معافیت ۵۰ درصدی مالیات واحدهای تولید استان های سیل زده

اجاره: وزیر صنعت، معدن و تجارت از معافیت ۵۰ درصدی مالیات واحدهای تولید استان های سیل زده آگاهی داد و اظهار داشت: میزان لطمه ها بسیار متفاوت می باشد و این میزان به نوع محصولات بستگی دارد، اما خیلی از واحدها مواد اولیه شان را از دست داده اند. البته ما با تمام قوا تلاش می نماییم که تمام واحدها کمترین لطمه را ببینند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، به نقل از شاتا، رضا رحمانی در بازدید از شهرک صنعتی آق قلا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در نخستین روزهای سیل استان های مازندران و گلستان که فرمودند نیروهای مسلح تمام امکانات خودرا پای کار بیاورند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری با این پیام امید را به جامعه سیل زده آوردند. همین طور حضور رئیس جمهور در روز جمعه در استان خوزستان، اقدامات سازمان های هلال احمر و مدیریت بحران، فرمانداران و استانداران و تمامی مسئولین نشان از دغدغه آنها برای رفع مشکلات پیش آمده دارد.
وی با بیان این که مردم خود جوش به میدان آمدند، اضافه کرد: روز اول به مسئولین استان مازندران و تمام استان ها ابلاغ کردم، در درجه اول به کمک مردم بیایند. چون در آن روزها نخستین دغدغه این بود که مردم لطمه کمتری ببینند. اینکه با کمک همه تلفات انسانی کم شد جای تشکر دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبات اخیر دولت برای صنوف اظهار نمود: مصوباتی که در این باره داده شد، از تمام حوادث مشابه خیلی بیشتر بوده است. دولت به این مسئله نگاه تسهیل گری دارد. البته تابحال درباب صنعت مصوبه ای داده نشده است. مصوبات تابحال حول محور مردم، کشاورزی، اصناف و اقدامات ضروری بوده است. اطمینان داشته باشید تا شروع به کار شهرک صنعتی آق قلا پیگیر مشکلات واحدهای تولیدی هستم.

رحمانی افزود: دولت برای مصوبات حوزه صنعت منتظر تکمیل گزارشات است. در این خصوص شهرک آق قلا را داریم که صد درصد لطمه دیده است. شهرک های دیگری هم داریم که لطمه های جزئی دیده اند، ولی در این شهرک واحدها بیشتر لطمه دیده اند.

ضرورت حفظ تولید
وی افزود: وزارت کشور با همکاری فرمانداری ها و استانداری ها گزارش خوبی نمایش داده است. مطمئن باشید همه ما وظیفه داریم تولید را حفظ و حمایت نماییم و بنا بر این است که امروز اینجا هستم. دولت تا کنون اقدامات خوبی داشته است و بطور حتم تا آخر کار در کنار شما خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که امسال، سال پشتیبانی از تولید است، اضافه کرد: برنامه های پیشین با اقدامات کنونی هم سویی دارد. در این شهرک واحدهای خوبی داریم. ولی اگر در این شرایط پشتیبانی از این واحدها نبود، شاید در بهترین شرایط می توانستند پس از ۱۳ فروردین شروع به کار کنند، ولی با کمک دیگران و همت خودشان امروز کار را شروع کردند.
رحمانی افزود: در استان گلستان واحدهای خوبی داریم. سال قبل میانگین افزایش مصرف برق صنعتی در کل کشور بیشتر از ۷ درصد، ولی در گلستان بالای ۳۰ درصد بوده است و این مسئله نشان داده است استان گلستان از نظر صنعتی ظرفیت خوبی دارد. محصولات بیشتر واحدها صادراتی است و باید از این ظرفیت ها استفاده نمائیم.
وی با بیان این که خیلی از واحدها بیمه نبودند، اظهار داشت: میزان لطمه ها بسیار متفاوت می باشد و این میزان به نوع محصولات بستگی دارد. بعنوان مثال پودر لباسشویی اگر آب بخورد صد در صد از بین می رود. خیلی از واحدها مواد اولیه شأن را از دست داده اند. البته ما با تمام قوا تلاش می نماییم که تمام واحدها کمترین لطمه را ببینند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه این شهرک از نظر زیر ساختی باید ایمن سازی شود تا دیگر شاهد چنین اتفاق هایی نباشیم، اظهار داشت: باید در ساخت واحدهای جدید ضوابط فنی و ساخت و ساز به گونه ای باشد که واحدها در چنین اتفاقاتی حداقل خسارت را ببینند. برای رفع این مشکلات تا جایی که بتوانیم از مصوبات دولت کمک می گیریم و اگر دولت نتواند کمک نماید از منابع خودمان هزینه می نماییم تا در سیل های دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
رحمانی با اشاره به اینکه از روز اول حادثه در این دو استان تمام استان ها آغاز به جمع آوری و ارسال کمک کردند، عنوان کرد: البته ۲۶ استان دیگر خودشان هم درگیر سیل شدند، اما در ایام اول با اتاق اصناف تهران، اصفهان، همدان، البرز، هرمزگان، مرکزی، قزوین و … برای کمک هماهنگ کردیم.

کمک اتاق بازرگانی
وی با بیان این که فقط اتاق بازرگانی ایران ۳۰۰ میلیون تومان از منابع خودش به اتاق بازرگانی گرگان کمک کرد، اشاره کرد: ما علاوه بر وظیفه اصلی خودمان در صنعت، معدن و صنوف یک وظیفه اجتماعی هم داریم. در بازدیدها یکی از واحدهای لطمه دیده که تولید کنسرو داشت گفت روز اول کنسروهایی که در انبار داشته را بین مردم توزیع کرده است. ماشین آلات معدنی از روز اول به خصوص در استان مازندران به کمک آمدند. یکی دیگر از واحدها در همین شهرک لطمه دیده ۵۰۰ میلیون تومان کمک کرده است. همین الان هم بعضی از واحدها پیگیر چگونگی کمک مؤثر هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که باید در کنار این کمک ها اقدامات فرهنگی هم صورت گیرد، اضافه کرد: کمک ها باید با هماهنگی و برنامه ریزی باشد تا کسانی که قصد کمک دارند بدانند چه اقلامی ارسال نمایند. البته خوشبختانه در این حادثه هماهنگی ها تابحال خوب بوده و با اینکه ۲۶ استان درگیر سیل بودند، در بازار، تأمین نان و … با مشکلی مواجه نشدیم.
رحمانی افزود: مردم درخواست لوازم خانگی و فرش داشتند. از دوستان خواستم کمک ها را به این سمت ببرند تا بتوانیم نیاز اصلی مردم را تأمین نماییم.
وی با تشکر مجدد از مقام معظم رهبری درباب نام گذاری سال جدید با عنوان «رونق تولید» اظهار داشت: این نام گذاری و کوشش برای حفظ تولید فضای مناسبی برای ما به وجود می آورد تا کلان تر وارد حل این مسائل شویم. چونکه راهکار حل مشکلات کنونی ر ونق تولید است.

تنظیم بازار با رونق تولید
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر بخواهیم بازار تنظیم شود، باید تولید را رونق دهیم. در قسمت هایی که تولید بهتری داریم در بازار هم مشکلی نداریم. قسمت هایی که به واردات وابسته است گرفتار مشکل هستیم. اشتغال هم که دغدغه همه است به رونق تولید وابسته است. در این شهرک صنعتی ۳۰۰۰ نفر اشتغال دارند. توسعه مناطق، درآمد و معیشت مردم و … تحت تأثیر تولید است.
رحمانی با اشاره به اینکه امسال در چند لایه برنامه ریزی کردیم معادن، صادرات و صنایع خاص را توسعه دهیم، عنوان کرد: در بعضی از صنایع مثل پوشاک، صنایع دریایی، لوازم خانگی و … ظرفیت های نهفته داریم که قابلیت بسیاری دارند.
وی با تاکید بر این که طبق مصوبات اخیر واحدهای تولیدی مناطق سیل زده امسال ۵۰ درصد از مالیات معاف هستند، اظهار داشت: ما ظرفیت های خوبی داریم و مردم هم پای کار هستند. اطمینان داشته باشید تا این شهرک شروع به کار کند، بطور حتم پیگیر مسائل خواهیم بود. ما بعنوان وکیل مدافع شما تمام این موارد را پیگیر هستیم و دولت هم در کنار شما است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درانتها با تشکر از صبر، شکیبایی و همراهی مردم گلستان اظهار داشت: این بحران ها تمام می شود، ولی برخی از اتفاقات مثل توزیع کنسرو توسط واحد تولیدی لطمه دیده در ذهن ها می ماند. مردم گلستان در این بحران نشان دادند که سطح همکاری، نجابت، وحدت، همدلی و صبر خیلی بالایی دارند.