یک مقام مسئول خبر داد: پرداخت ۷۰ هزار فقره تسهیلات کرونائی با سفته دیجیتال

به گزارش اجاره معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد اظهار داشت: در آینده نزدیک، کل سفته های بانکی، الکترونیکی می شوند و دیگر سفته کاغذی نداریم.
به گزارش اجاره به نقل از وزارت اقتصاد و دارایی، عباس معمار نژاد، طی سخنانی در ششمین رویداد بزرگ فناوری های مالی ایران که با حضور مدیران عامل بانک ها، فعالان عرصه فناوری های مالی کشور برگزار شد، با بیان این خبر اظهار داشت: در آینده نزدیک، کل سفته های بانکی، الکترونیکی می شوند و دیگر سفته کاغذی نداریم. وی با اعلان اینکه توجه به تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند هم اکنون از یک انتخاب گذشته و تبدیل به اجبار شده است، افزود: مدلول این حرف این است که ما بدون توجه به تکنولوژی های جدید و دیجیتال، دیگر امکان رقابت در بازار، مخصوصاً بازارهای مالی را نداریم. نکته قابل توجه در موضوع اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال این است که این مساله فقط یک موضوع فناورانه نیست و تحقق تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند نیاز به تغییر پارادایم فکری و فرهنگی در اداره سازمان ها و شرکتها دارد. این مقام مسئول اضافه کرد: مهم ترین تغییر پارادایم این است که باید نگاه مان را در بانک، سازمان دولتی یا یک شرکت فناوری یا هر کسب و کاری از «نگاه درون به بیرون» به نگاه «بیرون به درون» تغییر دهیم، به این معنا که در نظام بانکی بجای اینکه بنشینیم و برای مشتریان مان تصمیم بگیریم، محصول تولید نماییم و از مشتری بخواهیم از آن استفاده نماید، باید برویم نیاز مشتری را بشناسیم تجربه او را بشناسیم و بر اساس نظر مشتری، محصول بومی شده برای او آماده نماییم. معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد با اعلان اینکه در دنیای جدید، ما از سیستم به اکو سیستم رسیده ایم، گفت: خود اکو سیستم، از سیستم هایی تشکیل شده که نهایتاً هدفی مشترک، یعنی رضایت مشتری را دنبال می کنند. وی اقتصاد پلت فورمی، کسب وکار داده محور، بانکداری باز و … را همچون نکات مورد توجه در تحول و بانکداری دیجیتال عنوان نمود و اظهار داشت: متأسفانه یکی از چالش های اصلی نظام بانکی ما امروز این است که مدل کسب وکار آن، بجز در موارد معدود، زیان ساز است. معمار نژاد، اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال را یک «ابر فرصت» عنوان نمود که باید از آن برای اصلاح مدل کسب وکار نظام بانکی به نحوی استفاده نمائیم که دیگر شعبه محور نبوده و بتوان در فضای دیجیتال و بر اساس ابزارهای هوشمند خدمات خودرا به مشتریان ارائه نمود. مدتی پیش یک اصلاح کوچک در مدل نظام بانکی به وجود آمد و آن هم کارمزدهای خدمات الکترونیک بود که شاهد بودید، در ابتدای امر چه سر و صدایی بوجود آمد، در صورتیکه سال ها بود این اتفاق نیافتاده بود و از الزامات انجام این کار محسوب می شد. معمارنژاد در ادامه اظهار داشت: ما در وزارت اقتصاد به دنبال تدوین یک «استراتژی فراگیری مالی» هستیم که مقرر است بعد از نهایی شدن، در دولت و مراجع ذیصلاح، تصویب شود. این استراتژی می گوید تمام مردم در اقصی نقاط کشور، باید به خدمات مالی شامل خدمات بانکی، بیمه ای و بازار سرمایه، به آسانی دسترسی داشته باشند. این مقام مسئول با طرح این سوال که آیا ما در همه نقاط کشور می توانیم شعبه بانکی ایجاد کنیم؟ توضیح داد: ما در حال انجام پروژه ای بنام «ژئومارکتینگ» در مورد استقرار شعب هستیم. تعداد ۷۵۰ روستا از یک استان کشور، بیش از ۱۷۰ کیلومتر با نخستین شعبه نظام بانکی ما فاصله جغرافیایی دارند، آیا منصفانه است آنها هر بار این مسیر را برای دریافت خدمات بانکی بروند؟ و آیا صحیح است برای هر یک شعبه بانکی ایجاد کنیم؟ پاسخ صحیح آنست که باید خدمات بانکداری را روی موبایل و ابزارهای هوشمند به آنها ارائه نماییم تا بتوانند استفاده کنند. ایشان سپس سه عنصر تحول دیجیتال، تولید محصول مطابق نیاز مشتری و سواد مالی را لازمه تحقق اقتصاد هوشمند و استراتژی فراگیری مالی عنوان نمود. در وضعیت کرونا در دنیا تحولات عظیمی صورت گرفت و مدل کسب وکار نظام بانکی در پساکرونا تغییر کرده است. معمارنژاد با اعلان اینکه در اقتصاد کشور نیاز به این داریم که به سمت هوشمندی حرکت نماییم، اظهار داشت: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی می گوید، شیوع ویروس کووید ۱۹ پنج سال تجارت الکترونیک را در دنیا جلو انداخته و ارزش شرکت های برتر فناوری اطلاعات در دنیا و آمریکا، فقط ۳۴۰۰ میلیارد دلار، پس از کرونا افزایش یافته است. معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد همین طور از افزایش ۲۵ درصدی تعداد کاربران فعال در بانکداری دیجیتال، افزایش ۲۰۰ درصدی ثبت نام در اپلیکیشن های موبایلی در سراسر دنیا آگاهی داد و افزود: ۳۵ درصد از مشتریان نیز استفاده از بانکداری آنلاین را بعد از کرونا گسترش دادند و حتی بخش هایی از جامعه مثل سالمندان که فکر نمی کردیم از ابزارهای هوشمند استفاده کنند نیز به آن روی آوردند. وی با اعلان اینکه سال قبل ۷۹ درصد تراکنش ها در بانک ملی غیر حضوری بوده که این رقم در خاتمه ماه گذشته به ۹۲ درصد بالا رفته است. دقیقاً دو سال پیش، در چنین ایامی، سندی به نام تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال در امتداد اقتصاد هوشمند را در وزارت اقتصاد تنظیم کردیم. در این نقشه راه، علاوه بر مدل کسب وکار، استفاده از تکنولوژی های جدید و فرآیندها هم مورد توجه قرار گرفته اند، بدین سبب با این اقدامات، در این عرصه شاهد تحول عظیمی هستیم.

منبع: