رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای: بانک ها بر مبنای پیوست مهارت تسهیلات اشتغال زایی می دهند

به گزارش اجاره رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه مهارت افزایی مهمترین رکن اشتغال است، اظهار داشت: بانک ها بر مبنای پیوست عرضه شده فنی و حرفه ای از این پس وام اشتغال زایی می دهند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، علی اوسط هاشمی ظهر چهارشنبه در نشست شورای مهارت استان سمنان به میزبانی استانداری با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت های مختلف مهارت آموزی تضمین کننده اشتغال است، بیان نمود: یکی از این ظرفیت ها آموزش های فنی و حرفه ای است که در سطح استان های کشور می بایست تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه مشوق هایی برای سوق دادن متقاضیان تسهیلات اشتغال زایی به سمت مهارت آموزی می بایست وجود داشته باشد، اضافه کرد: بانک ها اگر بر مبنای پیوست مهارت تسهیلات پرداخت کنند، اساسا افراد نسبت به مهیا کردن پیوست آموزشی و مهارتی اقدام خواهند کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی زمانی مفید هستند که فرد بتواند از آن برای اشتغال و تولید استفاده نماید که این دو مقوله به آموزش و مهارت نیاز دارند، بیان نمود: اگر کار آفرین مهارت داشته باشد پرداخت تسهیلات بدون مشکل و کار موفقیت آمیز خواهد بود و تاکید ما هم بر این منظور است.
هاشمی درباره مهارت افزایی در سطح کشور، توضیح داد: ایران از لحاظ دانش آموختگان در رتبه ۴۶ جهان قرار دارد از بین ۱۳۴ کشور جهان از لحاظ بیکاری دانش آموختگان در جایگاه ۱۱۹ قرار دارد و این نشان داده است که تلاشهای بیشتری باید در زمینه بیکاری دانش آموختگان با توجه به مهارت افزایی در کشور صورت گیرد.
وی عرضه آموزش مهارتی متناسب با نیاز بازار را یکی از مهمترین مسائل در رابطه با حوزه مهارت و اشتغال زایی دانست و تصریح کرد: مهارت باید سبب بالندگی و خلاقت و همینطور ارتقا شود بنابراین از این جهت دارای اهمیتی بسزایی است.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه عرضه آموزش های مهارتی باید با پیشرفت فناوری همراه شود، اظهار داشت: در صورت همراهی آموزش ها با فناوری می توانیم شاهد ایجاد و تقویت مراکز تخصصی تری مثل شرکتهای دانش بنیان، مراکز تخصصی هوش مصنوعی، نانو تکنولوژی و… باشیم.
هاشمی با اشاره به اینکه فقدان تناسب مهارت و نیاز بازار دیگر موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشیم چونکه همین مساله، شکاف بزرگی را در کشور بوجود آورده است، بیان داشت: هدایت، راهبری و سرمایه ملی رکن اصلی توسعه به حساب می آید اما باید توجه داشت که بازبینی در نگرش ها نسبت به مهارت، یکی از نیازهای امروز ایران اسلامی به حساب می آید.
وی با اشاره به اینکه استان سمنان از لحاظ توسعه نیروی انسانی در رتبه چهارم کشور قرار دارد، ابراز کرد: رویکرد سازمان فنی و حرفه ای کشور توجه به ایجاد مراکز تخصصی عرضه مهارت و فاصله گرفتن از عرضه آموزش های مهارتی است که این امر یکی از موضوعات مطلوب از مسؤلان فنی و حرفه ای استان سمنان و دیگر استان های کشور است.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه مهارت افزایی به روز متناسب با بازار و فناوری، نیاز است، تصریح کرد: به دنبال حضور بخش های آزاد و آموزشگاه های خصوصی در زمینه تناسب مهارت افزایی با عنایت به فناوری های روز هستیم که در صورت تحقق این امر می توانیم به ارتقای مهارت آموزی امیدوار شویم.
هاشمی ضمن اشاره به توافق نامه فنی و حرفه ای با استانداری سمنان برای ایجاد چهار یا پنج مرکز تخصصی عرضه آموزش های مهارتی به جوانان، تصریح کرد: در صورت تحقق این امر، سمنان می تواند یکی از استان های پیشرو در زمینه مهارت افزایی تخصصی باشد.
وی همینطور با تکیه بر اینکه ریزش نیروی کار به علت فقدان تطبیق با بازار جدید است، اظهار داشت: لازمه توسعه و رشد و بالندگی، همراهی تولید و فناوری است، از طرفی در جهان پیشبینی شده که تا دو سال دیگر یعنی شروع سال ۲۰۲۲ با پیشرفت فناوری ۱۳۳ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد و بنابراین باید نتیجه گرفت که هر میزان مهارت دانش آموختگان در این راه قرار گیرد نرخ بیکاری کاسته می شود و این اهمیت مهارت افزایی است.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای از میزبانی دو رویداد مهارتی در سمنان هم اطلاع داد و بیان نمود: مرکز رصدخانه مهارت برای نخستین بار در کشور در این استان ایجاد خواهد شد که رسالت و وظیفه آن رصد تناسب بازار با مهارت های مورد نیاز در سطح استان خواهد بود تا از کارهای کم اثر کاسته شود.
هاشمی از میزبانی سمنان در مسابقات ملی آزاد مهارت اصناف و مسابقات ملی آزاد قطعه سازی هم اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به ظرفیت هایی که در زمینه های مختلفی مانند قطعه سازی در این استان وجود دارد می توان شاهد جذابیت رویدادهای مذکور بود که امیدواریم نتایج خوبی هم از این رویدادها حاصل شود.

منبع: