رئیس سازمان عشایری: سیلاب ۱۷۲ میلیارد تومان به عشایر خسارت وارد کرد

اجاره: رئیس سازمان امور عشایری اظهار داشت: تا اختتام نهمین روز از فروردین ماه ۹۸ برآورد خسارات سیل در ۱۲ استان برای عشایر ۱۷۲ میلیارد تومان بوده است.

کرمعلی قندالی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه برآورد خسارات سیل تا اختتام روز نهم فروردین ماه ۹۸ در ۱۲ استان توسط کارشناسان ما صورت گرفته است، بیان کرد: تابحال خسارتی معادل ۱۷۲ میلیارد تومان به عشایر محاسبه شده که قسمتی از آن تلفات و خسارات دام است.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر تلفات دام سیل روزهای اخیر در سطح ۱۲ استان کشور به سه بخش دیگر باز خساراتی وارد کرده است، بیان کرد: این سه بخش راه ها، زیرساخت های مورد نیاز عشایر و اطراق گاه ها هستند.
رئیس سازمان امور عشایری بیان کرد: تمام اسناد خسارات سیل روزهای گذشته جمع آوری شده و به ریاست سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است.
قندالی با اشاره به اینکه مصوبه هیئت دولت در استان گلستان برآورد پرداخت خسارات به عشایر و روستاییان کشور را محاسبه و تعیین کرده است، بیان کرد: طبق مصوبه هیئت دولت برای هر رأس دام ۵۰۰ هزار تومان بلاعوض و ۵۰۰ هزار تومان وام ارزان قیمت و برای هر رأس دام سنگین سه میلیون تومان بلاعوض و سه میلیون تومان وام ارزان قیمت پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: برای محل نگهداری دام و اطراق گاه ها باز مبالغی در نظر گرفته شده که برای پرداخت به مردم آماده می شود.
رئیس سازمان عشایری کشور با اشاره به اینکه مصوبه هیئت دولت برای تمام استان های کشور یکسان است، بیان کرد: علاوه بر این مصوبه، سازمان های امدادی مانند هلال احمر باز اقداماتی را صورت داده که برای مثال توزیع پتو، مواد غذایی و … از استان های مجاور به استان های سیل زده ای مانند گلستان در زمره این اقدامات است.
قندالی با اشاره به اینکه سازمان عشایری باز در کنار مصوبه هیئت دولت برای پرداخت خسارات برای کسانی که بیشترین خسارات را دیده اند، ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه در نظر گرفته است، اشاره کرد: کسانی که گرفتار خسارات کمتر شده بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان وام خسارات دریافت می کنند.
وی درباره خسارات خشکسالی نیز، بیان کرد: قسمتی از خسارات ناشی از خشکسالی به مقوله تهیه نهاده های دامی ویژه تعلیف دام های عشایر باز می گشت که با اقدام خوبی که دولت صورت داد، ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقلامی مانند جو پرداخت گردید و ما توانستیم شاهد توزیع پنج هزار تن جو با قیمت مناسب ۱، ۵۵۰ تومان در میان عشایر باشیم.
رئیس امور عشایری با اشاره به اینکه بخش دیگری از خسارات ناشی از خشکسالی به دام ها باز می گشت، اظهار داشت: سازمان عشایری اهتمام کرده در امتداد مدیریت خسارات دام های عشایری طرح زنجیره تولید را اجرا نماید که ۲۰۰ میلیارد تومان در این قالب، به صورت تسهیلات ۱۰ درصد به عشایر نمایش شده تا بتوانند دام هایشان را به صورت پروار نگه دارند.
قندالی در پاسخ به سوالی با سوژه گردشگری عشایر نیز، بیان کرد: امسال در سطح کشور ۶۰۰ چادر در راه مسافران توسط عشایر با هدف تبیین سبک زندگی آنها و همین طور جذابیت های زندگی عشایری برگزار شده که استقبال خوبی باز از این چادرها صورت گرفته است.