عضو کمیسیون تلفیق: کمیسیون تلفیق مالیات تولید را ۵ درصد کم کرد

به گزارش اجاره عضو کمیسیون تلفیق با اعلان اینکه تمرکز ما بر حذف معافیت های بی مورد است، اظهار داشت: ما در کمیسیون تلفیق، مالیات بر تولید را کاهش دادیم و این مالیات از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاسته شد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، برنامه سه شنبه شب پایش با حضور مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران و دبیر کمیسیون تلفیق بودجه با موضوع اصلاحات اساسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ به روی آنتن رفت.
رضاخواه در ابتدای بحث در ارتباط با مشکلات اساسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد: بودجه ۱۴۰۰ اشکالات اساسی داشت، هزینه های قطعی رشد بسیاری داشت و درآمدهای ناپایدار و موهومی نیز رشد بسیاری داشت. به مفهوم ساده تر در سال انتهایی دولت، درآمدها هیچ تناسبی با هزینه ها نداشت. ما در مجلس به دنبال این هستیم که تعادلی ایجاد نماییم و درآمدهای پایدار دولت را افزایش بدهیم. اگر بودجه دولت بدون اصلاحات اساسی مجلس به تصویب می رسید، سال آینده با ابرتورم روبرو بودیم.
این نماینده مجلس افزود: تنها ۲۹ درصد منابع لایحه بودجه دولت، درآمدهای پایدار می باشد. مابقی این درآمدها ناشی از اوراق قرضه، منابع نفتی و اوراق سلف نفت می باشد. ما در مجلس تلاش فراوانی داریم که درآمدهای پایدار ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و هدف اصلی افزایش مالیات، قشر مرفه، سوداگران و واردکنندگان است. در بحث مالیات خودروی لوکس، مجلس یک اقدام انقلابی انجام داد و این مالیات را تصویب کرد. به تناسب ثروت باید به اقتصاد کشور کمک نماید و مالیات بپردازند.
رضاخواه در ارتباط با تأثیر نفت در بودجه دولت عنوان کرد: در لایحه بودجه دولت بیش از ۴۱ درصد مربوط به نفت می شد. اما این نکته خالی از لطف نیست که تنها در سرفصل بودجه عمومی تأثیر نفت ۴۱ درصد است و در دیگر تبصره های مهم بودجه که در ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده، ردپای نفت بسیار وجود دارد و عملاً این درصد بالاتر نیز خواهد رفت. همه نقش نفت تنها این ۴۱ درصد نیست و بیشتر از این ها بودجه به نفت وابسته است.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در ارتباط با کسری تراز عملیاتی بودجه دولت اضافه کرد: کسری تراز عملیاتی بودجه دولت ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است. کسری تراز عملیاتی به مفهوم فاصله بین هزینه های جاری با درآمدهای پایدار مالیاتی است. ما در کمیسیون تلفیق درآمدهای پایدار مالیاتی را افزایش داده تا این کسری تراز عملیاتی کاهش خوبی داشته باشد. نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص ملی در کشورهای مختلف بیش از ۲۵ درصد است ولی در کشور ما تنها ۶ درصد است. بدین سبب باید با تمرکز بر فعالیتهای غیرمولد و مالی به سراغ افزایش درآمدهای پایدار مالیاتی برویم.
رضاخواه در ارتباط با افزایش بودجه عمرانی در اصلاحات اساسی بودجه توسط مجلس، اضافه کرد: بحث مربوط به مناطق محروم، به موضوع توسعه نامتوازن کشور مرتبط می باشد، باید بودجه عمرانی مربوط به توسعه زیرساخت ها افزایش یابد. من همین جا اعلام می کنم، کمیسیون تلفیق تلاش خواهدنمود که بودجه عمرانی که هم اکنون ۱۰۴ همت است، بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد تا صرف توسعه متوازن زیرساخت ها گردد.
این نماینده مجلس افزود: در ارتباط با درآمدهای مالیاتی، تمرکز ما بر حذف معافیت های بی مورد است. مالیات بر فعالیتهای غیرمولد و موازی تولید مانند مالیات خودرو های لوکس نیز مدنظر کمیسیون تلفیق است. درآمدهای مالیاتی نباید به تولید فشار بیاورد، همین طور افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کار صحیحی نیست.
رضاخواه در آخر اظهار داشت: ۴۷ درصد مردم خودرو ندارند، باید یارانه بجای خودرو به فرد اعطا شود. همین طور تولید باید تقویت شود. ما در کمیسیون تلفیق، مالیات بر تولید را کاهش دادیم و این مالیات از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت.

منبع: