برگزاری یک نمایشگاه سه ماهه در ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران می گوید نمایشگاهی برای عرضه کالاهای ایرانی از پنجم اسفند تا پنجم خرداد سال آینده برگزار می شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بعد از شیوع کرونا، در کنار کسب و کارها، فعالیتهای تولید و صادراتی که صدمه ای جدی دیدند، یکی از اصلی ترین صنایعی که نتوانست کار خویش را به شکل عادی ادامه دهد، صنعت نمایشگاهی کشور بود. هرچند این تجربه هم مانند دیگر محدودیت های ناشی از کرونا، صرفاً به ایران مربوط نبود و خیلی از دیگر کشورهای جهان هم تجاربی مشابه را به ثبت رساندند اما با عنایت به شرایط خاص اقتصادی که ایران در سالهای گذشته پشت سرگذاشته، بطور قطع بهره بردن از ظرفیت نمایشگاه ها برای عرضه و معرفی کالاهای ایرانی اهمیت فراوانی دارد.
در حدود یک سال گذشته، ستاد مقابله با کرونا، تنها در مدتی بسیار کوتاه، اجازه برگزاری حضوری برخی از نمایشگاه ها را عرضه کرده که آنها هم با دعوت از مراجعان و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شده اند. هرچند با آغاز واکسیناسیون کرونا، این امیدواری به وجود آمده که چاره ای برای برون رفت از شرایط فعلی پیدا شود اما به نظر می آید، لااقل این ویروس تا چند ماه آینده هم میهمان اقتصاد ایران خواهد بود و برای برگزاری نمایشگاه باید راهکارهایی جدیدی را دنبال کرد که یکی از آنها، برگزاری نمایشگاه مجازی است.
محمدرضا طلایی – عضو اتاق بازرگانی تهران – درباره برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگزاری نمایشگاه مجازی در ایام پیش رو، توضیح داد: اولین نمایشگاه مجازی ایران از ۵ اسفند سالجاری تا ۵ خردادماه سال آینده برگزار می شود. مهم ترین هدف برگزاری نمایشگاه مجازی ایران، فرهنگ سازی استفاده از ابزار فناورانه در کسب وکارهاست. ازاین رو به منظور آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی، زمان برگزاری نمایشگاه مجازی ایران به سه ماه افزایش یافته است. مطمئنا بعد از آغاز به کار نمایشگاه مجازی ایران، شرکتهای بیشتری برای حضور در این بستر علاقمند خواهند شد؛ چون که با عنایت به شرایط اقتصادی جهان و ایران، شرکتهای تولیدکننده، صادرکننده و حتی واردکننده به دنبال آن هستند که با کمترین هزینه محصولات و خدمات خویش را به مشتریان معرفی کنند. بنابراین یکی از مزایای نمایشگاه مجازی این است که هزینه تبلیغات و بازاریابی شرکت ها را می کاهد.
او ضمن اشاره به مزایای نمایشگاه مجازی اظهار نمود: محدودیت های مکانی و زمانی نمایشگاه های فیزیکی، در نمایشگاه مجازی وجود ندارد. از طرفی، بازار شرکت ها به واسطه این ابزار فناوری نوین توسعه می یابد. علاوه بر این، به علت افزایش مدت زمان برگزاری نمایشگاه، شرکتهای متقاضی حضور در بازار ایران یا علاقه مند به همکاری با شرکتهای ایرانی، مدت زمان بیشتری می توانند با شرکتهای ایرانی آشنا و وارد تعامل شوند.
به قول او، هزینه های حضور در نمایشگاه مجازی ایران با عنایت به افزایش مدت زمان برگزاری، بسیار مقرون به صرفه است. در مجموع رویدادهایی که در بستر فضای مجازی برگزار می شود، کم هزینه ترین مسیر برای توسعه بازارها در دنیا است.
طلایی هم چنین ضمن اشاره به لزوم فرهنگ سازی در این عرصه، اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه می تواند فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در توسعه کسب و کارها از افزایش دهد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با یادآوری اهمیت فضای مجازی در توسعه کسب و کارها اظهار نمود: هم اکنون شرکتهای زیادی از شبکه های اجتماعی بهره برده و محتوای دیجیتال تولید می کنند تا بتوانند اطلاعات کسب و کار خویش را به سرعت در اختیار جامعه مخاطبان قرار دهند. اما هنوز برای حضور در نمایشگاه های مجازی اطلاعات کافی ندارند. چونکه این رویداد، تجربه ای جدید در عرصه فضای مجازی کشور است.
او اضافه کرد: روزهای ابتدایی شروع به کار شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، کسب و کارها چندان به اهمیت حضور در این شبکه ها پی نبرده بودند. اما امروز تقرببا همه شرکت ها از این فضا برای توسعه کار خود با کمترین هزینه و مدیریت بیشتر بهره می برند.

منبع: