قالیباف اصل: وزیر اقتصاد بیشتر از فعالان بازار دلش برای بورس می تپد

رئیس مستعفی سازمان بورس با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد بیشتر از فعالان بازار سرمایه دلش برای بورس می تپد، اظهار داشت: مردادماه سال جاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شد.
به گزارش اجاره به نقل از مهر، حسن قالیباف اصل بعدازظهر امروز در مراسم تودیع خود و معارفه رئیس جدید سازمان بورس که با حضور وزیر اقتصاد در حال برگزاری است، با تشکر از اعتماد وزیر اقتصاد به وی اظهار داشت: ایشان بیشتر از فعالین بازار سرمایه دلشان برای بورس می تپد. وی اظهار داشت: ورود من به بورس با آزاد سازی سهام عدالت و عرضه صندوق های ETF دولتی و ورود پرحجم سرمایه گذاران جدید به بورس همزمان بود. وی افزود: به واسطه رشد نقدینگی و تورمی که تجربه شد، مردادماه سال جاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شد. قالیباف اصل عنوان کرد: ما هیچ وقت چنین تجربه ای را در بازار سهام نداشتیم.
قالیباف اصل رئیس سابق سازمان بورس اظهار داشت: انتشار اوراق بدون ضمانت بانکی پارسال جمعاً هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم سال جاری به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی اضافه کرد: افزایش سرمایه شرکت ها هم از امور مهمی بود که مورد پیگیری قرار|گرفت و با وجود اینکه پارسال جمعاً ۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت ها بود، این رقم در ۱۰ ماهه اول سالجاری به ۶۷ هزار میلیارد تومان رسید.
قالیباف اصل خاطرنشان کرد: طرح شرکتهای سهامی عام پروژه هم در دوره ریاست اینجانب مورد پیگیری قرار|گرفت و هم اکنون چند تقاضا برای تأمین مالی پروژه ها در سازمان بورس داریم که به نظر بنده در آینده کمک زیادی به تأمین مالی پروژه های تولیدی خواهد نمود.
رئیس سابق سازمان بورس تاکید کرد: ارزش صندوق های سرمایه گذاری پارسال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود که سال جاری به ۴۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. با عنایت به تاکید برخی کارشناسان به ورود غیر مستقیم سهامداران به بورس، در ابتدای سال تنها دو میلیون نفر سهامدار یونیت ها بودند که سال جاری به ۱۰ میلیون رسیده است.
وی افزود: تعداد سبدگردان ها از بدو ایجاد آنها از آغاز سال ۱۹ عدد بود اما سال جاری ۴۰ سبد مجوز سبدگردان از سازمان بورس گرفتند. این نشان داده است سازمان بورس در این شرایط هم به دنبال توسعه نهادی بوده است.
قالیباف اصل تصریح کرد: یک اقدام مهم در دوره ریاست من، تقویت صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار بود. دستورالعمل بازارگردانی سال ۸۹ بوجود آمد اما شرکت ها از آن استقبال نمی کردند. با مصوبه شهریور سال جاری، تمام شرکت ها ملزم به ایجاد سبدگردان شدند و ارزش دارایی آنها به ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است و الان هم جای رشد دارد.
رئیس سابق سازمان بورس بیان نمود: نهادهای بازارگردان به بازار تعادل می دهند. در بازار گاهی سهم یک ماه در صف خرید و یا صف فروش بود اما سال جاری شاهد این مورد نبودیم و سهامدار می توانست سهم خویش را بخرد و یا بفروشد.
وی خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که امسال انجام شد، کاهش کارمزد بازار سرمایه بود. کارمزد امسال حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد که ۲۰ درصد آن که سهم دولت بود به کلی حذف شد. احیای ETF ها همچون اقدامات دیگری بود که انجام شد. این کار سبب می شود اطلاعات مهم در اختیار قرار گیرد و کشف قیمت بهتری در بازار سرمایه صورت گیرد. از اواخر بهمن، شرکت ها مجبورند ETF هایشان را اعلام کنند.
قالیباف اصل اظهار داشت: برخی بحث ها پیرامون بورس، بحث های بنیادی است اما متأسفانه سازمان درگیر بحث های روز بازار مانند شاخص و قیمت می شود. اینها بحث سازمان نیست و متخصصین نهاد ناظر باید به کارهای بنیادی فکر کنند.
رئیس سابق سازمان بورس در تشریح اقدامات دیگر انجام شده در دوران مسئولیتش عنوان کرد: معمولاً در دنیا سرمایه گذار واجد شرایط تعیین می کنند. ما هم سال جاری در شرکت فرابورس، دو بازار قرمز (شرکت هایی که احوال خوب ندارند) و هدف (برای شرکتهای جدید و دانش بنیان) را تعیین کردیم که قواعد آنها با بازارهای دیگر متفاوت می باشد و امیدوارم فرابورس آنرا ادامه دهد.
وی اضافه کرد: برای ورود سرمایه گذاران جدید به بازار گفتیم که سرمایه گذار جدید باید سه سطح داشته باشد. اولاً فرصت شش ماهه ای برای مطالعه به او می دهیم که این اقدام آماده راه اندازی است. پروژه پروفایل سرمایه گذار را هم برنامه ریزی کردیم که این کار توسط کارگزار انجام می شود. به این صورت که کارگزار باید به سرمایه گذار در زمان مختلف به درستی راهنمایی کند.
قالیباف اصل اظهار داشت: آزادسازی سهام عدالت پس از چهارده سال، احراز هویت غیرحضوری، مجامع الکترونیک هم از دیگر اقدامات مهم در این دوره بود.
رئیس سابق سازمان بورس افزود: پرداخت سود سهام از سجام هم در این دوره عملیاتی شد که هم اکنون این اتفاق برای صد شرکت بورسی افتاده است و مردم برای دریافت سود خود نیازی به رجوع به بانک ها ندارند. در حوزه فنی با هنگ هایی روبرو بودیم اما بازحمت همکارانمان سرعت سیستم ها افزایش یافت که سبب حل مشکل کندی سیستم شد.
وی در انتها تصریح کرد: تفاهم هایی را با معاونت اجتماعی حوزه قضائیه داشتیم که بستر عدالت تأمینی ایجاد شود که هم اکنون فعال شده و تخلف یک الی دو پرونده به آنجا ارجاع شده است.