دو امید برای بهبود اوضاع اقتصادی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: هرچند شرایط اقتصادی ایران هم مانند خیلی از دیگر کشورها پیچیده شده اما امیدهایی برای بهتر شدن شرایط هم وجود دارد.
عباس آرگون در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: اقتصاد ایران از حدود سه سال پیش با مشکل تحریم های آمریکا دست و پنجه نرم کرده و این مساله محدودیت هایی را در حوزه های مختلف برای فعالان اقتصادی ایران به وجود آورده است.
به قول وی، صرف رفتن ترامپ از کاخ سفید می تواند کمک نماید که شرایط قدری به سمت عادی شدن رفته یا لااقل بخشی از مشکلات و محدودیت های کاسته شود. این در شرایطی است که تنها ایران با سیاست های ترامپ مشکلی نداشت و جابجایی در دولت آمریکا می تواند به همکاریهای تجاری در سرتاسر جهان هم کمک نماید.
عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه تغییر در دولت امریکا، نمی تواند عاملی برای برطرف شدن مشکلات اقتصاد ایران باشد، اظهار داشت: دلیل این مورد دو حقیقت بسیار مهم می باشد. حقیقت نخست انکه با تغییر دولت ها در آمریکا، در رویکرد کلان آنها در قبال ایران تغییری ایجاد نمی گردد. بررسی عملکرد روسای جمهوری مانند کلینتون، بوش، اوباما، ترامپ و بزودی بایدن نشان خواهد داد که آنها در نگاه کلان با یکدیگر هم نظرند و تنها تاکتیک های اجرایی آنها متفاوت می باشد که دقیقا ما باید تلاش نماییم از فضای به وجود آمده در دل همین تاکتیک ها استفاده نماییم.
آرگون افزود: مساله دوم این است که اقتصاد ما در داخل با مشکلات و محدودیت های جدی مواجه می باشد و از مسائلی که در زمینه پشتیبانی از تولید وجود دارد تا سفته بازی ها، فسادها و رانت ها و خیلی از مشکلات دیگری همگی ریشه در داخل دارند. ازاین رو اینکه انتظار داشته باشیم با تغییر در امریکا مشکلات داخلی ما حل شود بطور قطع دور از حقیقت خواهد بود.
وی ضمن اشاره به خبرهای امیدبخشی که درباره تولید واکسن کرونا انتشار یافته، بیان نمود: در ماه های گذشته، شیوع ویروس کرونا، خیلی از تجارت ها و فعالیتهای اقتصادی را به شدت کم کرد و به تجارت بین المللی صدمه زد. ازاین رو هرچند تا از بین رفتن این خطر زمانی طولانی باقی مانده است اما صرف رسیدن به فرمول واکسن می تواند امیدها را برای کاهش خطر کرونا افزایش دهد.
آرگون تصریح کرد: هرچند در فضای کلان هنوز اقتصاد ایران به تحولات جدی نیاز دارد اما دو خبر کنار رفتن ترامپ و رسیدن به واکسن کرونا، می تواند بارقه هایی از امید ایجاد نماید که در ماههای آینده شرایط اقتصادی کشور قدری بهتر شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات ها از آغاز بهمن سال جاری کار خویش را در کاخ سفید آغاز خواهد نمود.
بایدن وعده داده که به برجام باز خواهد گشت و تحریم ها ضد ایران را می کاهد.