معاون صنایع حمل ونقل وزارت صمت اعلام کرد با صدور اجازه نهادهای بالادستی، آماده واردات خودرو هستیم

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح برنامه های وزارت خانه مذکور در حوزه صنعت خودرو، نگاه وزارت صمت به واردات خودرو برای تنظیم بازار را مثبت ارزیابی کردن و تاکید کرد، با عنایت به اینکه مجری واردات خودرو وزارت صمت است، هر زمان نهادهای بالادستی اجازه دهند کار را اجرایی خواهیم کرد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، منوچهر منطقی ضمن اعلام این مطلب، تصریح کرد: واردات خودرو از آن دست مواردی است که به کاهش تقاضاهای کاذب در بازار خودرو می انجامد. ازاین رو برای تنظیم بازار خودرو به واردات، به دید مثبت نگاه می نماییم.
وی ضمن تاکید براینکه باید از ابزارهای قانونی خود همچون واردات استفاده شود، اظهار داشت: قواعد لازم برای واردات خودرو درحال تنظیم است. یکی از ابزارهایی که قانون گذار در اختیار ما گذاشته واردات است و باید از این ابزار استفاده مفید نماییم، ازاین رو هر زمان نهادهای بالادستی اجازه دهند کار را اجرایی خواهیم کرد.

تأکید رئیس جمهوری بر واگذاری سهام دولتی خودروسازان
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ارتباط با واگذاری سهام دولتی خودروسازان هم توضیح داد: یکی از محورهای دستورالعمل هشت ماده ای رئیس جمهوری به وزیر صمت، واگذاری سهام دولتی شرکتهای خودروسازی بزرگ است و یک دوره زمانی هم برای آن پیشبینی شده است. اقدامات لازم برای واگذاری سهام دولتی خودروسازان در حال انجام می باشد.
وی ادامه داد: اقدامات لازم در این خصوص آغاز و تمام موانع شناسایی شده است و درحال حل آن ها هستیم؛ ازاین رو در دوره زمانی موردنظر (۶ ماهه) این اتفاق خواهد افتاد.
منطقی ضمن اشاره به هدف گذاری سال جاری برای تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، اظهار داشت: پیش ازاین مبحث تأمین قطعات به دلیل مساله ریزتراشه ها در دنیا مشکلاتی داشت، اما حالا این مشکل حل شده و خودروسازان دنیا افزایش تولید دارند.
معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن وتجارت ضمن تاکید بر اینکه ریزتراشه ها و قطعات باید به صورت دقیق تأمین شوند، خاطرنشان کرد: در این حوزه مبحث تأمین نقدینگی بسیار مهم می باشد که خوشبختانه با بسته حمایتی دولت، هزینه آن تا حدی جبران می شود. خودروسازان نباید اجازه تولید خودرو ناقص را بدهند. تلاش داریم خودروهایی که تولید می شود و مستقیم به دست متقاضی می رسد بیشتر شود تا چیزی بعنوان خودروی ناقص نداشته باشیم.

تأکید وزارت صمت بر منصفانه بودن و کاهش زمان پرداخت خودروساز به قطعه ساز
منطقی در ارتباط با پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان ضمن یادآوری این که اسفندماه سال قبل در یک دوره پرداخت های بالای ۱۲۰ روز به قطعه سازان کاسته شده بود، اظهار نمود: وزارت صمت در این خصوص مواردی را دنبال می کند، نخست اینکه پول قطعه سازان منصفانه داده شود، دوم اینکه با روش مدیریت نقدینگی خودروسازان و با نظارت وزارت صمت، پرداخت های خودروسازان به قطعه سازان به اندازه نرمال برسد.

منبع: