عضو اتاق بازرگانی ایران تشریح کرد سرنوشت تحریم ها در دولت رئیسی چه می شود؟

به گزارش اجاره عضو اتاق بازرگانی ایران شرایط اقتصاد کشور در صورت باقی ماندن یا کنار رفتن تحریم های آمریکا در دولت سیزدهم را شرح داد.
بهرام شکوری در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: برای آنکه ما راهی برای برون رفت از شرایط فعلی در اقتصاد ایران پیدا نماییم، ابتدا باید شرایطی که در آن قرار داریم را به شکل جدی بسنجیم. این که اقتصاد و تجارت ما در سه سال قبل چه مشکلات و محدودیت هایی داشته و در صورت تداوم این شرایط با چه محدودیت های دیگر دست و پنجه نرم خواهد کرد، سوالات مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود.
وی ضمن اشاره به برخی مشکلات کلان به وجود آمده از جانب تحریم ها، بیان نمود: در سالهای گذشته ارتباط اقتصاد ما با سیستم بانکی جهانی محدود یا عملا میتوان گفت قطع شده است. تحت تأثیر چنین شرایطی نه تنها بخش خصوصی که حتی دولت هم بعد از صادرات برای بازگشت ارز حاصل از آن به کشور با مشکلات جدی روبه رو شده و پول های بلوکه شده قابل توجهی که در چند کشور مختلف باقی مانده نشانه ای از همین شرایط است.
عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ادامه دادن فعالیت اقتصاد کشور با شرایط فعلی کاری دشوار و بسیار پر هزینه خواهد بود، توضیح داد: هر چند بخش خصوصی در این سال ها کوشش کرد با حضور در بازارهای صادراتی و بازگشت ارز آن به کشور بعضی از نیازها را تأمین کند اما باید در نظر داشت که ادامه دادن اوضاع به این شکل عملا غیر ممکن است یا هزینه فراوانی خواهد داشت. بنابراین پیدا کردن چاره ای که بتواند ما را قدری از محدودیت های فعلی دور کند اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
شکوری با یادآوری سیاست های کلان اقتصادی کشور، اظهار داشت: ما در سالهای گذشته بارها بر ضرورت برنامه ریزی بر یک اقتصادی درون زای برون نگر تاکید کرده ایم. برای رسیدن به این هدف کلان از طرفی باید مقدمات تولیدی لازم فراهم گردد و از طرفی با حضور در بازارهای صادراتی، بازار فروش گسترده ای برای محصولات ایرانی فراهم گردد.
وی تصریح کرد: در چنین بستری هم به وجود آوردن روابط گسترده اقتصادی با دیگر کشورها، رفع موانع داخلی و پشتیبانی از تولیدکنندگان اولویت نخست کشور خواهد بود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تمامی وزرای پیشنهادی تیم اقتصادی دولت سیزدهم کار خویش را رسما شروع کرده اند.
ابراهیم رئیسی – رئیس جمهوری – در روز پایانی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اعلام نمود که دولتش مبحث رفع تحریم ها و تداوم مذاکرات را پیگیری خواهد نمود اما در عین حال سفره مردم را با این حوزه گره نمی زند.
اقتصاد ایران از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ با خروج یک طرفه ترامپ از برجام، تحت تحریم های بین المللی آمریکا قرار گرفت.

منبع: