داشت: این برنامه در امتداد سیاست های جدید جشنواره در زمینه تعامل مستقیم میان صاحبان ایده و سرمایه برگزار می شود.
وی برنامه “بیست باش” برای معرفی برگزیدگان دوره های قبلی جشنواره، “چارسو” جهت بررسی سیر تاریخی برگزاری این رویداد و “طلوع” برای معرفی موفقیت ها و شکست های شرکت‎ها را از دیگر برنامه های ویژه این رویداد نام برد.

منبع: