مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خبر داد مذاکره برای خرید هواپیمای ایرباس و امبرائر

اجاره: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از موافقت اصولی به منظور راه اندازی ایرلاین در چابهار آگاهی داد و اعلام نمود: بزودی عملیات اجرایی احداث فرودگاه مسافری در چابهار آغاز میگردد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، عبدالرحیم کردی در نشستی خبری که ظهر امروز برگزار گردید با بیان این که احداث فرودگاه مسافری در چابهار امری بسیار مهم و حیاتی می باشد، اظهار نمود: هم اکنون وضعیت فرودگاه مسافری در چابهار مناسب نمی باشد و به سبب واقع شدن در محل فرودگاه نظامی امکان توسعه دشوار و محدود به قوانین و مقررات است، اما در انتهای باند آن ۲۵۰ هکتار زمین را از نیروی هوایی خریداری نموده ایم و طراحی ترمینال مسافری جدید صورت گرفته و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز میگردد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این فرودگاه کارگو که دو سال قبل جانمایی شده بود و در فاصله ۶۰ کیلومتری چابهار قرار دارد هم اکنون توجیه عملیاتی پیدا کرده تا بتوانیم حمل و نقل هوایی را با عنایت به این که یکی از خاصیت های چابهار تبدیل شدن به هاب حمل و نقل در منطقه است، اضافه نماییم تا بدین ترتیب در منطقه چابهار همزمان شاهد توسعه حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه همین طور از موافقت اصولی جهت راه اندازی ایرلاین در چابهار آگاهی داد و اعلام نمود: علاوه بر این در حال مذاکره جهت خرید هواپیماهای ایرباس و امبرائر هستیم اما باید بدانید که نمی توانیم به صورت مستقیم با عنایت به شرایط تحریم این هواپیماها را خریداری نماییم و باید برای استفاده از این مدل هواپیماها، هواپیمای دست دوم خرید کنند. برنامه ما برای نوروز سال قبل بود، اما به سبب شرایط به وجود آمده این مساله به تعویق افتاده و امیدواریم در آینده شاهد پیشبرد امور در این راستا باشیم.
کردی در ادامه با اشاره به وضعیت سرمایه گذاری در این منطقه اشاره کرد: اولویت ما نه چین و نه هندوستان است بلکه اولویت اصلی ما ایران است و بازیگر اصلی در چابهار کشوری جز ایران نیست و اگر بخواهیم به سمت یک یا دو کشور سوق پیدا نماییم منافع اصلی خودمان را با منافع آنها گره زده ایم. ما باید بتوانیم منافع کشورهایی نظیر ژاپن و کشورهای اروپایی را درگیر چابهار نماییم.
وی با بیان این که طی دو سال جاری رقمی معادل ۳۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار مدنظر قرار گرفته است، در مورد قراردادهای جدید سرمایه گذاری در این منطقه اعلام نمود: در ارتباط با شهرک دارویی و پتروشیمی با چینی ها و درباب شیلات با ژاپنی ها و کشورهای فرانسه و ژاپن مذاکراتی را انجام داده ایم و امیدوار هستیم بتوانیم قراردادهای مربوطه را به سرانجام برسانیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد با اشاره به این که بر طبق سند توسعه شرق و سند توسعه سواحل مکران چابهار نقطه تلاقی این دو سند به شمار می آید، اظهار نمود: چابهار سوآپ توسعه محور شرق و جدی ترین کانون سواحل مکران است.
کردی اضافه کرد: توافق نامه چابهار بین هندوستان، افغانستان و ایران منافع منطقه ای و بین المللی را به چابهار گره زده و موجب میگردد این منطقه در مسیری آرام حرکت توسعه ای خودرا دنبال کند.
وی با اشاره به این که استفاده از ظرفیت ترانزیتی چابهار یکی از اهداف این منطقه است، اظهار نمود: پروژه راه آهن از چابهار تا زاهدان در هشت کارگاه در حال پیشبرد است و ۶۵ درصد تا ایرانشهر پیشرفت فیزیکی داشته و از ایرانشهر تا چابهار ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه می باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد همین طور با بیان این که هم اکنون ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسیده و مقرر است این ظرفیت به ۸۵ میلیون تن افزایش یابد، اظهار داشت: از چابهار تا سرخس خط جاده ای مدنظر قرار گرفته است و توجه به شقوق مختلف حمل و نقل از اهداف توسعه چابهار تلقی میگردد و علاوه بر این آزادراه چابهار به خروجی شهر و کنارک رو به اتمام بوده و انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی تا آخر سال این پروژه را مدنظر قرار دهد.
کردی همین طور اشاره کرد که برمبنای برنامه زمان بندی صورت گرفته سازمان بنادر و دریانوردی قرار بر این است که تا آخر سال میلادی تحویل موقت فاز ۱ بندر شهید بهشتی صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در ادامه درباب اقدام تروریستی صورت گرفته در منطقه آزاد چابهار، بیان کرد: با عنایت به بدخواهان کشور که قصدشان لطمه به نظام و اقتدار ایران است، چابهار نقطه بسیار مهم و استراتژیکی به شمار می آید و عده ای قصد دارند هم اکنون که این منطقه از تحریم ها معاف شده چهره آنرا ناامن جلوه دهند.
وی ادامه داد: اما نکته ای که باید به آن اشاره نمود این است که همواره همزمان با چنین اتفاقاتی شاهد احداث ترس و ناامنی در منطقه هستیم، اما این دفعه نه تنها چنین اتفاقی رخ نداده بلکه بار امنیتی حادثه کم بود و چنین اقدامات کور و بی هدفی نه تنها اثرگذار نیست، بلکه مانع توسعه چابهار نمی گردد.