آل اسحاق: عراق می تواند بخش مهمی از نیازهای ایران را تأمین کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق می گوید با عنایت به ظرفیت بالقوه قابل توجه موجود میان دو کشور، امکان تأمین نیازهای ایران از راه عراق وجود دارد.
یحیی آل اسحاق در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: در سالهای گذشته عراق همواره بعنوان یکی از اصلی ترین مقاصد صادرات ایران مطرح بوده و بخش مهمی از صادرات غیرنفتی کشور به این همسایه غربی صورت گرفته است. با وجود ثبت آمارهای مثبت، همچنان ظرفیت قابل توجهی برای افزایش همکاریهای دو جانبه اقتصادی در این حوزه باقی مانده است.
به قول وی، اقتصاد عراق در سالهای گذشته کوشیده با بهبود نسبی شرایط، نسبت به احیای زیرساخت ها و افزایش تولید کالاهای عراق اقدام نماید اما در عین حال این به مفهوم کاهش بازار کالاهای ایرانی نیست و سرمایه گذاران ایرانی می توانند شانس خویش را در حوزه های مختلف امتحان کنند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه عراقی ها پیشنهاد سرمایه گذاری از جانب تجار ایرانی را از مدت ها قبل مطرح کرده اند، اظهار داشت: مقامات عراقی وعده داده اند که این سرمایه گذاری با حمایت دولتی و اعطای تخفیف و امتیازات لازم صورت گیرد و برای فراهم آمدن مقدمات آن باید مقامات دولتی دو کشور در کنار اعضای اتاق بازرگانی تلاش کنند.
آل اسحاق ضمن اشاره به ظرفیت ترانزیتی مرزهای مشترک ایران و عراق تشریح کرد: بررسی های ما نشان داده است که از راه ترانزیت و ظرفیت مرزهای مشترک، امکان تأمین شش میلیارد دلار از نیازهای ایران از راه عراق وجود دارد. البته این مورد احتیاج به پیمودن مراحل قانونی لازم در عراق و ایجاد زیرساخت های لازم در ایران است اما در صورت اجرای این مراحل، می توان انتظار داشت که بخش مهمی از نیازهای وارداتی امروز ایران از راه این ظرفیت تامین گردد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بر مبنای آمارهای گمرک و سازمان توسعه تجارت، ایران در ماه های ابتدایی سال جاری، با وجود کرونا، همچنان سهم خود در بازار عراق را حفظ نموده و حتی در بعضی ماه ها، عراق با عبور از چین، اصلی ترین شریک تجاری کشور شده است.
بررسی تراز تجاری ایران و عراق نشان داده است که بخش مهمی از تجارت، با صادرات کالاهای ایرانی انجام شده و عراق عملا به ایران صادرات چندانی ندارد. با عنایت به تحریم های آمریکا، در ماه های گذشته خیلی از فعالان اقتصادی پیشنهاد داده اند که در صورت دشواری تسویه حساب نقدی، عراق مقدمات واردات کالاهای موردنیاز ایران را به وجود آورد.

منبع: