رشد ۳۵۰ درصدی کشت گیاهان دارویی در سیستان و بلوچستان

به گزارش اجاره سیستان و بلوچستان وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی در سیستان و بلوچستان از سال ۹۲تاکنون ۳۵۰ درصد رشد داشته است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا کاظم خاوازی ۱۸ دیماه در نشست اقتصاد مقاومتی سیستان وبلوچستان که با حضور معاون اول رئیس جمهوری در زابل برگزار شد، اضافه کرد: گستردگی و تنوع اقلیمی، امکان کشت خارج فصل گیاهان دارویی در هوای آزاد، نیروی کار فراوان و ارزان، فراهم بودن زمینه تولید محصولات سالم و ارگانیک، سهولت مبادلات تجاری و صادرات محصول، برخورداری از پیشینه کهن و پویا در طب سنتی همچون مزیت های نسبی این استان در زمینه گیاهان دارویی به حساب می آید.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: خصوصیاتی همچون توقع پایین، سازگاری با انواع تنش ها و شرایط سخت محیطی حاکم بر اقلیم سیستان و بلوچستان، ارزش قابل توجه اقتصادی و هم قابلیت اشتغالزایی در زیربخش های مختلف تولید، بسته بندی، بازاررسانی و صنایع تبدیلی، گیاهان دارویی را به گزینه ای مطلوب برای گنجاندن در الگوی کشت مناطق مختلف استان تبدیل نموده است.
وی بیان داشت: طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار مزارع منطقه سیستان بعنوان بزرگترین طرح بخش کشاورزی دارای دستاورهای بزرگی برای مردم منطقه است.
خاوازی با اشاره به اینکه به منظور بهره برداری طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان تغییر الگوی کشت مورد توجه بوده به طوریکه در اولین مرحله آن بحث آموزش مورد توجه قرار گرفته است اضافه کرد: در این راستا قطعه ۱۰۵ هکتاری برای گندم، ۱۰ هکتار گیاهان دارویی، ۱۰۰ هکتار انگور و ۱۰۰ هکتار محصولات جالیزی تدارک دیده شده و در چارچوب آن برنامه های آموزشی مورد توجه قرار دارد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه محدودیتی در زمینه سامانه های نوین آبیاری وجود ندارد اضافه کرد: این وزارتخانه با همه امکانات آماده راه اندازی سامانه های نوین آبیاری در مزارع سیستان و بلوچستان بنا به درخواست کشاورزان است.

منبع: