یلدا هم گلی به سر گلفروش های اراکی نزد

به گزارش اجاره مرکزی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وتره بار اراک اظهار داشت: خرید گل در یلدای امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش بسیار زیادی داشته و قیمت برخی انواع گل نیز در نزدیکی یلدا به طور متوسط دو برابر شده است.

محمدعلی محمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: به جهت شیوع ویروس کرونا از اواخر سال قبل تاکنون، بازار فروش گل فروش ها کساد شد و این در حالیست که قبل از این اتفاق، مردم برای تمامی مراسم شامل عزاداری، عروسی، ملاقات بیمار… گل خریداری می کردند، اما با اعمال محدودیت های ملاقات و برگزاری مراسم، از خرید گل هم خبری نشد.

وی اضافه کرد: شب یلدا نیز فروش زیادی صورت نگرفت، تنها شاید تعداد اندکی گل شاخه ای بفروش رسید. گل فروش ها همانند سایر صنوف همچون آرایشگران در این ایام متحمل ضرر شدند، بخصوص گل فروش هایی که گل طبیعی می فروشند چونکه این نوع گل بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت. در یک هفته گذشته نیز که تعطیلی یک هفته ای اعمال شده بود اعتراض گل فروش ها را به مسئولان مربوطه اطلاع دادیم، اما متاسفانه گل را جزو اقلام ضروری ندانستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وتره بار افزود: گل فروش ها با گلخانه های محلات و تهران قرارداد منعقد می کنند که طبق این قرارداد در زمان های مشخص گل برای آنها ارسال می شود و در صورتیکه این گل را قبول نکنند، دیگر برای آنها گل ارسال نخواهد شد.

محمدی با اعلان اینکه ۸۰ درصد گل فروش ها در شهر اراک دارای مکان استیجاری هستند، اظهار داشت: از مجموع ۱۰۰ گل فروش در سطح شهر در طول این مدت یکساله ۲۰ گل فروش درخواست ابطال مجوز یا جمع آوری داشته اند که این اتفاق خوشایندی در این صنف نیست.

وی با اعلان اینکه گل از محلات و تهران ارسال می شود اظهار داشت: با توجه به این که بعضی از انواع گل همچون گل های شاخه ای در محلات موجود نیست یا اینکه در بعضی اقلام قیمت محلات نسبت به تهران گران تر است در نتیجه گل فروش ها گاهی مجبور به خرید گل از بازار گل تهران هستند. خرید گل شاخه ای بیشتر از تهران صورت می گیرد، همین طور خرید لوازم جانبی گل همچون خاک گل و اسفنج و… نیز از بازار گل تهران انجام می شود که این اقلام نیز افزایش قیمت داشته اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وتره بار اضافه کرد: در آستانه شب یلدا قیمت گل رز هلندی افزایش زیادی داشته بطوریکه از شاخه ای ۵ هزارتومان به شاخه ای ۱۲ هزارتومان رسیده است، اما گل رز معمولی باتوجه به دوام کم، افزایش قیمت زیادی نداشته است.

محمدی درباب تسهیلات کرونائی ویژه گل فروش ها اظهار داشت: تا حالا تسهیلات و حمایتی برای این صنف اعلام نشده است.

منبع: