تدوین نقشه راه همکاری اقتصادی ایران و ازبکستان

به گزارش اجاره معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، اظهار نمود: برای ارتقای مراودات اقتصادی ایران و ازبکستان نقشه راه همکاریهای دو کشور باید تبیین و امضا و هر ماه بر روش اجرای آن نظارت شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، عمر زاق اف در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان با اعلان اینکه در پنج ماه اخیر روسای جمهوری دو کشور دو بار با هم ملاقات کرده و سفارش های لازم را برای ارتقای روابط اقتصادی در فصل جدید روابط دو کشور را عرضه کرده اند، اظهار نمود: ایران و ازبکستان مشترکات و روابط فرهنگی، تاریخی، دینی، دارند، اما روابط اقتصادی دو کشور متناسب با این روابط دیرینه فرهنگی نیست و باید توسعه یابد.
معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان همینطور تهاتر و برگزاری نمایشگاه های مشترک را دو اقدام عملی در این عرصه عنوان نمود و اظهار داشت: همینطور سند کمیته مشترک سرمایه گذاری امضا و سازوکارهای لازم برای تداوم فعالیتها و ارتقاء سرمایه گذاری پیگیری خواهد شد.
همکاری استانهای مرزی دو کشور
وی با اعلان اینکه همکاری استانهای مرزی برای ارتقای تجارت دو کشور حائز اهمیت می باشد، خاطرنشان کرد: نمایندگان مناطق سه استان ازبکستان در این اجلاس حضور دارند و نمایندگان استانهای ایران را هم برای بازدید از ازبکستان دعوت می نماییم.
معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در ادامه پیشنهاد کرد که روزهای فرهنگی دو کشور به صورت مشترک برگزار گردد و اظهار داشت: در حوزه صنعت گردشگری هم می توانیم کارهای خوبی انجام دهیم و باید برنامه مشترکی در این عرصه اجرا شود.
او همینطور تصریح کرد که باید نقشه راه همکاریهای دو کشور تبیین و امضا و هر ماه بر روش اجرای آن نظارت شود.
نقطه عطف روابط اقتصادی ایران و ازبکستان
در ادامه این نشست، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان را نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور توصیف کرد و ضمن اشاره به سوابق دیرینه اجتماعی، فرهنگی و تمدنی دو کشور، اظهار نمود: می خواهیم روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور با تاکید بر همین قرابت فرهنگی و مناسبات دیرینه ارتقا یابد.
وی ادامه داد: روابط اقتصادی کنونی میان دو کشور فاصله بسیاری با ظرفیت ها و پتانسیل های ایران و ازبکستان دارد، اما روحیه پرکار عمر زاق اف کمک می نماید به سرعت به اهداف پیشبینی شده برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برسیم.
چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان امروز و فردا، یکم و دوم اسفندماه در تهران درحال برگزاری است.
عمر زاق اف «معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی»، خوجایف «وزیر کشاورزی»، کودراتوف «معاون اول وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی»، سدیک اف «معاون وزیر امور خارجه»، احمد خوجایف عظیم «معاون اول وزیر انرژی»، محمود اف «وزیر گردشگری» و عبدالله اف «سفیر جمهوری ازبکستان در تهران»، تعدادی از مدیران و معاونان دیگر وزارت خانه ها در کنار فعالان اقتصادی و انجمن های تخصصی ازبک، هیات اقتصادی جمهوری ازبکستان را در این اجلاس می سازند. همینطور در این اجلاس وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در کنار معاونان وزارت خانه و نمایندگانی از وزارت خانه های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگانی از بیمه و بانک مرکزی، سازمان مناطق آزاد، انجمن ها و تشکل های صادرات گرا و فعالان اقتصادی حضور دارند.
کمیته های کارشناسی مربوطه طی روزهای گذشته میان بخش های مرتبط دو کشور به منظور تدوین پیش نویس سند یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک در حوزه های اقتصادی، سرمایه گذاری، گمرکی، حمل و نقل، انرژی، بهداشت، علمی و فناوری، فرهنگی و گردشگری و کشاورزی تشکیل شد و مذاکرات مربوطه صورت گرفته است. همینطور با عنایت به اهمیت تقویت پیوند بخش های خصوصی دو کشور قرار است در حاشیه اجلاس مذکور، همایش فرصت های تجاری دو کشور هم فردا دوشنبه ۲ اسفندماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار گردد.

منبع: