مقام مسئول: وزارت جهاد اطلاعات بازارگاه را به سامانه جامع تجارت نمی دهد

به گزارش اجاره مدیر سامانه جامع تجارت ایران اظهار داشت: متاسفانه با وجود مصوبات مختلف برای جمع آوری سامانه انبارهای گمرک، اما هنوز این مورد اجرایی نشده است و این سامانه همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

به گزارش اجاره به نقل از صدا و سیما، محمد شیرازیان با حضور در بخش خبری ۲۱ یک شنبه شبکه یک سیما با اشاره به اینکه رصد و رهگیری کالاها وظیفه وزارت صمت در سامانه جامع تجارت است، عنوان کرد: فرآیندی که هم اکنون پیاده می شود مورد تأیید وزارت صمت نیست و بارها برای اصلاح این فرایند، پیگیری شده است.
وی اظهار داشت: مصوبات گوناگونی داریم که این موازی کاری باید به پایان برسد که امیدواریم این مصوبات اجرایی شود.
مدیر سامانه جامع تجارت ایران افزود: بر مبنای توافقات و ضوابطی که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم رصد و رهگیری نهاده های دامی و خوراک دام به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده، اما این وزارتخانه موظف شده است در سامانه «بازارگاه» اطلاعات رصد و رهگیری را در اختیار سامانه جامع تجارت قرار دهد که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.
وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۸ پیگیر ارتباط با سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی و از سال ۱۳۹۵ پیگیر ارتباط با سامانه گمرک هستیم، اما متأسفانه گمرک سامانه ای را تحت عنوان سامانه خدمات بعد از ترخیص، راه اندازی کرده است که از همان سال ۹۵، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزیر وقت صمت به این مورد اعتراض کردند که این سامانه، موازی با سامانه جامع انبارها کار می کند.
مدیر سامانه جامع تجارت ایران اظهار داشت: دستگاههای مختلفی همچون حوزه معاون اول، ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور و اخیراً شورای اجرایی فناوری اطلاعات به این اختلاف ورود کردند.
وی اضافه کرد: متأسفانه با وجود مصوبات مختلف برای جمع آوری سامانه انبارهای گمرک، اما هنوز این مورد اجرایی نشده است و این سامانه همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.
مدیر سامانه جامع تجارت ایران افزود: بر مبنای آخرین گزارش شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در سامانه انبارهای گمرک، تعداد گوناگونی رکورد تکراری، کد پستی اشتباه و کد ملی تکراری وجود دارد.
وی اضافه کرد: چرا گمرک با راه اندازی سامانه موازی، مصرف کننده و انباردار را مکلف می کند در داخل سامانه انبارهای گمرک، اعلام وصول بار را ثبت کند؟ در صورتیکه انباردار داخلی کشور فقط با بار وارداتی، طرف نیست بلکه بار تولیدی داخل کشور را هم ذخیره و انبارداری می کند.
شیرازیان افزود: متأسفانه همچنان این رویه غلط ادامه دارد.

منبع: