درآمد ۱۸ درصد شاغلان خراسان شمالی کفاف زندگی را نمی دهد

اجاره: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی از اشتغال ناقص ۱۵ تا ۱۸ درصدی در این استان آگاهی داد.
مجید پور عیسی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اضافه کرد: اشتغال ناقص به معنای آن است که افراد شغل دارند اما درآمد حاصل از آن کفاف مایحتاج زندگی آنها را نمی دهد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم این استان به شغل کشاورزی مشغول به کار هستند، اضافه کرد: این فعالیت در این استان به صورت سنتی انجام می شود و همین امر یکی از اشکالات اساسی به حساب می آید. در این استان ۶ برابر مراتع، دام وجود دارد و هنوز نمی دانیم که به دنبال توسعه پایدار باشیم و یا اشتغال زایی با این شکل سنتی.
وی با تصریح بر اینکه نمایش خدمات برتر در این استان وجود ندارد، اظهار نمود: صنایع مادر در این استان وجود دارد اما ناکارآمدی در آن موج می زند.
این مقام مسئول اظهار نمود: خیلی از وقت مسئولان استان در حوزه صنایع، صرف آن می شود که تلاش شود همین اشتغال اندک موجود در آن باز گرفته نشود. برمبنای سرشماری سال ۹۵ ریال حدود ۳۰ هزار بیکار مطلق در این استان وجود داشته است.
قبل از این محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در نشست خبری استانداران ادوار این استان اظهار کرده، نرخ مشارکت در این استان در روستاها بالاتر است و نیروهای مولد در روستاها وجود دارند.
وی اشاره کرد: بطور قطع یکی از نداشته های خراسان شمالی خصوصاً در صنعت بنگاه های خرد و متوسط است، بدین سبب مسیری که استانداران پیشین طی کرده بودند مسیر درستی بوده و ما باز باید به سمت توسعه مشاغل خرد و متوسط در این استان برویم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه مشکل دو صنعت لوله گستر و فولاد در شهرستان اسفراین را چگونه حل خواهید کرد، اظهار داشت: مشکل اصلی این دو صنعت، دولتی بودن آن است و همین امر سبب شده تا واحدی همچون لوله گستر برای پیدا کردن بازار تلاش نکند و به همین علت است که الان با ظرفیت بسیار اندک در حال فعالیت است.
شجاعی اشاره کرد: اگر این واحد تولیدی در دست بخش خصوصی بود آیا بخش خصوصی اجازه می داد تا این واحد با ظرفیت ۱۵ درصد فعالیت کند؟
وی اشاره کرد: قرار بر این شد تا برنامه ریزی های لازم برای توسعه تولید و فروش صورت گیرد و از طرف دیگر صحبتی باز با شرکت نفت صورت گیرد تا بخشی از محصولات را خریداری کند تا ظرفیت تولید به ۴۰ تا ۵۰ درصد برسد.
استاندار خراسان شمالی اشاره کرد: سند توسعه نشان داده است که در کدام بخش هزینه شود و این سند در این استان در حال آماده شدن است و یک ریال باز برای تهیه آن هزینه نشده است.