معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس مطرح کرد؛ فقدان تقسیم کار ملی برای مقابله با تحریم های بانکی

معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: با فقدان تقسیم کار ملی برای مقابله با تحریم های بانکی مواجه هستیم.
به گزارش اجاره به نقل از مهر، سید علی روحانی معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس امروز در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی» در نشست «سازوکارهای مالی مستقل از نظام دلاری در تجارت منطقه ای» ضمن اشاره به اهمیت گسترش روابط دراز مدت با کشورهایی که تمایل به توسعه تجارت با ایران دارند، تصریح کرد: ابتدا باید به این سؤال پاسخ داده شود که آیا اساساً یک کشور به دنبال روابط و تعاملات دراز مدت با ایران هست یا خیر؛ و در ادامه به این سؤال پاسخ داد که ظرفیت های تعاملات دراز مدت با چنین کشوری چیست؟
ایجاد مسیرهای مبادلات بانکی مستقل از دلار لازمه توسعه تجارت خارجی
روحانی با اشاره به اینکه ایران باید به دنبال راهکارهای بلندمدت در تبادلات بانکی با دیگر کشورهای جهان باشد، اظهار داشت: شواهد نشان از آن دارد که همسویی بلندمدت ایران تجارت با اروپا نیست و بلکه چین می تواند یک شریک تجاری بلندمدت برای ایران باشد. در عین حال توسعه تجارت ایران با چین و دیگر شرکای اصلی تجاری، نیازمند توسعه بسترهای تعاملات مالی است. با این تفسیر لازم است ایران مسیرهای مناسب رفع احتیاج به مبادلات بانکی مستقل از دلار را با همکاری چین و دیگر کشورهای منطقه توسعه دهد و حتی در صورت رفع تحریم ها هم نباید این راهکارها کنار گذاشته شود.
روحانی ایجاد مسیرهای مبادلات بانکی مستقل از دلار را لازمه توسعه تجارت خارجی ایران دانست و اضافه کرد: برای این هدف لازم است راهکارهایی مثل استفاده از ارزهای ملی و راه اندازی پیام رسان های مالی دو و چندجانبه در دستورکار قرار بگیرد.
فقدان تقسیم کار ملی برای مقابله با تحریم های بانکی
دکتر روحانی در ارتباط با نحوه مواجه با تحریم ها بیان نمود: نکته دیگر اینکه ایران باید یک مرکز برای رصد تحولات در ارتباط با اقدامات تحریمی دیگر کشورها خصوصاً آمریکا داشته باشد و پس از رصد همه جانبه اقدامات، سفارش های لازم را به دستگاههای اجرایی برای بی اثر کردن تحریم ها عرضه دهد؛ درحالیکه حالا چنین نهادی در کشور وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در ابتدا برای مواجه با تحریم ها ستاد مقابله با تحریم شکل گرفت. با آمدن دولت تدبیر و امید این ستاد عملاً غیرفعال شد. اما با ایجاد مجدد تحریم ها این ستاد در چارچوب ستاد مواجه با تحریم مجدداً فعال شد. نکته مهم در اینجا این است که این کار ویژه ها شأن قانون ندارند و متأسفانه نهادی برای رصد دائمی تحولات میدانی در کشور نیست. در ادامه شورایعالی هماهنگی سه قوا برای حل مشکلات اقتصادی که منشأ داخلی دارند تشکیل شد. نکته مهم این است که باوجود اینکه نهاد سازی انجام شده ولی متأسفانه تقسیم وظایف مشخصی بین این دو نهاد صورت نگرفته است.
معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس در پایان تصریح کرد: مرکز پژوهش های مجلس گزارشانی در مورد نحوه ی تعاملات و تقسیم وظایف بین این دو نهاد تهیه کرده است. اما در نهایت به این جمع رسیده شد که اراده ای برای حل مشکلات اقتصادی کشور وجود ندارد.
مذاکره بدون برنامه ریزی برای خنثی سازی تحریم ها بی نتیجه است
روحانی در انتها تاکید کرد، نباید بین مذاکره و کوشش برای خنثی سازی تحریم ها یک دوگان ایجاد شود، بلکه لازم است هر دو مسیر در کنار یکدیگر در دستورکار قرار بگیرد؛ با این توضیح که مذاکره بدون برنامه ریزی برای خنثی سازی تحریم ها بی نتیجه است و اتفاقاً همان مسئولینی که در جبهه خنثی کردن تحریم ها در حال تلاش هستند، همان ها باید مسیر مذاکرات را هم تعیین کنند.