وزیر راه و شهرسازی: برخی واردکنندگان حاضر به تخلیه کالا از انبارهای بنادر نیستند

به گزارش اجاره وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با وجود دستور رئیس جمهور، تغییر قابل ملاحظه ای در تخلیه کالا از انبارهای بنادر مشاهده نمی گردد چون که برخی واردکنندگان با هدف افزایش قیمت، حاضر به ترخیص کالا نیستند.

به گزارش اجاره به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی شب گذشته در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه راه آهن خواف-هرات روز پنج شنبه به بهره برداری می رسد اظهار داشت: این راه آهن سه قطعه است که ۸۴ کیلومتر آن باقی مانده که در دستور کار افغانستان است و در حال اجرا می باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه با اجرای این طرح ارتباط ما با کشورهای همسایه و احیای راه ابریشم به معنای واقعی صورت می گیرد، اظهار داشت: این پروژه مسیر ما را به سمت شرق و کشور چین هموار می کند و در سه مسیر سرمایه گذاری شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مسیر اینچه برون به سرخس و مسیر افغانستان به ازبکستان مسیرهای ریلی بوجود آمده است و مسیر ازبکستان به حیرتان و خط راه آهن خواف به هرات متصل می شود و یک کریدور مهم ترانزیت برای آسیا به حساب می آید.
وی اضافه کرد: مذاکرات صورت گرفته با شرکتهای ایرانی در چارچوب تهاتر با کالای معدنی انجام شده و راه آهن از ایستگاه روزنک به هرات متصل نماییم و از هرات به مزار شریف منتقل نماییم و یک مسیر شکوفایی می شود. این مسیر به ازبکستان سپس به تاجیکستان و قرقیزستان و چین متصل می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مذاکرات با کشور روسیه صورت گرفته تا از این طریق حداقل ۹۰ میلیون تن بار را جابه جا نماییم و از این طریق یک بخش مهم ترانزیتی ایجاد می شود و مسیری که الان از راه دریا و به صورت طولانی طی می شود بسیار کوتاه خواهد شد.
وی توضیح داد: این پروژه کریدور شرق-غرب و شمال-جنوب را به یکدیگر متصل می کند و ما با تکمیل این پروژه تلاش خواهیم کرد سهم ترانزیت خویش را به ۵۰ میلیون تن برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: دولت ما تعهد کرده این راه آهن را راه اندازی کند. تلاش خواهیم کرد بازار افغانستان و بازار منطقه را احصا نماییم و بتوانیم سهمیه سنگ آهن را به دست بیاوریم.
وی بیان نمود: پروژه های ریلی فرصت ترانزیتی را فراهم نموده تا ایران به افغانستان و هندوستان متصل شود و از راه جاده و ریل بتوانیم ظرفیت های ترانزیتی خویش را در تمامی بخش ها افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این شرایط کرونایی ظرفیت و سهم ما به صورت طبیعی کاهش یافته، اما بخش های مختلف همچون جاده بازرگانان و تجار ما فعال می باشند.
وی با اشاره به اینکه طرح راه آهن خواف-هرات در سال ۸۵ در اجلاس کمک به افغانستان به امضا رسید اضافه کرد: در سال ۸۶ اقدامات عملیاتی آن آغاز شد، اما به علل امنیتی این پروژه چندین سال متوقف گردید، اما از دو سال قبل مجدداً و با جدیت این پروژه کلید خورد و با قاطعیت اعلام کردیم که این پروژه را دنبال می نماییم.
اسلامی بیان نمود: الان این پروژه فعال شده و چند روز پیش هم به صورت آزمایشی ناوگان باری آن مبادرت به جابه جایی بار کردند و خوشبختانه هم تجار افغانستانی و هم تجار ایرانی برای اجرای این پروژه تمایل دارند چونکه الان حجم گسترده ای از صف های کامیون ها در مرز معطل هستند.
وی با اشاره به اینکه طول این پروژه ۱۴۰ کیلومتر و ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته در آن ۲، ۸۰۰ میلیارد تومان است اظهار داشت: توسعه زیرساخت ها در کشور بر افزایش سرمایه گذاری، اشتغال و توسعه فرهنگ تاثیر گذار خواهد بود.
اسلامی بیان نمود: ما باید در پس کرانه بنادر صنایع ایجاد نماییم تا کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری در این بخش انگیزه داشته باشند و با تولید محصول و ایجاد انگیزه بتوانیم ظرفیت های خویش را در این بخش افزایش دهیم.
وی اظهار داشت: هدف گذاری برای جابه جایی ۵۰ میلیون تن مستلزم فراهم کردن سازوکار است و الان از این میزان ۱۰ میلیون تن سهم ترانزیت ریلی است که شامل ۲۲ درصد می شود و ۷۸ درصد سهم جاده است.
راه آهن شلمچه-بصره
اسلامی همینطور از تسریع در عملیات راه آهن شلمچه به بصره هم اطلاع داد و اظهار داشت: با هماهنگی راه آهن بین دو کشور سرعت اجرای این عملیات بیشتر شده البته در سالهای گذشته راه آهن را به مرز شلمچه رسانده ایم و ۳۵ کیلومتر باقی مانده هم با همکاری کشور عراق بزودی به اتمام می رسد.
او توضیح داد: ۷ مسیر ریلی تا کنون در مرحله اجرایی و اتمام قرار گرفته و ما مسیر ۸ که راه آهن رشت به آستارا است هم در دستور کار خود قرار داده ایم و به علت آنکه بخش عمده ای از این مسیر در مراتع و جنگل ها است اجرای آن احتیاج به تکنولوژی و ساخت پل دارد که با همت مهندسان ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.
آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن
وی در ادامه این برنامه به آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن اشاره نمود و اظهار داشت: در طرح اقدام ملی پروژه ها کلید خورده و برای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جانمایی انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ۱۴۰ هزار واحد از این تعداد واحد مسکونی را مردم خودشان می سازنند که بعضی از آنها در چارچوب گروهی مبادرت به ساخت می کنند تا کنون این پروژه ها پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
اسلامی بیان نمود: از این ۴۰۰ هزار واحد ۲۳۰ هزار واحد در چارچوب مجتمع سازی و ۳۰ هزار واحد در چارچوب مشارکت و تأمین زمین ایجاد می شود که بخشی از این واحدها پس از ساخت به سازنده و بخشی هم سهمیه دولت می باشد که به دهک های پنجم و ششم واگذار می شود.
وی خاطرنشان کرد: ۱۱۲ هزار نفر پول واریز کرده اند و به واحد متصل شده اند، ۲۴۰ هزار نفر هم مبادرت به تشکیل پرونده کرده اند و در مجموع ۴۶۰ هزار نفر متقاضی واجد شرایط شناخته شده اند.
وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: ۸۹ درصد از فعالیتهای وزارت راه و شهرسازی به صورت الکترونیکی است و مشکل متقاضیانی که به اشتباهی فرم «ج» آنها قرمز شده برطرف شده است.
عملیات اجرایی ۱۳ هزار واحد طرح بازآفرینی شهری شروع شده است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هیاهوی بزرگی که در باز آفرینی شهری رخ داد کمی آرام شده است اظهار داشت: مالکیت در باز آفرینی شهری برای مردم است، اما با این وجود با سرعت اقدامات در حال انجام می باشد. سهم ما در اجرای طرح باز آفرینی شهری ۱۰۰ هزار واحد است که عملیات اجرایی ۱۳ هزار واحد از آن شروع شده و ۱۰ هزار واحد هم در چارچوب پروژه هایی همچون تخصیص زمین اجرایی شده است.
وی اظهار داشت: در باز آفرینی شهری مردم باید خود بیایند استقبال کنند و با دریافت پروانه مجانی و پرداخت تسهیلات بانکی به سازندگان بتوانند واحد خویش را نوسازی کنند. ۴۰ هزار زمین هم فراهم نموده ایم که طبق قرارداد در این اراضی برای متقاضیان این مناطق واحد ایجاد می شود در مجموع از ۱۰۰ هزار واحد فرسوده، ۶۳ هزار واحد تا آخر سال در دستور کار قرار گرفته است.
اسلامی بیان نمود: در شهرهای چابهار، زاهدان، خوزستان، اهواز به صورت کاملاً جدی نوسازی واحدهای مسکونی و همینطور احیای محلات و نوسازی آنها انجام شده است. در شهر چابهار و زابل بزودی چهره کپر نشینی و حاشیه نشینی را به صورت کامل بر طرف می نماییم.
رسوب ۴.۶ میلیون تن کالای اساسی در بنادر
وی همینطور درباره کالای رسوبی در بنادر هم اظهار داشت: الان در بنادر ما ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی همچون روغن خوراکی، نهاده های دامی و دانه های روغنی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از کالای رسوب شده در ارتباط با واردکنندگان است که مشکل تعیین تکلیف ارزی دارند و بخشی هم از وارد کنندگان هیچ تمایلی ندارند که هم اکنون کالای خویش را از بنادر خارج کنند که امکان دارد به علت افزایش قیمت و یا گرفتن بازار این اقدامات را انجام دهند.
اسلامی بیان نمود: با وجود دستور رئیس جمهور و با پیگیری های صورت گرفته هنوز هیچ تغییر قابل ملاحظه ای در تخلیه کالا از بنادر صورت نگرفته و امکان دارد در یک هفته روند خروج کالا بیشتر شود، اما در هفته بعد این روند کاسته می شود.
هفته ای ۱۰ میلیون تن بار در جاده ها جابه جا می شود
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: رسوب کالا ابعاد گوناگونی دارد امروز بنادر ما ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت دارد که این رقم سال قبل ۱۷۳ میلیون تن بود؛ در واقع ماهانه حدود ۱۵ میلیون تن بار داریم و هفته ای ۱۰ میلیون تن بار در جاده ها جابه جا می شود.
اسلامی اضافه کرد: امروز ۱۳ میلیون تن بار در بنادر وجود دارد که از ظرفیت یک ماه بنادر هم کمتر است.
وی عنوان کرد: هم اکنون بیشتر از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم که بخشی در انبارها و بخشی هم در لنگرگاه در حال تخلیه و بارگیری است.
انبارهای سازمان بنادر پُر شد / ‬وزارت صمت سریع تر کالاهای اساسی را تخلیه کند
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آنچه سازمان بنادر و دریانوردی اعلام نمود این بود که ظرفیت برخی انبارهای ما که کالای اساسی در آن است، تکمیل شده و باید سریع تر تخلیه شوند که لزوم دارد وزارت صمت در این عرصه پیگیری های لازم را داشته باشد.

منبع: