۱۴۰۰ تن بذر علوفه ای در گمرک مانده

به گزارش اجاره یک فعال بخش خصوصی اظهار داشت: حدود ۱۴۰۰ تن بذر علوفه ای در گمرک مانده است و تا زمانی که مابه التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی به بانک عامل توسط واردکنندگان پرداخت نشود اجازه ترخیص آنها وجود ندارد.

مجید زارعی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه شرکتهای وارد کننده سال قبل اقدامات لازم جهت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات بذر را انجام داده اند و مقرر شد که در بازه زمانی مشخص شده از جانب بانک مرکزی این بذرها وارد کشور شوند، اظهار نمود: برخی از این اقلام در اردیبهشت و خرداد سال جاری وارد کشور شدند اما بانک مرکزی در تیرماه طی بخشنامه ای به بانکهای عامل اعلام نمود محموله هایی که از ۲۰ فروردین وارد کشور شده اند از گروه یک کالایی به گروه دو تغییر وضعیت دهند و ارز آنها نیمایی شود و واردکنندگان هم نرخ ارز نیمایی را به بانک عامل پرداخت کنند.

وی افزود: حدود ۵ میلیون یورو بذری که وارد کشور شده بود و می توانست حدود ۴۰ هزار هکتار زمین را زیر کشت ببرد و تولید انبوهی از علوفه و ذرت را به دنبال داشته باشد به علت بخشنامه بانک مرکزی با تغییر قیمت همراه شد و اگر نرخ ارز یورویی را معادل ۳۰ هزارتومان در نظر بگیریم و همینطور با دلار ۴۲۰۰ تومانی که معادل یورو ۵۰۰۰ تومانی می شود محاسباتی انجام دهیم حدود ۲۵ هزارتومان به ازای هر یورو برای دولت ایجاد درآمد می شود. به عبارت دیگر دولت رقمی معادل ۱۲۵ میلیارد تومان از وارد کنندگان درخواست کرده تا به آنها اجازه ترخیص کالا دهد.

این واردکننده و تولیدکننده بذر علوفه ایی افزود: با یوروی ۵۰۰۰ تومانی بذر برای کشاورز کیلویی ۳۰ هزارتومان بود اما با تغییر نرخ یورو، بذر به کیلویی ۱۵۰ هزارتومان خواهد رسید و کشاورز هم علاقه ای به خرید آن نخواهد داشت، چونکه کشاورز علاوه براینکه بایستی بذر را ۵ برابر قیمت خریداری کند برای کود و سم هم بایستی به همین میزان هزینه کند. در نهایت هم علیرغم این افزایش هزینه ها بایستی با نهاده های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی رقابت کند که قابل رقابت نیست.

به گفته وی فضای رقابتی نابرابر تمایل کشاورزان را برای خرید بذور علوفه می کاهد و بذر بر روی دست واردکنندگان می ماند.

این فعال بخش خصوصی افزود: حدود ۱۴۰۰ تن بذر علوفه ای در گمرک مانده است و تا زمانی که مابه التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی به بانک عامل توسط واردکنندگان پرداخت نشود اجازه ترخیص آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دو معاونت صنایع تبدیلی و زراعت وزارت جهادکشاورزی بر سر این مورد مکاتبات بسیاری کرده اند و میان آنها اختلاف نظر وجود دارد، اظهار داشت: با وجود مکاتبات میان این دو معاونت وزارت جهاد کشاورزی اما هنوز برای بذرها تعیین و تکلیفی نشده و بخشی از آنها هم خوراک موش شده اند.

زارعی در انتها اظهار داشت: اگر فصل کشت از بین برود این بذرها تا سال آینده بر روی دست واردکنندگان می ماند و از آن طرف بذرها قدرت نامیه خویش را از دست می دهند.

منبع: