سهم سرمایه گذاران خارجی رمزارز از برق غیریارانه ای چقدر است؟

مدیرکل دفتر امور طرح های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اظهار نمود: بر طبق اطلاعات سامانه، تعداد سرمایه گذاران غیرایرانی دراین زمینه در مقابل متقاضیان ایرانی ناچیز است، اما برمبنای اعلام وزارت نیرو، حدود ۴۵ درصد قراردادهای برق غیریارانه ای، معادل ۱۴۰ مگاوات در زمینه استخراج رمزارز، مربوط به سرمایه گذاران خارجی است.
علی رضا هادی در گفت و گو با ایسنا، درباره تعداد صدور جواز استخراج بیت کوین در کشور، اظهار داشت: صدور جواز تأسیس استخراج رمزارز از تاریخ ۲۸ آبان ماه سال قبل در سامانه بهین یاب آغار شده و تا حالا ۱۳۸۰ فقره جوازتأسیس صادر گردیده است تا متقاضیان بتوانند زیرساخت های موردنیاز مانند زمین، ساختمان، برق و… را فراهم نموده و تجهیزات لازم را خریداری کنند و بعد از آن با دریافت پروانه بهره برداری، امکان شروع فعالیت مجاز داشته باشند. هم اکنون هیچ یک از متقاضیان پروانه بهره برداری دریافت نکرده اند.
وی همین طور درباره کشورهایی که در زمینه استخراج بیت کوین در ایران فعالیت می نمایند، اظهار نمود: فقط دارندگان شناسه ملی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) امکان دریافت مجوز در سامانه را دارند و برمبنای دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارز مورخ ۲۸ آبان سال قبل وزارت متبوع، اشخاص غیرایرانی در قالب اشخاص حقوقی امکان سرمایه گذاری دارند. بر طبق اطلاعات سامانه، تعداد سرمایه گذاران غیرایرانی دراین زمینه در مقابل متقاضیان ایرانی ناچیز است. البته برمبنای اعلام وزارت نیرو، حدود ۴۵ درصد قراردادهای برق غیریارانه ای (با نرخ متوسط ۹۶۵۰ ریال برای هر کیلووات-ساعت)، معادل ۱۴۰ مگاوات در زمینه استخراج رمزارز، مربوط به سرمایه گذاران خارجی است.
برای مقایسه ابعاد این عدد با مقدار مصرف برق کشور باید اظهار داشت که در ایام تابستان سال جاری که اوج مصرف برق است، رکورد روزانه مصرف برق بیش از ۵۳ هزار مگاوات بوده است.
نرخ برق تولید بیت کوین ۷ تا ۱۴ برابر نرخ برق صنعتی
بگفته مدیرکل دفتر امور طرح های وزارت صمت نرخ برق غیریارانه ای بر طبق مصوبه هیأت وزیران به شماره ۵۸۱۴۴/ت۵۵۶۳۷هـ در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸به نرخ متوسط صادراتی در نظر گرفته شده که بر طبق محاسبه وزارت نیرو بطور متوسط ۹۶۵ تومان برای هرکیلوات-ساعت است و بیش از ۱۴ برابر نرخ برق صنعتی است. البته تخفیفات تعرفه ای فنی نظیر ولتاژ اتصال و تخفیف مصرف در ماه های غیرگرم نیز توسط وزارت نیرو اعمال می شود که نرخ را در هشت ماه غیرگرم، به حدود ۴۸۰ تومان (بیش از ۷ برابر نرخ برق صنعتی) می کاهد. همه مصرف کنندگان شامل ایرانی و غیرایرانی مشمول پرداخت این نرخ غیریارانه ای هستند.
این مقام مسئول در ادامه با اعلان اینکه متقاضیان استخراج رمز ارز در سراسر کشور جواز تأسیس دریافت کرده اند، اظهار داشت: در استان های خراسان رضوی ۲۵۱ فقره (۱۸ درصد کل جوازها)، تهران با ۱۴۸ فقره(۱۱ درصد کل جوازها)، زنجان با ۱۰۹فقره (۸ درصد کل جوازها)، آذربایجان شرقی ۱۰۸ فقره(۸ درصدکل جوازها) آذربایجان غربی ۹۵ فقره (۷ درصدکل جوازها) جواز تأسیس صادره شده است.
هادی درباره انتقاداتی که نسبت به سختی شرایط دریافت مجوز تولید بیت کوین مطرح شده، نیز اشاره کرد: صدور مجوز استخراج رمزارز به صورت کاملاً الکترونیکی و بوسیله سامانه بهین یاب با سهولت در حال انجام می باشد و هیچ نوع محدودیت و یا دشواری دراین زمینه وجود ندارد و از آذر ۱۳۹۸ تا حالا ۱۳۸۰ فقره جوازتأسیس در سامانه صادر شده و همچنان ادامه دارد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، به دنبال قطع گسترده برق در چند کلانشهر ایران در هفته گذشته، گزارش هایی از حضور چینی ها برای استخراج بیت کوین در ایران انتشار یافته و این گمانه زنی مطرح شده که یکی از دلیلهای قطعی گسترده برق امسال افزایش چشم گیر استخراج رمزارزها به صورت قانونی و غیرقانونی می باشد. بدین سبب در ایام اخیر اخباری از برخورد با تعدادی از ماینرهای غیرمجاز منتشر و همین طور اعلام گردید که در امتداد مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی با استخراج کنندگان رمز ارز مجاز مذاکره شد تا در این زمان فعالیت خودرا متوقف کنند و در این راستا فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز چینی هم متوقف گردید.
هر چند قطع برق منازل مسکونی به گستردگی هفته گذشته ادامه نیافت، اما همچنان برق مشترکان پرمصرف و حتی واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی در ساعاتی از روز قطع می شود. با این وجود تا حالا توضیح قانع کننده ای درباره چرایی قطع برق اعلام نشده است.