معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد توزیع ۵۰۰ تن مرغ گرم و منجمد در تهران

به گزارش اجاره معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه در ایام آینده قیمت مرغ کاسته می شود از توزیع روزانه ۳۰۰ تن مرغ گرم با قیمت ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان و ۲۰۰ تن مرغ منجمد با قیمت ۱۵ هزار تومان در تهران اطلاع داد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا مرتضی رضایی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت شیر خام افزایش یافته است؟ اظهار داشت: برای تعیین قیمت یک کالا سازمان حمایت بررسی های کارشناسانه انجام می دهد و سپس قیمت مشخص شده در ستاد تنظیم بازار مطرح شده ومصوب می شود. برای شیر خام هم در گذشته قیمت ۳۳۰۰تومان کارشناسی شده بود ولی در تنظیم بازار به ۲۹۰۰تومان کاهش پیدا کرد.
وی ضمن اشاره به افزایش قیمت نهاده های دامی اظهار داشت: بعضی از خوراک های رایجی که وارداتی نبودندبه تبع از همه محصولات کشاورزی با افزایش قیمت مواجه گشتند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی افزود: در آنالیز سازمان حمایت قیمت هرکیلوگرم شیر خام بالاتر از ۴۵۰۰تومان به اتمام رسید ولی خوشبختانه دامداران همراهی کردند و قیمت ۴۵۰۰تومان را پذیرفتند. چونکه جامعه دیگر تحمل تنش های قیمتی سنگین را به خصوص در مورد مواد غذایی ندارد.
وی که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری صحبت می کرد در پاسخ به این سؤال که چرا در ابتدا قیمت شیرخام ۴۱۵۰تومان تعیین و قیمت گذاری لبنیات هم برهمان پایه انجام شد ولی روزهای بعد قیمت شیرخام به ۴۵۰۰تومان افزایش یافت؟ اظهار داشت: تعیین قیمت ۴۱۵۰تومان برای شیرخام برپایه تأمین ۱۰۰درصدی نهاده های وارداتی به قیمت مصوب برای دامداری ها بود. زمانی که قیمت شیرخام درجلسه تعیین می شد اطلاعات ریز استخراج نشده بود اما با محاسباتی که در ایام بعد انجام دادیم متوجه شدیم که قیمت بایستی بیشتر باشد.
به گفته وی چون تأمین نهاده ها ماه به ماه متفاوت می باشد از مهرماه به سازمان حمایت برای تغییر قیمت شیرخام نامه زدیم.
رضایی با اشاره به اینکه اگر صنایع لبنی در این بین دیده نشوند قیمت شیرخام معنایی ندارد چونکه این صنایع جذب کننده شیرخام دامداران هستند، اظهار داشت: قرار بود قیمت نهایی تا روز پس از جلسه مشخص شود و بنابراین بعد از محاسبات و اعمال تغییرات قیمت را به سازمان حمایت فرستادیم ولی مشکلی که پیش آمده این بود که مصاحبه هایی زودهنگام برای اعلام قیمت شیرخام انجام شد.
وی همینطور در مورد قیمت گذاری لبنیات هم اظهار داشت: وزارت جهادکشاورزی مسوول قیمت گذاری بر روی محصولات لبنی نیست و اگر مسئله ای است سازمان حمایت و تنظیم بازار باید به آن رسیدگی کنند.
رضایی در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد افزایش قیمت مرغ در ایام اخیر تا ۳۵ هزارتومان اظهار داشت: به هیج عنوان با این قیمت ها موافق نیستیم و این اتفاق مورد تایید نیست و بنابراین ستادی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است تا به سرعت این افزایش قیمت را حل کند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه از مرداد ماه اخطار داده بودیم که تغییراتی رخ خواهد داد، خاطرنشان کرد: قیمت مصوب جوجه یکروزه ۲۹۰۰ تومان است که این قیمت در اسفند سال قبل ۱۴۹۰، فروردین سال جاری ۵۴۰ تومان، اردیبهشت ۸۹۹ تومان، خرداد ۱۴۰۰ تومان، تیر ۲۰۷۰ تومان، مرداد ۱۰۱۰ تومان، شهریور ۷۹۵ تومان بود و این قیمت هم اکنون ۲۱۰۰ تومان یعنی کمتر از قیمت مصوب است. چندین ماه است که اعلام کردیم مرغداران در ضرر هستند و اگر این قیمت ها اصلاح نشود و جلوی ضرر و زیانشان گرفته نشود مرغداران گله هایشان را حذف می کنند و باید صنعت مرغ مادر را نجات دهیم.
وی ضمن اشاره به آمار گمرک در مورد واردات ذرت و کنجاله وجو و همچین مصرف ماهیانه این اقلام اظهار داشت: در تأمین نهاده های ذرت و کنجاله سویا نسبت به نیاز کشور عقب هستیم که دلیل آن هم کاهش تولید است.
رضایی خاطرنشان کرد: درسطح شهر تهران روزانه ۳۰۰ تن مرغ گرم با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع می شود و از روزهای بعد در صورت موفقیت این طرح در سایر شهرها هم صورت خواهد گرفت. در کنار این طرح روزانه ۲۰۰ تن مرغ منجمد با قیمت ۱۵ هزار تومان در شهر تهران عرضه می شود.
وی در انتها اظهار داشت: پیشبینی می شود هفته آینده قیمت مرغ چند هزارتومان کاهش پیدا کند و همینطور ۱۰۰درصد نهاده ها هم برای صنعت مرغ تأمین شده است و خیال این صنعت راحت باشد.