لوازم یدکی تقلبی یا بی کیفیت؟

به گزارش اجاره خوزستان رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی های مجاز خودرو اهواز اظهار داشت: فروشندگان لوازم یدکی به دنبال سود خود هستند؛ وقتی که قیمت لوازم یدکی افزایش پیدا کند، درخواست خرید لوازم یدکی اصل و باکیفیت کم می شود و مردم به لوازم یدکی ارزان تر و با سطح کیفی پایین تر روی می آورند.

رحمت الله صباغ در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت لوازم یدکی، اظهار نمود: قیمت کالاهای تولید داخلی تحت تاثیر بازار ارز قرار دارند؛ هر چند خودرو های داخلی مانند پژو و پراید ۱۰۰ درصد تولید داخل هستند اما مواد اولیه آنها از خارج وارد می شود.

وی اظهار داشت: ثابت نبودن قیمت ارز، بر قیمت قطعات یدکی تاثیر خواهد گذاشت بدین سبب لوازم یدکی جزو کالاهایی هستند که به صورت ۱۰۰ درصدی تحت تاثیر نوسانات ارز قرار می گیرند.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی های مجاز خودرو اهواز اضافه کرد: برای مثال قیمت باتری خودرو از هر آمپر ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. با وجود اینکه باتری، جزو تولیدات داخل کشور است اما مواد اولیه آن از خارج از کشور وارد می شود و تحت تاثیر نوسان نرخ ارز است. هم اکنون خرید یک باتری برای خودروی پژو، حدود یک میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

وی با اشاره به اظهارنظرهایی در خصوص ارائه لوازم یدکی تقلبی در بازار اظهار داشت: بنده نمی توانم بگویم لوازم یدکی تقلبی در بازار وجود دارد اما می توان اظهار داشت که لوازم یدکی کم کیفیت و در مقابل، لوازم یدکی با سطح کیفی بالا و مناسب نیز در بازار وجود دارد.

صباغ اضافه کرد: فروشندگان لوازم یدکی به دنبال سود خود هستند؛ وقتی که قیمت لوازم یدکی افزایش پیدا کند، درخواست خرید لوازم یدکی اصل و باکیفیت کم می شود و مردم به لوازم یدکی ارزان تر و با سطح کیفی پایین تر روی می آورند.

وی با اعلان اینکه لوازم یدکی با سطح کیفیت پایین نیز متقاضی دارند، اظهار داشت: اغلب مصرف کنندگانی که خودرو های قدیمی و ارزان دارند، حاضر به خریدن لوازم یدکی گرانقیمت نیستند. با وجود اینکه فروشندگان لوازم یدکی به خریداران اعلام می کنند که لوازم یدکی مورد نظر آنها از نظر کیفیت در سطح ضعیفی قرار دارد، خریداران به این مساله توجهی نمی کنند و لوازم یدکی با کیفیت پایین می خرند.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی های مجاز خودرو اهواز بیان کرد: اعضای صنف ما بر این مساله واقف هستند که اگر جنس بی کیفیت بفروشند، برای آنها تبعات قانونی در بردارد. فروشندگان لوازم یدکی تمایلی به فروش لوازم یدکی بی کیفیت ندارند اما شرایط بازار به شکلی است که چنین وضعیتی را می خواهد. مردم می خواهند که جنس ضعیف در بازار وجود داشته باشد؛ مردم از فروشندگان لوازم یدکی می پرسند که جنس ارزان تر هم موجود است؟ در صورتیکه جنس ارزان تر یعنی جنس بی کیفیت تر.

وی با اشاره به سطح کیفی قطعات یدکی تولیدشده در کارخانه ها، اظهار نمود: کارخانه هایی که لوازم یدکی تولید می کنند، قطعات را با سطح های کیفی مختلفی مانند درجه یک، درجه ۲ و درجه ۳ تولید می کنند و با قیمت های متفاوت. از هر نوع لوازم یدکی، درجه های مختلف در بازار موجود است اما مردم بیشتر به دنبال خرید لوازم یدکی ارزان تر هستند.

صباغ درباب فروش لوازم یدکی دست دوم در فروشگاه های لوازم یدکی اشاره کرد: صنف ما اجازه فروش اجناس دست دوم را ندارد. برای خودرو های ایرانی، قطعات دست دوم قیمت بالایی ندارند و خریداری برای آنها وجود ندارد اما برای خودرو های اروندی، قیمت قطعات نو واقعاً سرسام آور است.

وی اضافه کرد: قطعات دست دوم خودرو های اروندی به صورت استوک از کشورهای عربی وارد می شوند که نسبت به قیمت قطعات نو، تفاوت زیادی دارند و ارزان تر هستند.

منبع: