رئیس اتاق بازرگانی البرز: وزارت صنعت واحد رایزنان بازرگانی را تعطیل کرده است!

به گزارش اجاره البرز رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز اظهار داشت: هم اکنون به مفهوم واقعی رایزن بازرگانی نداریم که آشنا به امر صادرات و واردات باشد و بتواند تجارت را روان کند و کمرنگ دیده شدن اهمیت این مساله باعث شده که واحد مربوط به رایزنان بازرگانی در وزارت صمت تعطیل شود.

پرهام رضایی روز شنبه ۱۳ دی ماه در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر اهمیت توسعه تجارت خارجی اظهار نمود: اولویت اول در تجارت خارجی توجه به مسئله تامین مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز تولید داخلی است، اگر قرار باشد که در تجارت خارجی بازبینی صورت گیرد باید به این نکات توجه گردد.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، وی با این توضیح که بانک مرکزی سیستمی را اجرائی کرده که سبب بروز مشکلات بیشمار برای فعالان اقتصادی شده، اظهار داشت: در وضعیت کنونی در کنار فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها، شیوع ویروس کرونا نیز زمینه ساز مشکلات کلان در حوزه تجارت خارجی کشورمان شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز با اشاره به قسمتی از صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اخیر هیات نمایندگان اتاق ایران درباب بازنگری در رویه تجارت خارجی بیان کرد: وقتی مدام بر اهمیت توسعه صادرات از کشور تاکید می شود، باید اقداماتی صورت بگیرد تا چرخ صادرات از حرکت باز نایستد.

این مسئول افزود: مهمترین کار به جهت اینکه چرخ صادرات از حرکت باز نایستد این است که تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل بدون دغدغه صورت بگیرد اما متاسفانه به سبب مشکلات ارزی انجام این امور برای تولید کنندگان به آسانی امکان پذیر نیست.

به گفته رضایی هم اکنون تولیدکنندگان ایرانی در تامین ارز مورد نیاز خرید مواد اولیه خارجی و سایر نیازهای وارداتی با انبوهی از مشکلات و دست اندازهای طبیعی و غیرطبیعی مواجهند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تامین ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه با سیستم بانک مرکزی مختل شده است، اضافه کرد: از سویی در صدور بخشنامه ها نیاز به همکاری و تعامل بیشتر بانک مرکزی و وزارت صمت است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری بر ضرورت روند تسهیل فعالیت بنگاه های کوچک و متوسط کشور برای حضور موثر در امر تجارت خارجی اصرار کرد و اظهار داشت: این مسئله باید مورد توجه وزارت صنعت و همین طور بانک مرکزی قرار گیرد تا بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط بتوانند به آسانی در زمینه واردات مواد اولیه فعالیت کنند.

رضایی افزود: انتخاب رایزنان بازرگانی مورد تایید اتاق های بازرگانی یکی دیگر از اقداماتی است که باید در امتداد بهبود تجارت خارجی مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: هم اکنون به مفهوم واقعی رایزن بازرگانی نداریم که آشنا به امر صادرات و واردات باشد و بتواند تجارت را روان کند و کمرنگ دیده شدن اهمیت این مساله باعث شده که واحد مربوط به رایزنان بازرگانی در وزارت صمت تعطیل شود.

رضایی در ادامه به این مساله اشاره نمود که مسئولان در موارد بسیاری بر انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی تاکید داشته اند، اما این حرف باید از شعار بیرون رود و مسئولیت اجرای آن در کوتاه ترین زمان ممکن به بخش خصوصی واگذار شود؛ برای اینکه تصمیماتی که تنها در حد حرف باقی بماند جزء هدر رفت زمان نتیجه ای ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در آخر بر این نکته اصرار کرد که انتخاب درست رایزنان بازرگانی در مثبت شدن تراز تجاری کشورمان نقش مثبتی خواهد داشت.

منبع: