سعودی ها برای موقعیت دوبی دندان تیز کردند

اجاره: عربستان سعودی فشار بر شرکتهای بین المللی برای تغییر پایگاه منطقه ای خود در خاورمیانه و انتقال آن به ریاض را افزایش داده و چالش مستقیمی برای دوبی به وجود آورده است.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، خبرگزاری سعودی پرس گزارش داد دولت عربستان سعودی و موسسات دولتی در این کشور از شروع سال ۲۰۲۴ با شرکتهای خارجی که دفاتر خاورمیانه آنها در کشورهای دیگر منطقه است، قرارداد امضا نخواهند کرد. بگفته مقامات آگاه، هدف از این اقدام محدود کردن نشت اقتصادی و تقویت اشتغالزایی است.

زیاد دائود، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور بلومبرگ اکونومیکس در این زمینه اظهار داشت: این اقدام رقابت در بین شش عضو شورای همکاری خلیج فارس را نشان میدهد با این وجود دشوار می توان دید که چنین تصمیمی بطور کامل اجرا شود و انتظار تعدیل و معافیتهایی برای آن وجود دارد.

تصمیم اخیر عربستان سعودی، تازه ترین راهکار این کشور برای تشویق تقویت حضور شرکتهای خارجی در ریاض است تا از برنامه گسترده تنوع سازی اقتصادی این کشور بعنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان حمایت کند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی یک استراتژی ۸۰۰ میلیارد دلاری برای دو برابر کردن این شهر و تبدیل آن به یک قطب منطقه ای را طراحی نموده است. بااینکه اقدامات اولیه شامل مشوقهایی برای انتقال هاب منطقه ای شرکتهای خارجی به ریاض بوده اند اما تصمیم اخیر یک تهدید غیرمستقیم است و به شرکتها گوشزد می کند قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار را از دست می دهند مگر اینکه دفاتر منطقه ای خودرا جابجا کنند.

این تصمیم رقابت بر سر تجارت جهانی و نبوغ را نمایان می کند که با گشوده شدن اقتصاد عربستان از طرف محمد بن سلمان و رونمایی فرصتهای سرمایه گذاری شش تریلیون دلاری در یک دهه آینده، شدت گرفته است. شهر دوبی در امارات متحده عربی از مدتها پیش بعنوان یک قطب تجارت منطقه ای در همه عرصه ها از حمل و نقل تا بانکداری شناخته شده و متحد نزدیک عربستان سعودی است.

با این حال به چالش کشیدن دوبی راحت نیست. این امیرنشین همچنان مزیتهای بیشتری برای شرکتهای بین المللی در مقایسه با عربستان سعودی عرضه می کند.

گروهی متشکل از ۲۴ شرکت بین المللی شامل دیلویت، بچتل و پپسی ماه گذشته در کنفرانس سرمایه گذاری که از طرف صندوق رفاه دولتی عربستان سعودی برگزار شده بود، اعلام نمودند دفاتر منطقه ای خودرا به عربستان سعودی منتقل می کنند. با این وجود تعدادی از این شرکت قبل از این در عربستان سعودی دفتر داشتند و قصد دارند نام آنها را به دفاتر منطقه ای تغییر دهند و در عین حال حضورشان در دوبی را حفظ کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر این تصمیم با جدیت در سال ۲۰۲۴ اجرا شود، انگیزه قوی برای شرکتهای خارجی به وجود می آورد. مقامات دولتی به خبرگزاری SPA گفته اند سرمایه گذاران می توانند وارد اقتصاد عربستان شده یا به همکاری با بخش خصوصی ادامه دهند و این سیاست شامل دولت و نهادهای دولتی می شود.

منبع: