صادرات ۷۷۰ میلیون دلاری شرکتهای پارکی، موفقیت در فروش ۱۵ هزار میلیاردی محصولات دانش پایه

اجاره: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از صادرات ۷۷۰ میلیون دلاری شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری از سال ۹۱ تا ۹۶ خبر دادو اضافه کرد:  بازار محصولات دانش بنیان به وسعت بازارهای جهانی است و لازم است توانمندی های داخلی در حوزه های بین المللی معرفی شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا دکتر مسعود برومند در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان در دنیا عمر طولانی ندارد، اظهار نمود: باآنکه اقتصاد دانش بنیان دارای ادبیات ساده ای است، ولی پیچیدگی هایی بخصوص در حوزه های انسجام بخشی میان همه عوامل و سرمایه گذاری در زمینه توسعه خلاقیت دارد.
وی افزود: از این رو شاهد حضور شرکتهای کوچک و بزرگ در مراکز علمی و تحقیقاتی هستیم، به گونه ای که در سال ۹۱ تعداد ۱۳۱ مرکز رشد در کشور بوجود آمد که این تعداد در سال ۹۵ به ۱۷۴ و در انتها سال ۹۶ به ۱۹۳ مرکز افزایش یافت.
برومند با بیان این که تعداد پارک های علم و فناوری از ۳۳ پارک به ۴۳ پارک در سال ۹۵ افزایش پیدا کرد، اظهار نمود: در این پارک ها ۱۹ هزار واحد فناور تولید شده، ضمن آنکه ۴۲ هزار نفر در این واحدها مشغول به فعالیت هستند.
معاون فناوری وزیر علوم میزان فروش شرکت های مستقر در پارک ها را در سال ۱۳۹۱، ۱۷۱ میلیارد تومان ذکر کرد و خاطرنشان کرد: میزان فروش در سال ۱۳۹۷ تابحال به بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان بالغ شده است.
برومند تعداد علام تجاری ثبت شده در سال ۹۲ را ۴۳ مورد دانست که این تعداد در سال ۹۶ به ۳۷۷ مورد رسیده است و افزود: میزان صادرات این شرکت ها از سال ۹۱ تا آخر ۹۶ بالغ بر ۷۷۰ میلیون دلار شده است و در خلال این مدت ۱۵ هزار میلیارد تومان فروش رخ داده است.
این مقام مسوول، میزان سرمایه گذاری برای تولید شغل در پارک ها را ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان عنوان نمود و با اشاره به اینکه این میزان در صنایع سنتی بسیار بیشتر است، افزود: با این اعداد باید بپذیریم که یکی از راهبردهای اصلی کشور توسعه کسب وکارهای کارآفرینی و تجاری سازی فناوری است و ما هم در وزارت علوم به این امر قائلیم.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به برگزاری سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری و مناطق نوآوری (IASP 2018) برگزاری آن را فرصتی برای توسعه تعاملات بین المللی دانست و اضافه کرد: بازار شرکت های دانش بنیان به اندازه جهان است و در شرایط امروزی این رویداد بهترین فرصت برای معرفی توامندی های داخلی است.