با ابلاغ وزارت صمت؛ نصب شناسه کالا روی اقلام الکتریکی و الکترونیکی الزامی شد

اجاره: دستورالعمل اجرائی ثبت شناسنامه، گرفتن و نصب شناسه کالا برای گروه کالایی اقلام الکتریکی و الکترونیکی ابلاغ گردید.

به گزارش اجاره به نقل از وزارت صمت، دستورالعمل اجرائی ثبت شناسنامه، گرفتن و نصب شناسه کالا برای گروه کالایی اقلام الکتریکی و الکترونیکی از طرف محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور تجاری ابلاغ گردید.
ارائه ساختار شناسه کالا، ارائه راه حل ثبت شناسنامه، گرفتن و نصب شناسه کالا، تعریف پروسه اجرائی و تعیین اولویت ها از اهداف ابلاغ این دستورالعمل اجرائی بوده است.
کالاهای مشمول این ابلاغیه کلیه کالاهای الکتریکی و الکترونیکی هستند. بر این اساس تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان اقلام کالاهای مشمول، ملزم به ثبت شناسنامه و گرفتن شناسه کالا برای کلیه سطوح محصول تا انتهای زنجیره فروش و نصب شناسه کالا تا کوچک ترین سطح بسته بندی کالاهای خود هستند.
همچنین تمامی متقاضیان از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل باید جهت ثبت نام، احراز صلاحیت و انجام عملیات شناسه کالا به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند.
در این ابلاغیه همین طور گمرک نسبت به دریافت و ثبت گواهی ها و شماره شناسه کالا از سامانه جامع تجارت به استناد ماده ۸ بخشنامه ملزم شده است.
همچنین اتاق اصناف ایران، اتاق تجاری، صنایع، معادن و کشاورزی و سازمان حمایت موظفند گزارش پروسه اجرائی این دستورالعمل در سطح بازار و همین طور مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) گزارش استفاده از سامانه شناسه کالا را به دفتر امور خدمات تجاری وزارت صمت ارسال نمایند.
دستورالعمل صادره شامل کالاهایی است که پس از الزام شناسه کالا تولید یا وارد می شوند، پس تعیین تکلیف کالاهای موجود در کشور و ترخیص سفارشات پیش از الزام، به ترتیب مشمول ماده ۷ بخشنامه و ماده ۱۱ بخشنامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات خواهد بود.

منبع: