در ۸ ماهه امسال تولید لوازم خانگی از ۳ میلیون دستگاه گذشت

اجاره: تازه ترین آمار منتشره از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان میدهد که در هشت ماهه امسال از ۲۷ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۸ کالا بالا رفته و تولید انواع لوازم خانگی با افزایش ۹ درصدی به بالای سه میلیون دستگاه رسیده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بر طبق این آمار در هشت ماهه امسال تولید کامیون، کامیونت و کشنده بیش از ۵۰ درصد بالا رفته و با ۷۵.۵ درصد افزایش به ۶۱۷۷ دستگاه رسیده است. همین طور در طول این مدت تولید چهار کالا بیش از ۲۰ (تا ۵۰ درصد)، سه کالا ۱۰ تا ۲۰ درصد و ۱۰ کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید ۹ کالا نیز کم شده است.
در این میان دو کالای دیگری که بیشترین افزایش تولید را داشتند شامل روغن تولید شده نباتی با ۴۰.۸ و ماشین لباسشویی با ۲۶.۸ درصد افزایش هستند.
تولید روغن نباتی در در هشت ماهه امسال به بالای یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن رسیده است. تولید روغن در بیشتر ماه های سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاها داشت. برمبنای نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانه های تولیدی امسال باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام نمایند.
افزایش ۹ درصدی تولید لوازم خانگی
همین طور در هشت ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۹ درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل به بالای سه میلیون و ۱۲۵ هزار دستگاه رسیده است. از بین انواع لوازم خانگی تولید تلویزیون با کاهش ۴.۹ درصدی مواجه بوده و تولید آن از حدود ۸۰۲ هزار دستگاه در هشت ماهه سال قبل به نزدیک ۷۶۳ هزار دستگاه در زمان مشابه امسال رسیده است. تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر با ۲۶.۸ و ۷.۸ درصد افزایش به ترتیب به نزدیک ۹۱۶ هزار و یک میلیون و ۴۴۶ هزار دستگاه رسیده است.
اما با وجود افزایش تولید لوازم خانگی در امسال، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم. بتازگی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلیلهای افزایش قیمت عنوان نمود.
گفتنی است که سال قبل سرپرست معاونت امور تجاری داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان نمود، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.
همچون مهم ترین کالاهای دیگری که تولید آنها افزایش داشته نیز می توان به چرم، اتوبوس، مینی بوس، ون، کمباین، انواع سواری، انواع کاغذ، پتروشیمی و روغن موتور به ترتیب با ۲۴.۳، ۱۶.۲، ۱۷.۲، ۴.۲، ۱.۹، ۳ و ۴ درصد افزایش اشاره نمود.
تولید ۹ کالا کاهش یافت
از بین ۲۷ کالای منتخب صنعتی تولید ۹ کالا کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به الیاف اکریلیک با ۶۳.۴ درصد، سموم دفع آفات نباتی با ۳۴.۱ و الکتروموتور با ۱۷.۲ درصد کاهش بوده است.
کمترین کاهش تولید نیز مربوط به لاستیک خودرو است که تولید آن با ۲.۹ درصد کاهش به ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تن در هشت ماهه امسال رسیده است.
وانت، پودر شوینده، فیبر و نخ سیستم پنبه ای نیز همچون دیگر کالاهایی است که تولیدشان در طول این مدت کم شده است.

منبع: